Auteur Topic: In het bollenbed  (gelezen 302714 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1440 Gepost op: 17 oktober 2020, 11:55:10 »
Een ontluikende bloem  Crocus pumilus …….
Mijn ervaring met Crocus pumilus is dat ze een meer vochtige standplaats nodig hebben dan je zou denken . Mijn eerste pumilus was al na 1 jaar verloren gegaan onder de vroegere omstandigheden hier . Crocus laevigatus had dan wel deze omstandigheden goed doorstaan . Maar toch kan laevigatus ook een stuk vochtigere omstandigheden aan . Laevigatus is dus minder kieskeurig dan pumilus en kan zowel heel droge omstandigheden als meer vochtige standplaatsen overleven .
Ondertussen heb ik nu enkele verschillende vormen pumilus die het al enkele jaren goed doen in het lager gelegen deel van de bollenbedjes ……..

Toch wel verassend , heb ze in Kreta gezien op vele plekjes . En die plaatsen zullen wel vochtig zijn het voorjaar maar toch heel droog in de zomer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1441 Gepost op: 17 oktober 2020, 15:48:59 »
De eerste bloemen van Crocus cartwrightianus 'Marcel' komen terug in bloei . Staat hier al sinds 2014 in het droogste gedeelte

De Marcel is echt wel een betrouwbare en mooie Crocus Danny !

Een ontluikende bloem  Crocus pumilus …….
Mijn ervaring met Crocus pumilus is dat ze een meer vochtige standplaats nodig hebben dan je zou denken . Mijn eerste pumilus was al na 1 jaar verloren gegaan onder de vroegere omstandigheden hier . Crocus laevigatus had dan wel deze omstandigheden goed doorstaan . Maar toch kan laevigatus ook een stuk vochtigere omstandigheden aan . Laevigatus is dus minder kieskeurig dan pumilus en kan zowel heel droge omstandigheden als meer vochtige standplaatsen overleven .
Ondertussen heb ik nu enkele verschillende vormen pumilus die het al enkele jaren goed doen in het lager gelegen deel van de bollenbedjes ……..

Toch wel verassend , heb ze in Kreta gezien op vele plekjes . En die plaatsen zullen wel vochtig zijn het voorjaar maar toch heel droog in de zomer ...

Ik denk ook dat er op Kreta in de rustperiode 'geen' natte/vochtige plekjes te vinden zijn ??  Natuurlijk zijn onze tuinomstandigheden, zelfs niet in een bollenbed, nooit vergelijkbaar met hun biotoop in de natuur.   ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1442 Gepost op: 18 oktober 2020, 11:27:00 »
@ Kris en Luc

Ja , het is best wel een verrassende vaststelling . Vroeger gaf ik ze kurkdroge omstandigheden vanaf mei tot eind oktober  zoals de natuurlijke omstandigheden ( zou je denken ) ? Pumilus verdween onmiddellijk , laevigatus overleefde wel . Maar niet alleen pumilus kon die droge omstandigheden niet verteren , ook andere species uit Griekenland en Zuid-Turkije . Sommigen overleefden wel maar hadden het niet naar hun zin .De zomerrust is de laatste jaren wat ingekort , van mei tot eind augustus maar met 1 bevochtiging half juni en  1 half juli . Dit was zeker een heel algemene verbetering . Nu wat jaren later kan ik bijna al deze krokussen in groepjes onderverdelen en is alles meer duidelijk , ook zijn de resultaten duurzamer ….. . Pumilus heeft dus een plaatsje gekregen in een lager gelegen bedje en ik ben tevreden over de resultaten …….

Collectie 1 , deze wildvorm is nog van u afkomstig Luc uit 2017 ( foto 1)

Collectie 2 , uit de stal van Janis 2018 , nu 2 bloeiende bollen  (foto 2 en 3)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1443 Gepost op: 18 oktober 2020, 11:39:42 »
Crocus oreocreticus heeft hier (moeizaam) de vroegere omstandigheden overleeft , nu staat hij ook in een lager gelegen bedje . Eén van mijn  favorieten !

De eerste bloem …….
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1444 Gepost op: 18 oktober 2020, 11:44:03 »
Nog enkele betere foto's van de al getoonde Crocus cartwrightianus 'Marcel'
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1445 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:43:47 »
Nog enkele betere foto's van de al getoonde Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Ja al die cartwrigtianus vormen zijn toch wel heel speciaal !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1446 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:44:12 »
Crocus oreocreticus heeft hier (moeizaam) de vroegere omstandigheden overleeft , nu staat hij ook in een lager gelegen bedje . Eén van mijn  favorieten !

