Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302650 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1035 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:43:28 »
Dit juweeltje staat hier ook sinds 2014 , toen ik hier met de eerste herfstbloeiende soortjes begon .....
Maar jammer genoeg heb ik haar maar één keer in bloei gezien , dit was dan in 2014 . Vanaf 2015 ging de bol
er op achteruit ....... --13 ))4 gevolg van de te droge omstandigheden toen . De bol werd kleiner met gevolg geen bloei .
Gelukkig zag ik het probleem op tijd in en kon ik de bol nog redden met mijn nieuwe werkmethode , na twee jaar
herstel heb ik terug bloei .... dit maakt me heel blij ..... )))7
Crocus melantherus
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1036 Gepost op: 28 oktober 2018, 20:57:00 »
Natuurlijk is ook niet alles zo positief , gedurende de voorbije jaren zijn hier meerdere soortjes gesneuveld .
Anderen hebben meer dan twee jaar nodig om te herstellen , eens ze achteruit gegaan zijn is het heel moeilijk
om ze terug gezond te maken .....
In 2015 verloor ik na één jaar al Crocus pumilus .... --13 . Toen wist ik nog niet de reden ?
Nu lukt het duidelijk beter , sinds vorig jaar heb ik terug een nieuwe collectie die ik al toonde .
Deze vorm is al een derde collectie dit jaar in bloei , ik investeer graag in deze spullen omdat ik ze zo mooi vind .....
zie Crocus pumilus ( foto 1,2,3 )

Een van de laatste bloemen op Crocus cartwrightianus 'Marcel' mocht vandaag nog eens op de foto  ;D
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2018, 21:00:14 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1037 Gepost op: 28 oktober 2018, 23:04:46 »
Dit juweeltje staat hier ook sinds 2014 , toen ik hier met de eerste herfstbloeiende soortjes begon .....
Maar jammer genoeg heb ik haar maar één keer in bloei gezien , dit was dan in 2014 . Vanaf 2015 ging de bol
er op achteruit ....... --13 ))4 gevolg van de te droge omstandigheden toen . De bol werd kleiner met gevolg geen bloei .
Gelukkig zag ik het probleem op tijd in en kon ik de bol nog redden met mijn nieuwe werkmethode , na twee jaar
herstel heb ik terug bloei .... dit maakt me heel blij ..... )))7
Crocus melantherus

Zoals ik al zei, ben ik deze helemaal kwijtgespeeld. Wellicht te droog gehouden? Ik moet deze heel knappe species wel eens terug proberen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1038 Gepost op: 29 oktober 2018, 19:41:17 »
Dit juweeltje staat hier ook sinds 2014 , toen ik hier met de eerste herfstbloeiende soortjes begon .....
Maar jammer genoeg heb ik haar maar één keer in bloei gezien , dit was dan in 2014 . Vanaf 2015 ging de bol
er op achteruit ....... --13 ))4 gevolg van de te droge omstandigheden toen . De bol werd kleiner met gevolg geen bloei .
Gelukkig zag ik het probleem op tijd in en kon ik de bol nog redden met mijn nieuwe werkmethode , na twee jaar
herstel heb ik terug bloei .... dit maakt me heel blij ..... )))7
Crocus melantherus

Zoals ik al zei, ben ik deze helemaal kwijtgespeeld. Wellicht te droog gehouden? Ik moet deze heel knappe species wel eens terug proberen.

Het kan inderdaad zijn dat de bol te lang droog gehouden werd , Frankie
Iedereen heeft een heel andere manier van werken en een heel ander mengsel . De bollen bevochtigen in de zomermaanden is vrij delicaat , sommige mengsels zijn meer vochthoudend . Mijn mengsel is heel zanderig en doorlatend en droogt heel vlug uit in de zomer , zo hebben de bollen eventjes wat vocht gehad om terug weer droog te staan . Bij een zwaarder mengsel is bevochtigen in de zomer misschien niet nodig , alleen moet je zorgen dat de zomerrust ook niet te lang duurt ?
Uit mijn ervaringen heb ik geleerd dat vooral krokussen en sommige colchicums hier niet een te lange droge zomerrust
kunnen verdragen , andere bollen zoals tulpen kunnen dit dan weer beter verdragen . Als voorbeeld heb ik het volgende kunnen ondervinden : een nieuwe bestelling bollen geplant begin augustus , nog verder droog gehouden tot eind
oktober , ( zo ging ik te werk tot in 2016 ) verschillende krokussen (o.a. fleicheri , malyi, chrysanthus ) en ook drie planten van colchicum luteum en colchicum hungaricum kwamen niet op in de lente . Na onderzoek in de lente bleek dat de bollen aan het opdrogen waren . Van die zelfde bestelling ook enkele krokussen in een ander bollenbed geplant die niet afgedekt werd tijdens de zomer . Deze krokussen kwamen wel mooi op in de lente en waren gezond ! Zo heb ik meerdere experimenten gedaan met één soort op verschillende omstandigheden . Na enkele jaren wordt het meer en meer duidelijk hoe de bollen het best uit de zomerrust komen .......
Natuurlijk is iedere soort ( afhankelijk van herkomst ) weer anders , de ene heeft meer droogte nodig dan de andere
en kan je alle soortjes in enkele groepen onderverdelen .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1039 Gepost op: 31 oktober 2018, 17:24:45 »
Na de overvloedige regen van gisteren vandaag terug krokusweer ...... --9  ((12
Deze vorm van Crocus pumilus is de laatste die hier in bloei komt


