Crocus 2013

Gestart door Danny Bonnez, 31 december 2012, 15:52:20

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 17 februari 2013, 19:47:21
Vandaag een verrassing in de tuin !  ;D Een verkeerde krokus gekregen van een leverancier , maar ik vind dat eigenlijk
niet erg . --6  Deze had eigenlijk Crocus biflorus ssp.weldenii 'Albus' moeten zijn , maar de buitenste bloemblaadjes zijn
behoorlijk fel gekleurd . ))4 De 3 binnenste bloemblaadjes , de binnenkant en keel zijn wel volledig wit . Na wat opzoekings
werk in het krokusboek van Janis en op het internet denk ik dat het een andere vorm is van C.biflorus ssp. weldenii ?
Deze krokus zou goed te houden zijn in de tuin volgens Janis . Wat denken jullie van deze krokus ?

Ik zou niet direct weten om welke dit gaat, Danny, maar het is toch wel een knappe plant. Komt deze ook van J.R.?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 februari 2013, 20:15:50
Vandaag een verrassing in de tuin !  ;D Een verkeerde krokus gekregen van een leverancier , maar ik vind dat eigenlijk
niet erg . --6  Deze had eigenlijk Crocus biflorus ssp.weldenii 'Albus' moeten zijn , maar de buitenste bloemblaadjes zijn
behoorlijk fel gekleurd . ))4 De 3 binnenste bloemblaadjes , de binnenkant en keel zijn wel volledig wit . Na wat opzoekings
werk in het krokusboek van Janis en op het internet denk ik dat het een andere vorm is van C.biflorus ssp. weldenii ?
Deze krokus zou goed te houden zijn in de tuin volgens Janis . Wat denken jullie van deze krokus ?

Ik zou niet direct weten om welke dit gaat, Danny, maar het is toch wel een knappe plant. Komt deze ook van J.R.?

Deze krokus heb ik gekocht bij een bekende vlaamse leverancier , Frankie
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Mooi gerief Wim & Wim & Danny ....
Hier iets heel gewoon ...maar uit een favoriete  groep ....Crocus sieberi 'Tricolor'
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Danny zou dit Crocus biflorus 'Fairy' kunnen zijn ? Mij doet hij er wat aan denken ....

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 februari 2013, 20:24:16
Mooi gerief Wim & Wim & Danny ....
Hier iets heel gewoon ...maar uit een favoriete  groep ....Crocus sieberi 'Tricolor'

Deze blijft een top krokus Kris , maar is niet zo winterhard in de tuin . Ik had deze gedurende jaren opgebouwd naar 50 stuks , maar na de ijstijden van vorig winter heb ik er nu nog 7 stuks over . --13
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 februari 2013, 20:29:13

Danny zou dit Crocus biflorus 'Fairy' kunnen zijn ? Mij doet hij er wat aan denken ....

Ik kwam op het internet ook uit op deze foto's met als bijhorende naam C. biflorus ssp. weldenii 'Fairy' . Ik denk wel dat het deze zal zijn . Bedankt Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

De voorjaarscrocussen beginnen hier ook te komen. Vandaag, in de zon openden zich de eerste bloemen. Crocus 'Fuscotinctus' is een oude cultivar, maar ik vind het een beauty!

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

In pot, Crocus ancyrensis.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

Super, Hans  ((12...heel kleurrijk

Hier stonden er vandaag ook enkele open:

Crocus angustifolius 'Bronze form'
Crocus angustifolius
Crocus korolkowii 'Amulet'
Crocus korolkowii 'Yellow Tiger'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

en nog enkele:

Crocus sieberi 'Firefly'
Crocus tommasinianus 'Roseus'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lida Lourens

Schitterend Danny.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Danny Bonnez

Merci Lida , mooie krokussen Hans en Wim !
Geen nieuwigheden in bloei vandaag maar wel enkele tommies zaailingen , van zacht tot fel gekleurd ! De krokussen hadden het wel naar hun zin vandaag !  --9  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

prachtige crocussen
in mijn voortuin beginnen de crocussen ook langzaam boven te komen en hun bloemen te tonen.
Toen ik om 17.45 thuis kwam van het werk zag ik een klein geel knopje in de crocus volgens mij is dit Crocus 'Fuscotinctus'
maar hij had genoeg van zijn oude verblijf plek .hij is namelijk zo'n 40 cm van zijn naamkaartje boven gekomen.
naamkaartje staat op de plek waar hij vorig jaar boven kwam.
heb nog geen foto's.
PS even een algemene vraag voor diegene die het nrv Foliumalpinum thuis krijgen.
Ik was benieuwd wat jullie van mijn verslag vonden.
Het was voor mij de eerste keer. ))2 ))2 ))2

Luc Gilgemyn

Nog wat Crocusjes... :

1) C. alatavicus opende nog een bescheiden bloem
2) Ooit kocht ik die als Crocus versicolor - in een pakje in de groothandel - het bleek uiteindelijk C.biflorus ssp bifloris parkinsonii die John A. hier ook al liet zien.  De streepjes zijn er niet minder aantrekkelijk om...  ;D

3 en 4) Crocus sieberi "Ronald Ginns" is ook een close upje waard !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 februari 2013, 17:40:48
Nog wat Crocusjes... :

1) C. alatavicus opende nog een bescheiden bloem
2) Ooit kocht ik die als Crocus versicolor - in een pakje in de groothandel - het bleek uiteindelijk C.biflorus ssp bifloris parkinsonii die John A. hier ook al liet zien.  De streepjes zijn er niet minder aantrekkelijk om...  ;D
3 en 4) Crocus sieberi "Ronald Ginns" is ook een close upje waard !

Nog steeds een mooi en waardevol trio Luc.