Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302936 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1380 Gepost op: 28 maart 2020, 22:57:29 »
Dit is top, Danny!  -6(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1381 Gepost op: 29 maart 2020, 13:14:01 »
Dit is top, Danny!  -6(

 ((4  Frankie , dit fleurt je wel op in deze moeilijke tijden ……..
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1382 Gepost op: 1 april 2020, 17:49:30 »
Dit is top, Danny!  -6(

 ((4  Frankie , dit fleurt je wel op in deze moeilijke tijden ……..

Mag ik mij aansluiten ??  Heel erg mooi Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1383 Gepost op: 4 april 2020, 18:40:39 »
Dit is top, Danny!  -6(

 ((4  Frankie , dit fleurt je wel op in deze moeilijke tijden ……..

Mag ik mij aansluiten ??  Heel erg mooi Danny !

Dank je Luc , Tulipa cretica 'Heraklion' staat nu volop in bloei …..
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1384 Gepost op: 4 april 2020, 18:44:37 »
Tulipa clusiana houd van zon en warmte , hier op de warmste plaats in de tuin zaaien ze volop uit , tussen de stenen van mijn bollenbed
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1385 Gepost op: 4 april 2020, 23:45:00 »
Tulipa clusiana houd van zon en warmte , hier op de warmste plaats in de tuin zaaien ze volop uit , tussen de stenen van mijn bollenbed

Dit is echt top, Danny! Magnifiek, die clusiana's.  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1386 Gepost op: 5 april 2020, 14:23:11 »
Tulipa clusiana houd van zon en warmte , hier op de warmste plaats in de tuin zaaien ze volop uit , tussen de stenen van mijn bollenbed

Dit is echt top, Danny! Magnifiek, die clusiana's.  ((3

Dit fleurt een mens op in deze moeilijke tijden , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1387 Gepost op: 12 april 2020, 20:18:58 »
Ondertussen is hier de allerlaatste plant aan de beurt , Hyacinthoides vicentina komt terug in bloei .

Anemone pavonina bloeit nog altijd verder , maar met de warme temperaturen van de laatste weken gaat alles hier nu heel snel uitgebloeid zijn ….

Met deze laatste bloei sluit ik hier af voor dit seizoen , tot in september voor een nieuw spannend seizoen …... ((13
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1388 Gepost op: 13 april 2020, 11:10:50 »
Met deze laatste bloei sluit ik hier af voor dit seizoen , tot in september voor een nieuw spannend seizoen …... ((13

 ))(10 ))(10 ))(10  Dan wuiven we jouw bollenbed hier maar uit, Danny ! Bedankt voor het spektakel !  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1389 Gepost op: 13 april 2020, 11:47:12 »
Met deze laatste bloei sluit ik hier af voor dit seizoen , tot in september voor een nieuw spannend seizoen …... ((13

 ))(10 ))(10 ))(10  Dan wuiven we jouw bollenbed hier maar uit, Danny ! Bedankt voor het spektakel !  ((3

Met veel plezier Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1390 Gepost op: 18 augustus 2020, 18:48:32 »
Na hopelijk de laatste hittegolf gaan we terug van start, en dit al voor het achtste seizoen , wat vliegt de tijd toch snel ! Dit jaar zijn er terug aanpassingen geweest , vele bollen heb ik terug herplant en er zijn terug leuke nieuwe uitdagingen ! De dakjes zijn verwijderd en de bedjes zijn licht bevochtigd

Ik begin dit seizoen met een uitgebloeide pol Sternbergia sicula  ((--11 . Deze Sternie heeft dit jaar uitzonderlijk vroeg in bloei gekomen . Dit heeft waarschijnlijk te maken omdat ik dit polleke in juni herplant heb . zie foto 1 . De plant bloeide volop in de loop van juli tijdens mijn verlof .

Voor de rest is er momenteel nog niets te zien , alhoewel een maagdelijk bollenbedje ook niet lelijk is …. ;D In de loop van juni heb ik heel veel bollen herplant en sommige een ander plaatsje gegeven . Er staan nu zo goed als geen krokussen meer dichtst bij het terras voorgevel want daar is het het droogst en warmst . Op foto 2 zie je hoe de bollenbedjes grenzen aan het terras maar ook gedeeltelijk onder de dakoversteek staan .