De eerste bloem …….

Prachtig Danny !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15383
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: In het bollenbed
« Reactie #1447 Gepost op: 18 oktober 2020, 16:45:50 »
@ Kris en Luc
Ja , het is best wel een verrassende vaststelling . Vroeger gaf ik ze kurkdroge omstandigheden vanaf mei tot eind oktober  zoals de natuurlijke omstandigheden ( zou je denken ) ? Pumilus verdween onmiddellijk , laevigatus overleefde wel . Maar niet alleen pumilus kon die droge omstandigheden niet verteren , ook andere species uit Griekenland en Zuid-Turkije . Sommigen overleefden wel maar hadden het niet naar hun zin .De zomerrust is de laatste jaren wat ingekort , van mei tot eind augustus maar met 1 bevochtiging half juni en  1 half juli . Dit was zeker een heel algemene verbetering . Nu wat jaren later kan ik bijna al deze krokussen in groepjes onderverdelen en is alles meer duidelijk , ook zijn de resultaten duurzamer ….. . Pumilus heeft dus een plaatsje gekregen in een lager gelegen bedje en ik ben tevreden over de resultaten …….
Collectie 1 , deze wildvorm is nog van u afkomstig Luc uit 2017 ( foto 1)
Collectie 2 , uit de stal van Janis 2018 , nu 2 bloeiende bollen  (foto 2 en 3)

Bedankt voor de toelichting Danny .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1448 Gepost op: 19 oktober 2020, 19:33:09 »
Nog enkele betere foto's van de al getoonde Crocus cartwrightianus 'Marcel'

Ja al die cartwrigtianus vormen zijn toch wel heel speciaal !!!

Ze mogen er zeker zijn Kris , er komen steeds meer bloemen tevoorschijn …….
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1449 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:47:49 »
@ Kris en Luc

Ja , het is best wel een verrassende vaststelling . Vroeger gaf ik ze kurkdroge omstandigheden vanaf mei tot eind oktober  zoals de natuurlijke omstandigheden ( zou je denken ) ? Pumilus verdween onmiddellijk , laevigatus overleefde wel . Maar niet alleen pumilus kon die droge omstandigheden niet verteren , ook andere species uit Griekenland en Zuid-Turkije . Sommigen overleefden wel maar hadden het niet naar hun zin .De zomerrust is de laatste jaren wat ingekort , van mei tot eind augustus maar met 1 bevochtiging half juni en  1 half juli . Dit was zeker een heel algemene verbetering . Nu wat jaren later kan ik bijna al deze krokussen in groepjes onderverdelen en is alles meer duidelijk , ook zijn de resultaten duurzamer ….. . Pumilus heeft dus een plaatsje gekregen in een lager gelegen bedje en ik ben tevreden over de resultaten …….

Collectie 1 , deze wildvorm is nog van u afkomstig Luc uit 2017 ( foto 1)

Collectie 2 , uit de stal van Janis 2018 , nu 2 bloeiende bollen  (foto 2 en 3)

Die coll. 1 komt mij inderdaad bekend voor Danny  -2(  Blij dat hij het goed doet !

We proberen natuurlijk het evenwicht te vinden in onze omstandigheden tot ze het eindelijk naar hun zin hebben in onze tuin.  We hebben het over nat en droog, en grondsoort, enz... en dan houden we nog geen rekening met zoiets als plantdiepte, in de natuur kunnen die dingen best diep zitten of van onder een rots bloeien.   ((--11  Het blijft zoeken, maar jij hebt het duidelijk onder de knie Danny !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1450 Gepost op: 21 oktober 2020, 08:50:00 »
Crocus oreocreticus heeft hier (moeizaam) de vroegere omstandigheden overleeft , nu staat hij ook in een lager gelegen bedje . Eén van mijn  favorieten !

De eerste bloem …….

Deze mooierd is ook in pot niet de gemakkelijkste in mijn ervaring.  Ook dit jaar weer een heel bos loof in de pot, maar geen bloemen te bespeuren  --13
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4026
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: In het bollenbed
« Reactie #1451 Gepost op: 21 oktober 2020, 09:59:02 »
De herfstkrokussen gaan goed! Ik heb precies wel de indruk dat de bloemstelen langer zijn dan bij de voorjaarskrokussen en dus ook gemakkelijker zullen omvallen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16733
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: In het bollenbed
« Reactie #1452 Gepost op: 21 oktober 2020, 11:40:42 »
De herfstkrokussen gaan goed! Ik heb precies wel de indruk dat de bloemstelen langer zijn dan bij de voorjaarskrokussen en dus ook gemakkelijker zullen omvallen.

Dat zijn ze zeker Herman (langer), dat geldt vooral voor de soorten die in lager gelegen gebieden groeien (Goulimyi, speciosus,enz..), daar hebben ze in de natuur in het najaar meer concurrentie van hogere grassen, enz... om te komen boven piepen. Soorten die in hoger gelegen gebieden groeien hebben dat probleem niet, net als de voorjaarscrocussen.  Ik heb een aantal herfstcrocussen (zie Crocus thread) onder zodevormende planten geplant (Ptilotrichum spinosum, Gipsophyla repens) zodat ze toch enige steun hebben.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1453 Gepost op: 21 oktober 2020, 19:22:27 »
Crocus oreocreticus heeft hier (moeizaam) de vroegere omstandigheden overleeft , nu staat hij ook in een lager gelegen bedje . Eén van mijn  favorieten !

De eerste bloem …….

Deze mooierd is ook in pot niet de gemakkelijkste in mijn ervaring.  Ook dit jaar weer een heel bos loof in de pot, maar geen bloemen te bespeuren  --13

Het is inderdaad zoeken naar de juiste omstandigheden Luc . Hier had oreocreticus het moeilijk in de droogste omstandigheden maar overleefde wel . Daardoor heb ik ze verplant naar een wat minder droge plaats , een bedje iets lager gelegen en dus dieper ingeplant waar het ook wat vochtiger is . Momenteel staan ze nu volop in bloei …….
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: In het bollenbed
« Reactie #1454 Gepost op: 21 oktober 2020, 19:37:36 »
@ Kris en Luc

Ja , het is best wel een verrassende vaststelling . Vroeger gaf ik ze kurkdroge omstandigheden vanaf mei tot eind oktober  zoals de natuurlijke omstandigheden ( zou je denken ) ? Pumilus verdween onmiddellijk , laevigatus overleefde wel . Maar niet alleen pumilus kon die droge omstandigheden niet verteren , ook andere species uit Griekenland en Zuid-Turkije . Sommigen overleefden wel maar hadden het niet naar hun zin .De zomerrust is de laatste jaren wat ingekort , van mei tot eind augustus maar met 1 bevochtiging half juni en  1 half juli . Dit was zeker een heel algemene verbetering . Nu wat jaren later kan ik bijna al deze krokussen in groepjes onderverdelen en is alles meer duidelijk , ook zijn de resultaten duurzamer ….. . Pumilus heeft dus een plaatsje gekregen in een lager gelegen bedje en ik ben tevreden over de resultaten …….

Collectie 1 , deze wildvorm is nog van u afkomstig Luc uit 2017 ( foto 1)

Collectie 2 , uit de stal van Janis 2018 , nu 2 bloeiende bollen  (foto 2 en 3)

Die coll. 1 komt mij inderdaad bekend voor Danny  -2(  Blij dat hij het goed doet !

We proberen natuurlijk het evenwicht te vinden in onze omstandigheden tot ze het eindelijk naar hun zin hebben in onze tuin.  We hebben het over nat en droog, en grondsoort, enz... en dan houden we nog geen rekening met zoiets als plantdiepte, in de natuur kunnen die dingen best diep zitten of van onder een rots bloeien.   ((--11  Het blijft zoeken, maar jij hebt het duidelijk onder de knie Danny !

Ik heb ondervonden dat pumilus moeilijker is dan laevigatus , Luc . Misschien is het inderdaad wel zo dat ze graag diep ingeplant staan waar het ook koel en iets vochtiger is . Onder deze omstandigheden probeer ik het hier in de bollenbedjes . Na 3 jaar onder deze omstandigheden gaat het voorlopig vrij goed , ieder jaar bloei en wat vooruitgang ….. zie een derde collectie Crocus pumilus die in bloei komt ……. Er zit duidelijk ook variatie in deze species , iedere collectie ziet er anders uit …...
Ieper , West-Vlaanderen