Hey Wim , bedankt voor je reactie.Heb de plant in kwestie nog eens goed bekeken en hij voldoet inderdaad helemaal niet aan de kenmerken van Dactylorhiza elata.Heeft geen vlekken op het blad en is misschien hooguit 20 tot 25 cm als hij bloeit...
Zoals gezegd is hij gekocht als Orchis elata...maar die heb ik nog nergens kunnen vinden in de mij bekende literatuur.Voor mij lijkt hij op een kleinere versie van hetgeen ik in de tuin heb als Orchis foliosa. Heb jij enig ander idee?
Hoi Kris,
er zijn zodanig veel soorten Orchis en Dactylorhiza en de namen worden dan nog eens door elkaar gebruikt en de soorten zijn dan ook nogal "promiscue" dus je krijgt heel veel kruisingen binnen het genus en met andere genussen uit de familie Orchidaceae dat het heel moeilijk is om een naam op jouw plant te plakken.
Waarschijnlijk zit er wel bloed in van Dactylorhiza elata (geen vlekken op de bladeren en de bloem lijkt wel sterk op elata) maar verder durf ik niet te gokken.
Er bestaan ook nog een stuk of 15 ondersoorten en variëteiten binnen deze soort dus misschien is het wel één daarvan. (D. elata f. alba, ssp. ambigua, ssp. anatolica, var./ssp. brennensis, f. cordata, var./ssp. durandii, var. elongata, ssp. iberica, f. leucantha, subvar. maroccanica, ssp. mauritanica, f. pallida, f. peltieri, var. sesquipedalis, subvar. speciosissima, subvar. stephensonii)
Volgens IPNI zijn er twee synoniemen voor Orchis elata, nl. Orchis latifolia en Gymnadenia elata. Gymnadenia is het zeker niet maar je kan eens vergelijken met Orchis latifolia
Have fun searching

Verschrikkelijke familie qua naamgeving maar o zo mooi....