Deze vorm heb ik al getoond maar staat nu mooi open , let op de opvallende stijl van beide vormen (foto 4)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2018, 17:26:22 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1040 Gepost op: 12 november 2018, 19:40:01 »
Ondertussen bloeit deze groep zaailingen uit Crocus laevigatus rustig verder met steeds meer bloemen en meer
variatie . Ik veronderstel dat deze variatie ook zo in de natuur voorkomt .
Sommige forumleden hebben al in de natuur C.laevigatus kunnen spotten , groeien de schillende kleurvormen mooi
door elkaar of zijn de kleurvormen meer streekgebonden ? Er komen alvast ook helemaal witte vormen voor , zelfs met een gouden buitenkant , al of niet met de donkere streepjes,lijntjes . En uiteraard ook een donkere blauwe-lila vorm en
alles daartussen in .
Deze zaalingen komen uit de stal van D.schnabel
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1041 Gepost op: 12 november 2018, 19:42:14 »
nog deze foto's ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1042 Gepost op: 13 november 2018, 19:17:41 »
Dit groepje Crocus laevigatus doet het vrij goed hier , het gaat om de 'dark blue form' .
In zomer 2015 één bolleke geplant , staat er nu zo bij .......
C.laevigatus heeft hier de droge omstandigheden van 2016 goed doorstaan , zijn soortgenoot C.pumilus uit Kreta
heeft dat niet overleefd . C.laevigatus kan zowel de droogte als vrij veel vocht aan in de zomer , onze vriend Ian Young heeft deze crocus zelfs in de tuin staan .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1043 Gepost op: 13 november 2018, 21:33:33 »
Dit groepje Crocus laevigatus doet het vrij goed hier , het gaat om de 'dark blue form' .
In zomer 2015 één bolleke geplant , staat er nu zo bij .......
C.laevigatus heeft hier de droge omstandigheden van 2016 goed doorstaan , zijn soortgenoot C.pumilus uit Kreta
heeft dat niet overleefd . C.laevigatus kan zowel de droogte als vrij veel vocht aan in de zomer , onze vriend Ian Young heeft deze crocus zelfs in de tuin staan .

Interessant, misschien maar eens een bol proberen in de rotstuin op een goed gedraineerd plekje in de rotstuin. Als een I Young deze kan cultiveren in het natte Schotland, moet het hier zeker lukken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1044 Gepost op: 13 november 2018, 21:34:21 »
Ondertussen bloeit deze groep zaailingen uit Crocus laevigatus rustig verder met steeds meer bloemen en meer
variatie . Ik veronderstel dat deze variatie ook zo in de natuur voorkomt .
Sommige forumleden hebben al in de natuur C.laevigatus kunnen spotten , groeien de schillende kleurvormen mooi
door elkaar of zijn de kleurvormen meer streekgebonden ? Er komen alvast ook helemaal witte vormen voor , zelfs met een gouden buitenkant , al of niet met de donkere streepjes,lijntjes . En uiteraard ook een donkere blauwe-lila vorm en
alles daartussen in .
Deze zaalingen komen uit de stal van D.schnabel

Bijzonder mooi spul, Danny.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1045 Gepost op: 14 november 2018, 12:38:52 »
Ondertussen bloeit deze groep zaailingen uit Crocus laevigatus rustig verder met steeds meer bloemen en meer
variatie . Ik veronderstel dat deze variatie ook zo in de natuur voorkomt .
Sommige forumleden hebben al in de natuur C.laevigatus kunnen spotten , groeien de schillende kleurvormen mooi
door elkaar of zijn de kleurvormen meer streekgebonden ? Er komen alvast ook helemaal witte vormen voor , zelfs met een gouden buitenkant , al of niet met de donkere streepjes,lijntjes . En uiteraard ook een donkere blauwe-lila vorm en
alles daartussen in .
Deze zaalingen komen uit de stal van D.schnabel