Op foto 3 en 4 zie je een vernieuwd stukje bollenbed , het grootste gedeelte daarvan is bijna op grondniveau gemaakt , hier staan vooral krokussen die voldoende vocht nodig hebben tijdens groei en bloei maar toch een droge zomerrust moeten hebben . Tijdens de rustperiode zijn deze afgedekt met een golfplaatje en hebben ook schaduw van struiken en schaduwdoeken. Het stukje dichtst bij de gevel is een stuk hoger en is het er droger , hier staan er o.a. Sternies …...
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1391 Gepost op: 18 augustus 2020, 19:04:03 »
Nog een overzichtje van de maagdelijke overige bollenbedjes . De bollen die geplant staan dichtst bij de gevel kunnen veel warmte en droogte verdragen . De bollen die groeien in de bollenbedjes die meer de tuin inlopen hebben meer vocht nodig en staan ook dieper ingeplant , hebben ook meer schaduw van struiken , daar is het ook koeler . Hier staan er vooral veel krokussen .

Op foto 4 zie je een nieuw aangelegd stukje , terug plaats voor 10 extra bijzondere krokussen .

Ik hou jullie verder op de hoogte wanneer er terug iets in bloei komt …...
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1392 Gepost op: 22 augustus 2020, 11:36:20 »
Dank om dit al weer te delen Danny ! Het geeft ons een nog beter beeld van hoe je het doet en de recente ontwikkelingen zijn ontzettend boeiend. Je topic is uitgegroeid tot een ware encyclopedie waarvoor ieder planten/bollen liefhebber ontzettend blij zou moeten over zijn. We mogen bijzonder trots zijn op onze leden ......Zitten hier nog meer cracks waarover we fier moeten zijn hoor .
Inspirerende topic ...... leerrijk ..... en ik kijk weeral reikhalzend uit naar de resultaten.......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8407
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1393 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:12:55 »
Dank om dit al weer te delen Danny ! Het geeft ons een nog beter beeld van hoe je het doet en de recente ontwikkelingen zijn ontzettend boeiend. Je topic is uitgegroeid tot een ware encyclopedie waarvoor ieder planten/bollen liefhebber ontzettend blij zou moeten over zijn. We mogen bijzonder trots zijn op onze leden ......Zitten hier nog meer cracks waarover we fier moeten zijn hoor .
Inspirerende topic ...... leerrijk ..... en ik kijk weeral reikhalzend uit naar de resultaten.......

Dank je Kris , met veel plezier deel ik graag mijn ervaringen ….. toen ik met dit project 8 jaar geleden begon had ik geen idee wat ik er moest van verwachten . Heel wat bollen die ik toen had uitgeprobeerd op deze standplaats stonden niet op hun juiste standplaats . Dat is het allerbelangrijkste wat ik geleerd heb uit dit project . Vooral krokussen zijn heel gevoelig voor de juiste standplaats ! Maar niet alle bollen van toen zijn verloren gegaan , ik heb ze verplant naar andere plaatsen in de tuin die beter geschikt zijn . Ondertussen lukt het me veel beter om in te schatten welke bollen uiterst geschikt zijn voor deze standplaats en dit topic . Ik verlies de laatste jaren amper nog bollen maar toch blijft het een uitdaging om alles jaar na jaar in leven te houden . Ook zijn er ieder jaar behoorlijk wat nieuwigheden , dus we kunnen oneindig verder gaan ……..ik blijf jullie op de hoogte houden van alle resultaten , ook voor mij blijft dit uiterst boeiend om alles op te volgen ……..
Gedurende het nieuwe seizoen vertel ik nog meer over wat en waarom ik terug de nodige aanpassingen gedaan heb , ook heb ik dit jaar enkele nieuwe juweeltjes op de kop kunnen tikken , dus nog meer spanning dan de voorbije jaren …... ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: In het bollenbed
« Reactie #1394 Gepost op: 23 augustus 2020, 22:58:23 »
Ondertussen heeft uw project enige navolging gekregen, Danny. Verbijsterd en verwonderd van al uw mooie succesjes met diverse bollen, heb ik, geïnspireerd door uw artikel voor ons blad, eveneens gewaagd aan de aanleg van een bollenbed. Benieuwd wat ik de komende jaren mag verwachten. Ik ben zeker geen 'bollenman', dus ik heb nog een behoorlijke weg af te leggen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen