Auteur Topic: Bloei in juni 2010  (gelezen 48472 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei in juni 2010
« Reactie #75 Gepost op: 17 juni 2010, 23:14:23 »
Wauw! :o Dit is eigenlijk een geslacht waar ik nog niets van heb. Deze lijkt wel heel spectaculair en bloeirijk. Is het een makkelijke in cultuur? Normaliter is er bijna enkel informatie te vinden over A. glumaceum, één van de bekendste uit het geslacht.
In de volle zon en in een heel doorlatend mengsel (ik gebruik wel eens alleen brekerzand met grit)doen ze het bij meer zeer goed.Dat we een warme (zeg maar "hete")tuin hebben zal wel bijdragen tot het succes.We zagen ze nu in Noord Turkije op zeer warme hellingen en screes.Het was daar ook 37 graden op die moment....
Mondjesmaat zijn  nu andere soorten dan glumaceum beschikbaar.Cathy had recent nog de interessante bracteatum in de aanbieding.
Het is wat uitkijken naar de meer compacte soorten ,sommige soorten groeien te rommelig naar mijn goesting.Deze hohenhackeri staat er nu 3 of 4 jaar in.Sommige soorten doen het ook prima op tufsteen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #76 Gepost op: 17 juni 2010, 23:24:50 »
Hey, ik had het cyclaampje nog niet gezien, leuk. Is die purpurascens dan wel geschikt voor de buitenteelt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #77 Gepost op: 18 juni 2010, 19:39:36 »
Hey, ik had het cyclaampje nog niet gezien, leuk. Is die purpurascens dan wel geschikt voor de buitenteelt?

Heeft de laatste 2 winters probleemloos doorstaan in de rotstuin Frankie.Dit is de zogenaamde Lake Garda -vorm met zilverkleurig blad.Ze komen ook daar voor op screes in de zon! Heeft trouwens een lange bloeiperiode die loopt van juni/juli tot de eerste vorst.Wat wensen we nog meer?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #78 Gepost op: 18 juni 2010, 20:29:32 »
Bedoel je dan het Gardameer, Kris? In de volle zon dan nog, bijna niet te geloven. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het meer schaduwplanten zijn maar blijkbaar kunnen ze ook op andere plaatsen uit de voeten.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #79 Gepost op: 18 juni 2010, 21:20:34 »
Bedoel je dan het Gardameer, Kris? In de volle zon dan nog, bijna niet te geloven. Ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het meer schaduwplanten zijn maar blijkbaar kunnen ze ook op andere plaatsen uit de voeten.

Inderdaad Frankie. Je zal ze algemeen genomen waarschijnlijk meer aantreffen in bossen of schaduw maar op zonnige screes kan je ze ook wel aantreffen.En daar vind ik ze meestal nog mooier,compacter en kleurrijker... (ik vond al andere zogenaamde Cyclamen voor de schaduw onder deze condities)
Hier nog een foto van mijn (jonge)purpurascens in de rotstuin die genomen is op 5 december van vorig jaar! 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #80 Gepost op: 18 juni 2010, 21:24:31 »
Dianthus 'Eileen Lever ' bloeit ook nog steeds maar hij gaat toch stilaan achteruit.......Deze foto is nog van vorig jaar .

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #81 Gepost op: 18 juni 2010, 21:29:41 »
Deze kloon van Incarvillea zhongdianensis komt uit de buurt van Zhongdian (Yunnan) (Shangri-La, de nieuwe Chinese naam of Gyalthang in het Tibetaans). De plant wordt in cultuur veel hoger dan in het wild. De bloemen zijn nogal gevoelig voor wind en blijven maar een paar dagen mooi.
« Laatst bewerkt op: 18 juni 2010, 23:11:31 door Jozef Lemmens »
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #82 Gepost op: 18 juni 2010, 21:47:09 »
Deze kloon van Incarvillea zhongdiensis komt uit de buurt van Zhongdian (Yunnan) (Shangri-La, de nieuwe Chinese naam of Gyalthang in het Tibetaans). De plant wordt in cultuur veel hoger dan in het wild. De bloemen zijn nogal gevoelig voor wind en blijven maar een paar dagen mooi.

