Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119338 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #150 Gepost op: 22 december 2013, 19:52:54 »

Ranunculus alpestris...in volle glorie.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #151 Gepost op: 22 december 2013, 20:02:05 »
Het kan niet op, ik vind in hetzelfde biotoopje nog een ranonkel, nl. R. pyrenaeus subsp. kuepferi. Met dank aan Wim B overigens om deze correct op naam te helpen brengen. De foto's zijn misschien niet al te best, maar deze plant zal later in het verhaal nog eens terugkeren met betere foto's op een andere locatie.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #152 Gepost op: 22 december 2013, 20:15:36 »
Dan bereik ik stilaan de bergkam. Wat een fenomenaal uitzicht heb je hier.
Op de tweede foto zie je het stadje Brig met daarachter de Rhonevalei.
Op de laatste foto zie je zelfs een glimp van de Aletschgletsjer.

Ik kwam hier op deze bergkam zo rond 8 h. 30 aan en ik meende dat ik hier helemaal alleen zou zijn. Neen hoor, op een groot rotsblok zat daar een man, ik schat zo rond de 70 zijn pistolets op te eten. Onmiddellijk vroeg ik mij af hoe die hier zo vroeg al kon zijn. Je moet weten dat hier geen autoweg naar toe loopt en ook geen kabellift. Hij was dus nog veel vroeger dan ik de beklimming begonnen. Ik geraakte met hem aan de praat want hij kon gelukkig een beetje Engels. Hij wist me te vertellen dat hij een inwoner van Brig is en hij hier regelmatig komt om van de stilte te genieten. Wanneer hij na zijn ontbijt vertrok zag ik aan de snelheid waarmee hij zijn tocht verder zette langs de rotsige bergkam, hij over een buitengewone conditie beschikte. Daar kon ik toch wel een puntje aan zuigen. Berglucht moet toch wel gezond zijn, hé?

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #153 Gepost op: 22 december 2013, 20:47:01 »
De volgende trektocht is er ééntje in de nabije omgeving van onze bergchalet. De bergtop die op de foto te zien is, zag ik constant vanuit het raam, en de groene alpenweiden die je er ziet spraken al tot mijn verbeelding. Eén nadeel: de top was niet te bereiken met een kabelbaan, dat betekende dus een klim van zo'n 800 m. Die tocht maakte ik dan ook alleen, maar dat vond ik niet eens zo erg.  ;) De nieuwsgierigheid wat ik daar zou zien, moest en zou bevredigd worden.

-5( , dat lijkt me wel een leuke uitdaging , Frankie ! ik heb veel zin om mee te gaan .....   6))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #154 Gepost op: 22 december 2013, 21:32:54 »
Het viel me toch wel een beetje tegen dat ik in de twee voorgaande gletsjergebieden geen ranonkels was tegengekomen. Dan zie ik er hier nu toch wel zeker enkele exemplaren van Ranunculus alpestris in een biotoopje wat je totaal niet verwacht. Een kleine partij, maar wat mooi, zeg.

Toch wel een super mooie plant die R. alpestris ! Ik vind het wel heel spannend , op iedere berg zie je wel andere planten . Soms zie je planten die je daar verwacht of helemaal niet . Iedere bergwandeling is een avontuur op zich hé . En dan kom je nog een andere Ranunculus tegen , ééntje die je daar helemaal niet verwacht ! Wat een mooi verhaal ......... )2)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #155 Gepost op: 22 december 2013, 21:39:26 »
Neen hoor, op een groot rotsblok zat daar een man, ik schat zo rond de 70 zijn pistolets op te eten. Berglucht moet toch wel gezond zijn, hé?

Hummm , een nieuwe gastronomische formule Frankie ......ipv ontbijt aan bed , ontbijt met bubbels is er nu 'het hoogteontbijt ' .
Daar wil ik zondags ook mijn pistoletjes nuttigen......Kans dat het een pak langer gaat duren dan anders .
En daarna ga ik dan wel is van die prachtige ranonkeltjes genieten ! Wat zou dat pas een 'super sunday' zijn.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #156 Gepost op: 22 december 2013, 21:40:40 »
Het viel me toch wel een beetje tegen dat ik in de twee voorgaande gletsjergebieden geen ranonkels was tegengekomen. Dan zie ik er hier nu toch wel zeker enkele exemplaren van Ranunculus alpestris in een biotoopje wat je totaal niet verwacht. Een kleine partij, maar wat mooi, zeg.

