Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 22 december 2012, 00:18:41Ik ben zelf nog eens gaan zoeken en ik denk dat foto 19 "Cephalanthera damasonium" is.Wie is het met me eens ?Of andere suggesties ?DannyKlopt als een bus, Danny. Goed gedetermineerd
Ik ben zelf nog eens gaan zoeken en ik denk dat foto 19 "Cephalanthera damasonium" is.Wie is het met me eens ?Of andere suggesties ?Danny
Ik moet eerlijk toegeven dat ik C. balearicum nog niet vaak gezien heb, Danny.Dank om hem even in het zonlicht te zetten voor ons !
Citaat van: Wim Boens op 22 december 2012, 16:00:38Citaat van: Danny De Raeymaeker op 22 december 2012, 00:18:41Ik ben zelf nog eens gaan zoeken en ik denk dat foto 19 "Cephalanthera damasonium" is.Wie is het met me eens ?Of andere suggesties ?DannyKlopt als een bus, Danny. Goed gedetermineerd Heb ik niets aan toe te voegen. Het Bleek bosvogeltje dus.
In België was het vandaag echt een rotdag, een hele dag overvloedige regen !Bij ons zeggen ze " Hier word ik orendul van !" ( wat betekent "Hier wordt ik knettergek van !")Weer eens een typische uitdrukking van bij ons die misschien niet in deze topic thuishoortmaar ik wou het toch even aanhalen vooraleer ik wat meer beelden ga posten van Mallorcawaar het meestal toch wel iets beter weer is dan bij ons.Dus wat betere weersomstandigheden en wat plezante fotookes.En we zetten ons reeks verder met 2 natuurlijke rotstuintjes, zie foto 30 en 32.Bij foto 31 en 33 gaat het dan weer iets meer om de detail.Het betreft Asteriscus Maritimus -> zie foto 30 en 31.Alsook Evax Pygmaea (een plant uit de Asteraceae familie) -> zie foto foto 32 en 33.Deze laatste wordt ook wel eens de Edelweiss van Mallorca genaamd.
Citaat van: Danny De Raeymaeker op 22 december 2012, 23:23:54In België was het vandaag echt een rotdag, een hele dag overvloedige regen !Bij ons zeggen ze " Hier word ik orendul van !" ( wat betekent "Hier wordt ik knettergek van !")Weer eens een typische uitdrukking van bij ons die misschien niet in deze topic thuishoortmaar ik wou het toch even aanhalen vooraleer ik wat meer beelden ga posten van Mallorcawaar het meestal toch wel iets beter weer is dan bij ons.Dus wat betere weersomstandigheden en wat plezante fotookes.En we zetten ons reeks verder met 2 natuurlijke rotstuintjes, zie foto 30 en 32.Bij foto 31 en 33 gaat het dan weer iets meer om de detail.Het betreft Asteriscus Maritimus -> zie foto 30 en 31.Alsook Evax Pygmaea (een plant uit de Asteraceae familie) -> zie foto foto 32 en 33.Deze laatste wordt ook wel eens de Edelweiss van Mallorca genaamd.Twee hele mooie planten, Danny, vooral die Asteriscus.Wij zeggen trouwens "horendol" (lijkt er toch wel een beetje op).
Het betreft Asteriscus Maritimus -> zie foto 30 en 31.Alsook Evax Pygmaea (een plant uit de Asteraceae familie) -> zie foto foto 32 en 33.Deze laatste wordt ook wel eens de Edelweiss van Mallorca genaamd.
Ja Wim, die is mij ook al opgevallen. Zou die ergens in cultuur zijn? Ik heb gegoogeld, maar nee. Het zou toch moeten kunnen in een '0-graden kas'. Ik kom al meer dan 10 jaar in Oost en Zuid-Spanje, maar heb deze soort nog nooit gezien. Verrassend!!
Trouwens over Cyclamen Balearicum is op dit forum nog niet zoveel verschenen tot op heden.Foto 20, 21 en 22 geven de habitat weer van deze Cyclamen Balearicum.Ook nog bij vermelden dat er sommige plaatsen wel honderden zaailingen stonden, zie ook foto 20.
Kees Jan en andere forumnisten,Mallorca was ooit mijn allereerste vakantiebestemming, ik was daar in juli 1997.Uiteraard een totaal verkeerde periode van het jaar om planten te kunnen spotten.Maar ja, toen had ik nog niet het besef dat er in Mallorca wel een aantal leuke plantjes te zien waren.Vele jaren later, meer bepaald eind april in 2011, ben ik nog eens terug op reis geweest in Mallorca.Om bepaalde planten in bloei te kunnen zien, bleek het nu ook al te laat te zijn.Wat ik er uiteindelijk nog kunnen vinden heb, kan je alvast zien in de eerstvolgende berichten.Om te starten, ga ik eerst enkele (sfeer)beelden posten van de plaats waar we verbleven, zijnde Portocolom.