Colchicum en Merendera 2013

Gestart door Kris De Raeymaeker, 1 januari 2013, 09:15:42

Vorige topic - Volgende topic

Gyi Peelaerts

Prachtige kleuren van bloemen ook de combinatie met die gladiolen valt best mee.

Gyi

Wim Boens

Citaat van: Gyi Peelaerts op 10 september 2013, 20:35:43
Prachtige kleuren van bloemen ook de combinatie met die gladiolen valt best mee.

Gyi

Dank je, Gyi...dat vond ik ook!  :)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Peter Rijntjes

Mooi hoor Wim.
In mijn kasje ook weer verschillende Colchicums in de bloei. Ik kon het niet laten om er wat foto's van te nemen. De meeste heb ik geruild met iemand in Polen dit voorjaar. Ben er nog steeds blij mee. Kijk maar naar de foto's.

((14

Gerrit Eijkelenboom

Colchicum bivonae 'Apollo'         [attach=1]                                                                             
[attach=2]

Theo Stronks

Na verloop van jaren neemt het bloemen aantal toe , zoals ook bij deze Colchicum "Rosy Dawn".

Wim Boens

Prachtig, al die "naakte juffers"  ;) Peter, Gerrit en Theo!

Hier ook nog wat roze "geweld"
[attachimg=1]
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Mooi zo'n panorama foto. Goeie scherptediepte Wim.

Theo Stronks

Deze Colchicum autumnale bloeit nu volop,echter 3 weken later dan vorig jaar, oorzaak , zeg het maar.

Gerard Verweij

Citaat van: Theo Stronks op 13 september 2013, 12:47:33
Deze Colchicum autumnale bloeit nu volop,echter 3 weken later dan vorig jaar, oorzaak , zeg het maar.
De lange zomer, misschien?

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerard Verweij op 13 september 2013, 17:33:20
De lange zomer, misschien?

Dat verschijnsel doet zich hier ook voor met andere planten. Er is nu een Agapanthus in bloei, nog maar net. En dat is toch wel raar voor half september. Ik denk dat dat nog steeds de invloed is van het slechte voorjaar en de lange koude winter. Weet je het nog, maart met aanhoudende vorst. Daarna bloeiden alle bloemen 2 tot 3 weken later.

Luc Gilgemyn

Bij mij is Colchicum agrippinum ook veel later dan vorig jaar.  Mij is opgevallen dat hij afgelopen voorjaar bijzonder lang in blad is gebleven (door het koude voorjaar ?).  Het was bijna juli vooraleer het oude blad verdween. De zomerrust is dus amper 2 maand bezig... zou dat er ook mee te maken kunnen hebben ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Dag Theo . Ik ken een aantal plekjes in België waar ze nog in het wild voorkomen . Ook daar waren ze later .......Ben er op precies dezelfde datum geweest als vorig jaar en toen bulkte het van de planten. Nu maar enkele , het moest ook daar nog gaan beginnen . Dus in de natuur is het niet anders blijkbaar.
De oorzaak ? De warmte en droogte van juli en augustus ? Maar ik heb het gevoel dat vooral de nachttemperatuur een belangrijke rol speelt. Pas als de temperatuur 's nachts onder een bepaalde waarde komt worden ze getriggerd . Dat is althans één van mijn theorieën ....al dan niet in combinatie met vocht of andere factoren.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog wat foto's uit de natuur waaronder .........een aparte vorm .....
Verder eentje die nog moest beginnen en zich wat had verstopt in de schaduw...

Kris De Raeymaeker

Met bestuivers ......

Kris De Raeymaeker

Deze heb ik gekocht als Colchicum chalcedonicum ssp. punctatum . Mijn twijfel is groot dat hij het ook is .....zou de zoveelste Colchicum zijn die me onder de verkeerde naam is verkocht ......

[attachimg=2]

[attachimg=1]