Crocus 2013

Gestart door Danny Bonnez, 31 december 2012, 15:52:20

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Deze Crocus x reticulatus 'Ego' liet zich vandaag bewonderen. Een mooie verschijning in de rotstuin is dit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Wow Franky ! Prachtig om zien en dan nog  in de rotstuin!
Gr. Lily-Anne

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 februari 2013, 18:17:32
Deze Crocus x reticulatus 'Ego' liet zich vandaag bewonderen. Een mooie verschijning in de rotstuin is dit.

Inderdaad een prachtige opvallende verschijning Frankie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog even meegeven dat dit soort reticulatushybrides omgedoopt zijn, deze heet vanaf nu eigenlijk Crocus x leonidii "Ego". Maar de schoonheid wordt er niet minder om.

Frankie Wulleman

Crocus reticulatus is één van de ouders van die leonidiihybrides, dit is C. reticulatus subsp. reticulatus.

Frankie Wulleman

Nog wat crocussen komen nu in ijltempo boven. Dat die storende sneeuw nu maar gauw verdwijnt.
Crocus 'Goldilocks' (foto 1 en 2)
Crocus  tommasinianus ‘Rosea’ (foto 3 en 4)

Luc Gilgemyn

Een hele mooie is dat Frankie - mijn ervaring is dat deze x leonidii hybriden van reticulatus het prima doen in de rotstuin.

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 februari 2013, 11:03:26
Crocus reticulatus is één van de ouders van die leonidiihybrides, dit is C. reticulatus subsp. reticulatus.

Deze ben ik in de rotstuin al een paar keer kwijt geraakt... als ik me niet vergis heb je hem in een pot staan Frankie en dat is waarschijnlijk geen slecht idee want zonder droge zomer hebben ze't moeilijk bij ons.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 februari 2013, 11:26:13

Een hele mooie is dat Frankie - mijn ervaring is dat deze x leonidii hybriden van reticulatus het prima doen in de rotstuin.

Citaat van: Frankie Wulleman op 24 februari 2013, 11:03:26

Deze ben ik in de rotstuin al een paar keer kwijt geraakt... als ik me niet vergis heb je hem in een pot staan Frankie en dat is waarschijnlijk geen slecht idee want zonder droge zomer hebben ze't moeilijk bij ons.

Inderdaad, Luc, de subspecies staat ingegraven in een pot en zal een droge zomerrust krijgen.

Ik kon het niet laten om nog wat plaatjes te schieten van die bevallige krokussen in de sneeuw en wil die jullie niet onthouden.

Johan Keulemans

-5( Tegen de mooie foto's van Frankie kan ik niet op.
Maar toch even deze trilogie van Crocussen in de sneeuw.
De etiketten zitten iets te diep in de bevrozen grond.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim van Kruijsbergen

Crocus ancyrensis in (hopelijk) de laatste sneeuw.....

Danny Bonnez

Citaat van: Johan Keulemans op 24 februari 2013, 16:10:06
-5( Tegen de mooie foto's van Frankie kan ik niet op.
Maar toch even deze trilogie van Crocussen in de sneeuw.
De etiketten zitten iets te diep in de bevrozen grond.

Deze mooie krokussen zien er wel heel gezond uit Johan ! Hopelijk krijgen we binnenkort wat zachter weer en wat  --9
Ieper , West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

Deze Crocus staat momenteel in bloei in mijn tuintje.
Helaas ben ik het etiket kwijtgespeeld.
Kan iemand me misschien zeggen om welke Crocus het hier gaat?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny Bonnez

Citaat van: Danny De Raeymaeker op 24 februari 2013, 20:33:31
Deze Crocus staat momenteel in bloei in mijn tuintje.
Helaas ben ik het etiket kwijtgespeeld.
Kan iemand me misschien zeggen om welke Crocus het hier gaat?

Lijkt wel goed op Crocus fleischeri , Danny ? zou het  een vorm van deze kunnen zijn ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

Ik heb de vorige dagen wel wat foto's van Crocus ancyrensis gezien.
Ik moet toegeven dat de bloemen bij mij wel minder groot zijn en de plant/bloem ook niet zo hoog is.
Vermoedelijk heeft dit wel iets te maken met de koude dagen (ook lage temperaturen in mijn serre)
alsook de donkere dagen.

Danny De Raeymaeker

Deze Crocus biflorus ssp. Isauricus doet een schamele poging om te bloeien.
Ook hier weer het fenomeen van een kleine bloem op een korte bloemstengel.
Waarschijnlijk echt wel te maken met de weersomstandigheden (koud en donker) of anders
is het misschien nog een klein bolletje dat hopelijk met de tijd meer en betere resultaten geeft.