Auteur Topic: Crocus 2013  (gelezen 96737 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15798
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crocus 2013
« Reactie #135 Gepost op: 7 februari 2013, 18:27:13 »
Crocus biflorus nubigena is er hier ook aan begonnen (dat wordt hier op het Forum stilaan een doordeweekse verschijning...  ;D)

Of hoe de meest begeerlijke soorten op dit forum gemeengoed worden Luc ;D
En nog wel eentje met streepjes van buiten , als de Frankie dat straks ziet  --11
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15798
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crocus 2013
« Reactie #136 Gepost op: 7 februari 2013, 18:41:57 »
Kris , misschien staan krokussen liever in volle grond ? Daarmee bedoel ik een goed uitgekozen plaatsje om een
opgehoogd bed te maken . Ik heb niet veel ervaring met bollen in potjes maar naar mijn bescheiden gevoel
denk ik dat het toch wat beter lukt in volle grond . Het nadeel is wel dat je ze soms moeilijk open krijgt deze periode van het jaar , maar met de hulp van een stolpje lukt het meestal wel als er voldoende zon is natuurlijk .  ;)

Er bestaan heel veel soorten uit erg uiteenlopende streken en groeigebieden Danny....De (groei)omstandigheden kunnen heel erg verschillen in al die gebieden waar ze voorkomen. Dus een standaardmethode bestaat haast niet ...Ik vrees dat er altijd wel soortjes zullen zijn die in ons klimaat helaas alleen in pot te kweken zijn ....Maar dat is niet zeker , we leren steeds maar bij en dankzij de wetenschap maar ook allerlei proeven die liefhebbers doen worden we steeds behendiger. Sommige liefhebbers halen zulke goede resultaten in pot dat je er haast gaat van duizelen . Dat hangt af van de streek waar je woont en ook waarschijnlijk de liefhebber (skills)die je bent. Er zijn mensen die heel goed kunnen kweken in pot en andere zijn weer beter in de tuin of andere gebiedjes die ze aanleggen. Maar er valt wel iets over te zeggen. Als ik je erg bemoedigende resultaten zie dan is dat goed nieuws. Maar ....we hadden het er al met mekaar over .....het vraagt nog meer bevestiging de komende jaren. Wat ik wel vermoed - en dat staaft je quote- is dat Crocussen graag redelijk wat voedsel en body hebben .En in die kleine potjes is dat misschien lastiger ?   
Ik wil hoe dan ook toekomstig nog meer soortjes naar een soort volle grond overzetten....Maar ik probeer eerst wat stock op te bouwen in pot.
De komende jaren zullen al onze ervaringen die we hier delen hopelijk uitkomst bieden .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16588
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #137 Gepost op: 7 februari 2013, 20:43:09 »
Het Crocus vuurwerk gaat maar verder !  8)

Crocus biflorus nubigena is er hier ook aan begonnen (dat wordt hier op het Forum stilaan een doordeweekse verschijning...  ;D) , terwijl Crocus atticus "Michael Hoog's Memory" ook zijn eerste bloem naar boven stuurde !  :)

Kijk eens aan, nog maar eens ééntje, en inderdaad dan nog één met streepjes. Mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #138 Gepost op: 7 februari 2013, 20:47:53 »
Kijk eens aan, nog maar eens ééntje, en inderdaad dan nog één met streepjes. Mooi.

Goed kijken Frankie - der zijn er twee...  ;D
Ik heb hem van 2010 en vorig jaar heeft hij zich gedeeld - ik had eerder gedacht dat die inspanning ervoor zou zorgen dat ik dit jaar geen bloei zou hebben, maar het is uiteindelijk toch gelukt.   -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6786
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crocus 2013
« Reactie #139 Gepost op: 7 februari 2013, 21:41:21 »
het begint bij mij een beetje te kriebelen zo al dat moois.
Maar ik kan tot nu toe alleen genieten via dit forum.
Hier in de tuin nog geen  spoor van bloei.
wel al heel wat kopjes boven de grond. maar daar is ook alles mee gezegd.
ik wacht af zou ook graag hier een mooie crocus posten maar ja.
 --13 --13 --13 --13

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16588
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #140 Gepost op: 7 februari 2013, 22:15:37 »
Post er dan ééntje van vorig jaar, Bert, niemand die het zal weten. We zullen het aan niemand zeggen.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8444
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #141 Gepost op: 7 februari 2013, 22:30:24 »
Het is nu precies een maand geleden na de eerste foto van Crocus atticus 'Bowles White' daarom nog maar een keer.
Ondertussen blijken er 2 verstekelingen aan boord te zijn --6

Wat een leuke verrassing Gerrit !  ((12 ((12 ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8444
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Crocus 2013
« Reactie #142 Gepost op: 7 februari 2013, 22:41:28 »
Kris , misschien staan krokussen liever in volle grond ? Daarmee bedoel ik een goed uitgekozen plaatsje om een
opgehoogd bed te maken . Ik heb niet veel ervaring met bollen in potjes maar naar mijn bescheiden gevoel
denk ik dat het toch wat beter lukt in volle grond . Het nadeel is wel dat je ze soms moeilijk open krijgt deze periode van het jaar , maar met de hulp van een stolpje lukt het meestal wel als er voldoende zon is natuurlijk .  ;)