Toch wel een super mooie plant die R. alpestris ! Ik vind het wel heel spannend , op iedere berg zie je wel andere planten . Soms zie je planten die je daar verwacht of helemaal niet . Iedere bergwandeling is een avontuur op zich hé . En dan kom je nog een andere Ranunculus tegen , ééntje die je daar helemaal niet verwacht ! Wat een mooi verhaal ......... )2)

Het is een dijk van een plant, Danny, ik hoop dat ik er wat succes mee heb in mijn smeltwatertrog, kan ik er dan ook thuis van genieten.
Ja Danny, het is telkens weer opwindend om de hoogte in te gaan. Het is nooit hetzelfde, telkens weer die botanische verrassingen, erg leuk.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #157 Gepost op: 22 december 2013, 21:46:20 »
Neen hoor, op een groot rotsblok zat daar een man, ik schat zo rond de 70 zijn pistolets op te eten. Berglucht moet toch wel gezond zijn, hé?

Hummm , een nieuwe gastronomische formule Frankie ......ipv ontbijt aan bed , ontbijt met bubbels is er nu 'het hoogteontbijt ' .
Daar wil ik zondags ook mijn pistoletjes nuttigen......Kans dat het een pak langer gaat duren dan anders .
En daarna ga ik dan wel is van die prachtige ranonkeltjes genieten ! Wat zou dat pas een 'super sunday' zijn.

Na zo'n stevige klimtocht was het wel nodig om weer wat reserves op te doen. Heb ik toen trouwens ook gedaan. En het is inderdaad wel apart om op een dergelijke locatie het ontbijt te verorberen.
Na mijn tweede ontbijt ben ik van plan om terug af te dalen langs de andere kant van de berg, aan de zuidoostkant dus. Benieuwd wat daar nog allemaal kan staan.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #158 Gepost op: 22 december 2013, 21:54:56 »
En dan ga ik nu de Herman nog eens laten watertanden. Bedankt ook Herman, om deze te helpen op naam te brengen. Het gaat om de fantastisch mooie Gentiana terglouensis, waarvan er enkele exemplaren pal op de bergkam groeiden. Ik denk dat iedereen wel zo'n juweel in zijn tuin zou willen hebben.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #159 Gepost op: 22 december 2013, 22:05:50 »
Weergaloos mooi zijn ze, Frankie !!  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #160 Gepost op: 22 december 2013, 22:56:11 »
En dan ga ik nu de Herman nog eens laten watertanden. Bedankt ook Herman, om deze te helpen op naam te brengen. (Link naar bijlage) Het gaat om de fantastisch mooie Gentiana terglouensis, waarvan er enkele exemplaren pal op de bergkam groeiden. Ik denk dat iedereen wel zo'n juweel in zijn tuin zou willen hebben.
Ja Frankie, prachtige foto's! Op 25/01/14 is het grote toets over het herkennen van gentianen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #161 Gepost op: 22 december 2013, 23:06:53 »
En dan ga ik nu de Herman nog eens laten watertanden. Bedankt ook Herman, om deze te helpen op naam te brengen. (Link naar bijlage) Het gaat om de fantastisch mooie Gentiana terglouensis, waarvan er enkele exemplaren pal op de bergkam groeiden. Ik denk dat iedereen wel zo'n juweel in zijn tuin zou willen hebben.
Ja Frankie, prachtige foto's! Op 25/01/14 is het grote toets over het herkennen van gentianen!

Ik ben al druk aan het studeren, Herman.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #162 Gepost op: 22 december 2013, 23:12:05 »
Trouwens, Herman, heb jij al gentianen van dit type in cultuur geprobeerd? Op plantenbeurzen zie je vaak van die grote potten Gentiana verna of iets dergelijks, maar om ze langdurig in de tuin te hebben lijkt het toch niet zo evident. Wat zijn uw ervaringen?

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #163 Gepost op: 22 december 2013, 23:57:16 »
Trouwens, Herman, heb jij al gentianen van dit type in cultuur geprobeerd? Op plantenbeurzen zie je vaak van die grote potten Gentiana verna of iets dergelijks, maar om ze langdurig in de tuin te hebben lijkt het toch niet zo evident. Wat zijn uw ervaringen?
Frankie, die gentianen zijn meestal niet langlevend (minder dan 5 jaar) dus regelmatig opnieuw zaaien of stekken nemen. Die van de acaulisgroep doen het beter! Op de beurzen gaat het meestal over Gentiana verna var. angulosa.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #164 Gepost op: 23 december 2013, 15:39:03 »
Dat het voorjaar laat begonnen is in Wallis, tonen ook de volgende foto's van Pulsatilla alpina subsp. apiifolia. Je moet weten dat die foto's genomen zijn eind juli.
Toch wel een knappe plant, niet? Je ziet ze trouwen ook zelden in cultuur. Ik heb ter plaatse zaad verzameld, waarvan de jonge plantjes nu al boven staan. Benieuwd of het wat gaat worden.