Auteur Topic: winterharde cactussen  (gelezen 118605 keer)

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: winterharde cactussen
« Reactie #285 Gepost op: 21 juni 2024, 18:28:51 »
Hier en daar nog wat nabloei, de Gymnocalciums blijven maar doorgaan.

Ook de Echinocereus subinermis staat er nog goed bij.

Verder had ik ook nog het een en ander gezaaid, de meeste soorten kiemen goed... alleen Echinocereus coccineus laat het tot zover afweten.
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2024, 09:43:08 door Marcel van den Berg »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #286 Gepost op: 22 juni 2024, 14:44:35 »

Die zijn inderdaad zeer dankbaar Marcel ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #287 Gepost op: 22 juni 2024, 14:48:48 »
Verder had ik ook nog het een en ander gezaaid, de meeste soorten kiemen goed... alleen Echinocereus coccineus laat het tot zover afweten.

Nog niet wegdoen Marcel .....mogelijk kiemt hij na een koudeperiode die je best zelf in het leven roept (de diepvries ....) Maar dan best te doen tegen volgend seizoen ...Deze soorten hebben zeer harde zaden , sommige bewerken zelfs de zaden eerst  met een vijltje . 

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #288 Gepost op: 22 juni 2024, 22:39:17 »
(Link naar bijlage)
(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Wat een mooie schaal, Marcel. Als ik dat zo zie, lijkt het allemaal vanzelfsprekend, maar de waarheid zal toch wel elders liggen, zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #289 Gepost op: 23 juni 2024, 18:56:51 »
Wat een mooie schaal, Marcel. Als ik dat zo zie, lijkt het allemaal vanzelfsprekend, maar de waarheid zal toch wel elders liggen, zeker?

Oh vergis je niet Frankie ...zowat de makkelijkste planten die je kan bedenken ....Alleen te veel nat is nefast ....En de soorten die hier in de schaal staan zijn zeker bij de makkelijkste en meest dankbare .

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #290 Gepost op: 24 juni 2024, 12:22:13 »
(Link naar bijlage)
(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Zoals Kris al aangeeft is het allemaal erg eenvoudig en heb ik er weinig omkijken naar.
Alleen met erg nat weer zet ik de schaal even in de kas, maar eigenlijk wil ik ze gewoon buiten laten staan.
Het grondmengsel vind je hier: https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=85.msg137358#msg137358
Tot nu toe heb ik ze 1 keer bemest met een kaliumrijke meststof op halve sterkte, dat wil ik in het groeiseizoen iedere maand gaan doen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #291 Gepost op: 25 juni 2024, 09:29:14 »
Zoals Kris al aangeeft is het allemaal erg eenvoudig en heb ik er weinig omkijken naar.
Alleen met erg nat weer zet ik de schaal even in de kas, maar eigenlijk wil ik ze gewoon buiten laten staan.
Het grondmengsel vind je hier: https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=85.msg137358#msg137358
Tot nu toe heb ik ze 1 keer bemest met een kaliumrijke meststof op halve sterkte, dat wil ik in het groeiseizoen iedere maand gaan doen.