Er bestaan heel veel soorten uit erg uiteenlopende streken en groeigebieden Danny....De (groei)omstandigheden kunnen heel erg verschillen in al die gebieden waar ze voorkomen. Dus een standaardmethode bestaat haast niet ...Ik vrees dat er altijd wel soortjes zullen zijn die in ons klimaat helaas alleen in pot te kweken zijn ....Maar dat is niet zeker , we leren steeds maar bij en dankzij de wetenschap maar ook allerlei proeven die liefhebbers doen worden we steeds behendiger. Sommige liefhebbers halen zulke goede resultaten in pot dat je er haast gaat van duizelen . Dat hangt af van de streek waar je woont en ook waarschijnlijk de liefhebber (skills)die je bent. Er zijn mensen die heel goed kunnen kweken in pot en andere zijn weer beter in de tuin of andere gebiedjes die ze aanleggen. Maar er valt wel iets over te zeggen. Als ik je erg bemoedigende resultaten zie dan is dat goed nieuws. Maar ....we hadden het er al met mekaar over .....het vraagt nog meer bevestiging de komende jaren. Wat ik wel vermoed - en dat staaft je quote- is dat Crocussen graag redelijk wat voedsel en body hebben .En in die kleine potjes is dat misschien lastiger ?   
Ik wil hoe dan ook toekomstig nog meer soortjes naar een soort volle grond overzetten....Maar ik probeer eerst wat stock op te bouwen in pot.
De komende jaren zullen al onze ervaringen die we hier delen hopelijk uitkomst bieden .... 


Ik ben het volledig met je eens Kris , we leren altijd bij .......... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6786
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crocus 2013
« Reactie #143 Gepost op: 8 februari 2013, 21:22:00 »
Post er dan ééntje van vorig jaar, Bert, niemand die het zal weten. We zullen het aan niemand zeggen.  ;)



Dat kan ik niet maken
dan maar wachten tot de echte crocussen bloeien

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16588
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Crocus 2013
« Reactie #144 Gepost op: 8 februari 2013, 22:10:41 »
Post er dan ééntje van vorig jaar, Bert, niemand die het zal weten. We zullen het aan niemand zeggen.  ;)



Dat kan ik niet maken
dan maar wachten tot de echte crocussen bloeien

Da's niet echt hé Paul, dat is maar een grapje, maar Paul toch, dat jij dat gelooft?   ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #145 Gepost op: 8 februari 2013, 22:19:40 »
Ook vandaag weer nieuwe bloei in Crocus-land !  :)

1 en 2 : klein maar fijn : Crocus cyprius

3 en 4 : Crocus atticus "Michael Hoog's Memory" liet nu ook zijn "binnenkant" zien !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6786
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Crocus 2013
« Reactie #146 Gepost op: 8 februari 2013, 22:21:32 »
Post er dan ééntje van vorig jaar, Bert, niemand die het zal weten. We zullen het aan niemand zeggen.  ;)



Dat kan ik niet maken
dan maar wachten tot de echte crocussen bloeien

Da's niet echt hé Paul, dat is maar een grapje, maar Paul toch, dat jij dat gelooft?   ;D


paul ))4 ))4 ))4

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15798
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Crocus 2013
« Reactie #147 Gepost op: 8 februari 2013, 22:23:04 »
Ook vandaag weer nieuwe bloei in Crocus-land !  :)
1 en 2 : klein maar fijn : Crocus cyprius
3 en 4 : Crocus atticus "Michael Hoog's Memory" liet nu ook zijn "binnenkant" zien !  8)

Cyprius is een schatje Luc....Hier stond zijn Cypriotisch neefje te bloeien ....Maar was niet thuis voor de foto's ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re:Crocus 2013
« Reactie #148 Gepost op: 8 februari 2013, 22:24:24 »
Zo Luc,dat is om van te smullen ((11

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16852
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Crocus 2013
« Reactie #149 Gepost op: 8 februari 2013, 22:25:22 »
Ook vandaag weer nieuwe bloei in Crocus-land !  :)
1 en 2 : klein maar fijn : Crocus cyprius
3 en 4 : Crocus atticus "Michael Hoog's Memory" liet nu ook zijn "binnenkant" zien !  8)

Cyprius is een schatje Luc....Hier stond zijn Cypriotisch neefje te bloeien ....Maar was niet thuis voor de foto's ....

"schatje" is de juiste term, Kris.  Hij is heel klein, maar heel mooi !

Zo Luc,dat is om van te smullen ((11

Dat zou niet bevorderlijk zijn voor de bloei volgend jaar, Theo...  -2( -1(
« Laatst bewerkt op: 8 februari 2013, 22:27:44 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen