Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin

Gestart door Frankie Wulleman, 29 september 2012, 23:09:24

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Teucrium aroanium vormt een prachtig heuveltje en nu en dan een bloem.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 juli 2024, 23:24:02
Teucrium aroanium vormt een prachtig heuveltje en nu en dan een bloem.

Hier groeit hij duidelijk vlakker Frankie , maar hij staat hier niet tussen stenen zoals bij jou . Geeft inderdaad in verhouding niet al te veel bloemen maar het blad en structuur van de plant zijn ook mooi .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Artemisia granatensis... dit kleine plantje is endemisch op de toppen van de Sierra Nevada. Het zilverkleurige blad wordt later bekroond door kleine bruine bloemen.

Gisteren heb ik hem in een schaal geplant met wat andere planten die allemaal dezelfde omstandigheden nodig hebben... droog en op kalk.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 23 september 2024, 06:11:56
Artemisia granatensis... dit kleine plantje is endemisch op de toppen van de Sierra Nevada. Het zilverkleurige blad wordt later bekroond door kleine bruine bloemen.
Gisteren heb ik hem in een schaal geplant met wat andere planten die allemaal dezelfde omstandigheden nodig hebben... droog en op kalk.

Kende ik niet Thomas , benieuwd hoe het verder evolueert ...

Thomas Eckert

Zeer compact en mogelijk wat gelijkend op sommige Draba...
Physaria (Lesquerella) arizonica.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  6 oktober 2024, 12:45:36
Zeer compact en mogelijk wat gelijkend op sommige Draba...
Physaria (Lesquerella) arizonica.

Mij niet bekend Thomas, maar wel een opvallend grijs blad, mooie aanvulling voor elke rotstuin mits misschien bescherming in de winter ?? (Arizona staat nu ook niet bekend voor zijn veelvuldige regenval...  -2( )
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Dat klopt Luc... Arizona doet je denken aan ratelslangen en mannen met grote hoeden en pruimtabak...ðŸ˜,ðŸ˜,

Daarom zal ik deze Physaria arizonica beschermen tegen het natte in de winter.

Physaria alpina daarentegen groeit hier in de rotstuin al enkele jaren zonder enige bescherming.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  7 oktober 2024, 12:39:35
Dat klopt Luc... Arizona doet je denken aan ratelslangen en mannen met grote hoeden en pruimtabak...ðŸ˜,ðŸ˜,

-2( -2( -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  7 oktober 2024, 12:39:35

Deze Leontopodium nivale roept heel andere beelden op Thomas ... ;) ;)

Luc Gilgemyn

Grijs, grijzer, supergrijs... : Uit Lesotho : Helichrysum pagophilum - Ik zal die straks toch maar een afdakje geven...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 oktober 2024, 12:42:29
Grijs, grijzer, supergrijs... : Uit Lesotho : Helichrysum pagophilum - Ik zal die straks toch maar een afdakje geven...  -2(

Knap Luc ! Jawel , zonder afdakje gaat hij het vrijwel zeker niet redden ....

Thomas Eckert

Acantholimon echinus uit Noord-Macedonië past waarschijnlijk in meerdere categorieën op dit forum... zilverachtig en tegelijkertijd een plant voor klimaatverandering.

Hij heeft een bijna perfecte bol gevormd in mijn tuin. Als je goed kijkt, kun je de druppels van de vorige nacht ertussen zien. Zulke kleine details vind ik erg aantrekkelijk.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 november 2024, 09:26:31
Acantholimon echinus uit Noord-Macedonië past waarschijnlijk in meerdere categorieën op dit forum... zilverachtig en tegelijkertijd een plant voor klimaatverandering.
Hij heeft een bijna perfecte bol gevormd in mijn tuin. Als je goed kijkt, kun je de druppels van de vorige nacht ertussen zien. Zulke kleine details vind ik erg aantrekkelijk.

Die kende ik nog niet Thomas . Een heel mooie vorm heeft die , lijkt wel een egeltje . Inderdaad heel sfeervolle foto met die druppels erbij. 

Herman Mylemans

Mooi Thomas, is het een trage groeier?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

Prachtig! Is ook een “foto van de dag”
Met vriendelijke groet