Met veel interesse volg ik je ervaringen Marcel en je toont ook aan dat deze planten absoluut verdienen om meer te worden toegepast .Het zijn in mijn beleving dan ook rotsplanten en vaak ook bergplanten ...Ze groeien immers heel vaak in en tussen de stenen op hun natuurlijke standplaatsen en ook vele groeien in bergachtige gebieden .
Je hebt terecht  een schraal mengsel gebruikt , wat een absolute noodzaak is omdat de schaal ook meer water krijgt omdat ze meestal buiten staat .Maar ook zonder dat zijn heel wat  cactussoorten  liefhebbers van dit soort substraten .Hun wortels houden van dit soort luchtige en humusarme grondmengsel . Dat houd in dat een beetje mest af en toe wel een meerwaarde is omdat dit soort mengsels nu eenmaal niet zoveel voeding bevat .Maar toch maak ik enig voorbehoud om ze iedere maand te gaan voeden ....Ik ben daar zelf geen voorstander van . En dat om diverse redenen ...
Ik zou ze slechts een beetje voeding geven in de maanden  april (in een vroeg seizoen)-mei -juni maar zeker niet meer later . Als je die planten hard genoeg wil maken voor een overwintering met mogelijk vorst dan is het volgens mij het beste om niet meer na juni te mesten. De cellen van de planten zijn altijd wat lang gerekter na het geven van voeding en dat willen we net niet hebben als ze gewapend moeten zijn tegen mogelijke kou .Ook stoppen heel wat cactussen met groeien als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt (30 graden ?)en wordt dat toch niet meer goed opgenomen .De meeste soorten maken hun groeispurt voor juli ...Verder vind ik het net de charme dat ze traag groeiend zijn en dat we die schaal niet ieder jaar hoeven te verplanten .Maar dat is slechts mijn insteek hoor ...
Verder ben ik alleen maar blij dat er meer mensen zoals jij de mogelijkheden van deze planten ontdekken en ook hun ervaringen hier delen ! 
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2024, 09:31:14 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #292 Gepost op: 25 juni 2024, 09:57:40 »
Echinocereus rigidissimus ssp. rubrispinus kan temperaturen aan tot -9 graden (zelfs -12 als het niet te veel nachten/ dagen achter mekaar duurt  ). Deze jongen is deze winter niet naar binnen gemoeten en het "hard" kweken resulteerde in een rijke knopzetting !
Ze noemen hem in het land van herkomst de "Arizona Rainbow Cactus " ....Dat wordt een feest als de bloemen gaan openen ...

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #293 Gepost op: 28 juni 2024, 11:48:49 »
Echinocereus rigidissimus ssp. rubrispinus kan temperaturen aan tot -9 graden (zelfs -12 als het niet te veel nachten/ dagen achter mekaar duurt  ). Deze jongen is deze winter niet naar binnen gemoeten en het "hard" kweken resulteerde in een rijke knopzetting !
Ze noemen hem in het land van herkomst de "Arizona Rainbow Cactus " ....Dat wordt een feest als de bloemen gaan openen ...

Dat wordt vast een hele show Kris, ik heb er ook een met een enkele knop staan die naar verwachting komende week gaat bloeien.
Wel jammer dat de bloemen vaak maar 2 dagen mee gaan.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #294 Gepost op: 15 juli 2024, 11:17:31 »

Het weer was niet zo gunstig en dus heeft hij er nog een tijdje over gedaan ...Normaal gaat dat veel sneller ! Maar nu dan toch het heuglijk moment waarop  de majustueuze bloemen zich openen ....
Diameter van de bloemen 8 en 9 cm voor de grootste ...

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #295 Gepost op: 15 juli 2024, 11:53:26 »
Prachtig Kris!

Hier zijn door het slechte weer de knoppen van mijn Escobaria hesteri helemaal niet open gegaan....
Gelukkig komen er nog 2 knoppen aan.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #296 Gepost op: 22 juli 2024, 10:56:44 »

Het weer was niet zo gunstig en dus heeft hij er nog een tijdje over gedaan ...Normaal gaat dat veel sneller ! Maar nu dan toch het heuglijk moment waarop  de majustueuze bloemen zich openen ....
Diameter van de bloemen 8 en 9 cm voor de grootste ...

Laatste bloem bij deze prachtige soort ....

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #297 Gepost op: 22 juli 2024, 16:16:18 »
Het is net vuurwerk! Zo mooi.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #298 Gepost op: 23 juli 2024, 16:56:08 »
Het is net vuurwerk! Zo mooi.

Dank je Mark !

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #299 Gepost op: 23 juli 2024, 17:04:56 »
Navajoa peeblesiana ssp. fickeisenii SB 468  is een cactus soort die bestand is tegen extreem lage temperaturen. In principe kunnen ze temperaturen aan tot minus 25 graden wanneer ze kompleet droog staan .Ze komen voor in Navajo County - Arizona , o.a. op  het Kanab Plateau op ongeveer  1600m hoogte .Ze zijn echter super gevoelig voor overtollig nat en wortelrot ! Daarom worden ze meestal geënt op bijvoorbeeld winterharde Echinocereus soorten .De papier- achtige lange doorns breken gemakkelijk af . Bloeien doen ze normaal heel vroeg in het voorjaar wanneer ze groot/oud genoeg zijn .