Zóveel populaties heb ik nog niet gezien in de natuur, maar ik heb de indruk dat het heel uitéénlopend is.  In sommige populaties zit er praktisch geen variatie, terwijl er elders in één en dezelfde groep wél meer verschillen voorkomen.
Regionaal zijn er ook belangrijke verschillen mogelijk, zo komen een aantal van die donkerdere vormen van de Griekse eilanden (Cycladen) terwijl op het vasteland en op de Peloponesos meestal de "standaard" vorm voorkomt : eerder wit met donkerblauwe/paarse strepen (al dan niet meer uitgesproken) op de buitenste bloembladen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1046 Gepost op: 14 november 2018, 18:19:40 »
Dit groepje Crocus laevigatus doet het vrij goed hier , het gaat om de 'dark blue form' .
In zomer 2015 één bolleke geplant , staat er nu zo bij .......
C.laevigatus heeft hier de droge omstandigheden van 2016 goed doorstaan , zijn soortgenoot C.pumilus uit Kreta
heeft dat niet overleefd . C.laevigatus kan zowel de droogte als vrij veel vocht aan in de zomer , onze vriend Ian Young heeft deze crocus zelfs in de tuin staan .

Interessant, misschien maar eens een bol proberen in de rotstuin op een goed gedraineerd plekje in de rotstuin. Als een I Young deze kan cultiveren in het natte Schotland, moet het hier zeker lukken.

Inderdaad Frankie , ik zal dit zeker eens proberen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1047 Gepost op: 14 november 2018, 18:25:57 »
Ondertussen bloeit deze groep zaailingen uit Crocus laevigatus rustig verder met steeds meer bloemen en meer
variatie . Ik veronderstel dat deze variatie ook zo in de natuur voorkomt .
Sommige forumleden hebben al in de natuur C.laevigatus kunnen spotten , groeien de schillende kleurvormen mooi
door elkaar of zijn de kleurvormen meer streekgebonden ? Er komen alvast ook helemaal witte vormen voor , zelfs met een gouden buitenkant , al of niet met de donkere streepjes,lijntjes . En uiteraard ook een donkere blauwe-lila vorm en
alles daartussen in .
Deze zaalingen komen uit de stal van D.schnabel

Bijzonder mooi spul, Danny.

Zo is dit Frankie , Dirk heeft heel mooi spul ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1048 Gepost op: 14 november 2018, 18:39:45 »
Ondertussen bloeit deze groep zaailingen uit Crocus laevigatus rustig verder met steeds meer bloemen en meer
variatie . Ik veronderstel dat deze variatie ook zo in de natuur voorkomt .
Sommige forumleden hebben al in de natuur C.laevigatus kunnen spotten , groeien de schillende kleurvormen mooi
door elkaar of zijn de kleurvormen meer streekgebonden ? Er komen alvast ook helemaal witte vormen voor , zelfs met een gouden buitenkant , al of niet met de donkere streepjes,lijntjes . En uiteraard ook een donkere blauwe-lila vorm en
alles daartussen in .
Deze zaalingen komen uit de stal van D.schnabel

Zóveel populaties heb ik nog niet gezien in de natuur, maar ik heb de indruk dat het heel uitéénlopend is.  In sommige populaties zit er praktisch geen variatie, terwijl er elders in één en dezelfde groep wél meer verschillen voorkomen.
Regionaal zijn er ook belangrijke verschillen mogelijk, zo komen een aantal van die donkerdere vormen van de Griekse eilanden (Cycladen) terwijl op het vasteland en op de Peloponesos meestal de "standaard" vorm voorkomt : eerder wit met donkerblauwe/paarse strepen (al dan niet meer uitgesproken) op de buitenste bloembladen.

Bedankt voor uw uiteenzetting Luc ! Heel interessante info .... ((14
Het is zeker heel boeiend om verschillende crocus species in de vrije natuur te zien ......
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1049 Gepost op: 15 november 2018, 18:46:15 »
Dit groepje Crocus laevigatus doet het vrij goed hier , het gaat om de 'dark blue form' .
In zomer 2015 één bolleke geplant , staat er nu zo bij .......
C.laevigatus heeft hier de droge omstandigheden van 2016 goed doorstaan , zijn soortgenoot C.pumilus uit Kreta
heeft dat niet overleefd . C.laevigatus kan zowel de droogte als vrij veel vocht aan in de zomer , onze vriend Ian Young heeft deze crocus zelfs in de tuin staan .

Interessant, misschien maar eens een bol proberen in de rotstuin op een goed gedraineerd plekje in de rotstuin. Als een I Young deze kan cultiveren in het natte Schotland, moet het hier zeker lukken.

Inderdaad Frankie , ik zal dit zeker eens proberen .......

We moeten ons wel indachtig zijn dat C. laevigatus niet hoger voorkomt dan 600 m in Griekenland, wat inhoudt dat hij heel weinig vorst gewoon is.  Het kan verwondering baren, maar ook in Aberdeen, Schotland(aan de kust) kan het niet zo hard vriezen als hier.  Al moeten we natuurlijk wel rekening houden met de opwarming v.d. aarde, een uitschieter (naar beneden) kan altijd.
Nu, een bolletje proberen kan natuurlijk altijd.
Harelbeke-West-Vlaanderen