Uit zaad Jef ? Hoe lang duurt het voor ze dan bloeien? Heb ook wat zaailingen van Incarvillea maar dat lijkt nogal traag te gaan? Gaan bij mij ook nogal snel in rust als het wat warmer wordt in de kas...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #83 Gepost op: 18 juni 2010, 22:52:24 »
Townsendia montana (forma minima) staat nu ook al een maand en half te bloeien in de trog .Op zijn hoogtepunt eind mei zag hij eruit zoals op bijgaande foto.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #84 Gepost op: 18 juni 2010, 22:58:57 »
Prachtige blikvanger in de trog, Kris. Krijgt die een plaatje boven zijn hoofd in de winter?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #85 Gepost op: 18 juni 2010, 23:08:28 »
Prachtige blikvanger in de trog, Kris. Krijgt die een plaatje boven zijn hoofd in de winter?

Heel deze trog krijgt een plastic overkapping in de winter Frankie.In deze trog staan allemaal Noord Amerikanen.

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #86 Gepost op: 18 juni 2010, 23:17:53 »
Uit zaad Jef ? Hoe lang duurt het voor ze dan bloeien? Heb ook wat zaailingen van Incarvillea maar dat lijkt nogal traag te gaan? Gaan bij mij ook nogal snel in rust als het wat warmer wordt in de kas...

Inderdaad uit zaad opgekweekt. Ik heb geen idee hoe lang het duurt voor ze bloeien. In elk geval, niet echt speciaal lang. Incarvillea's gaan vrij snel in rust. Ze zijn maar een paar maanden boven de grond. Ze komen laat boven, vormen blad en bloeien en verdwijnen dan terug. Ik denk dat dit geen echt commercieel interessante plant is. Is enkel zichtbaar als er geen plantenbeurzen zijn  :(.
Incarvillea's vragen geen speciale cultuuromstandigheden.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #87 Gepost op: 18 juni 2010, 23:40:06 »

Heel deze trog krijgt een plastic overkapping in de winter Frankie.In deze trog staan allemaal Noord Amerikanen.

Zelfs in het voorjaar en in de zomer is het nog opletten geblazen want dan kan overtollig nat soms ook nog nefast zijn.
Blijkbaar was er de vorige dagen (tijdens de reis van m'n broer Kris) hier en daar toch een plantje wat te nat gekomen in z'n troggen.
Vermoedelijk was dit wel te wijten aan de regenval van op dat moment.
Ik bedoel hiermee niks verkeerd hé broere maar wil alleen maar de mensen aantonen hoe difficile het allemaal is.
Eigenlijk zou eens mens er z'n bed moeten bijzetten maar da's onmogelijk uiteraard.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #88 Gepost op: 18 juni 2010, 23:53:25 »

Inderdaad Frankie. Je zal ze algemeen genomen waarschijnlijk meer aantreffen in bossen of schaduw maar op zonnige screes kan je ze ook wel aantreffen.En daar vind ik ze meestal nog mooier,compacter en kleurrijker... (ik vond al andere zogenaamde Cyclamen voor de schaduw onder deze condities)
Hier nog een foto van mijn (jonge)purpurascens in de rotstuin die genomen is op 5 december van vorig jaar! 

Ik bewonder het altijd hoe goed die Purpurascens het wel doet bij jou.
Ik moet hiermee de komende jaren alvast ook wat meer gaan experimenteren, dit kan uiteraard alleen maar als je voldoende planten (zaailingen) hebt.
Misschien nog even een kleine andere bemerking, moesten deze berichten niet geklasseerd worden onder " Cyclamen " bij bloembollen ?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #89 Gepost op: 19 juni 2010, 00:03:18 »
Die C. purpurascens zal ik zeker ook eens uitproberen, Danny. Cyclamens zijn altijd zeer welkom in mijn tuin door hun bloeiperiode die doorgaans doorgaat in periodes  wanneer andere planten het laten afweten, en ook voor hun aardige bladpatronen natuurlijk.