Recente berichten

#1
Rotsplanten / Re: Noord-Amerikaanse alpiene ...
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 11:07:47
Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 14:02:56Bij deze Eriogonum ben ik helaas het etiket kwijtgeraakt... daarom kan ik niet precies zeggen om welke soort het gaat. Ik denk echter dat het zaad destijds afkomstig was uit de Friday Mountains in British Columbia.
Hoe dan ook, hij bloeit elk jaar weer trouw.😎

Evengoed een prachtige plant Thomas !
#2
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 10:40:41
Citaat van: Luc Scheldeman op Gisteren om 10:07:16Ik heb een aantal geelbloeiende linum planten in de rotstuin die allemaal een verschillende naam dragen (flavum, arboreum, bulgaricum) en het voor mij daardoor erg verwarrend maken. Groot pluspunt is dat ze allemaal in de zomer en over een zeer lange periode bloeien.
Deze heb ik onder de naam Linum arboreum
Ja al die namen van die diverse Linum soorten met vaak heel kleine verschillen ...Komen ook op zoveel plekken in de natuur voor. En waarschijnlijk wil iedere plaatselijke botanist zijn eigen soort beschrijven. Om een punthoofd van te krijgen. Maar klopt Luc , het zijn vaak goede en lange bloeiers...
#3
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 10:38:20
Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 13:50:07Wow...Ook voor deze betoverende Trachelium asperuloides zou ik wel warm kunnen lopen. Mocht er ooit zaad van verkrijgbaar zijn, dan meld ik nu alvast mijn interesse aan...:-)
Hier staat de grotere "zus"
Trachelium jacquinii ssp. rumelianum in knop. Ze wordt echter met 20 centimeter aanzienlijk hoger.
Ik heb er eentje buiten in de tufsteen.Die gaat ook bloeien maar zal natuurlijk/waarschijnlijk niet de performance van de plant van Luc kunnen evenaren die perfect staat in zijn frame  ...
#4
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Luc Scheldeman - Gisteren om 10:07:16
Ik heb een aantal geelbloeiende linum planten in de rotstuin die allemaal een verschillende naam dragen (flavum, arboreum, bulgaricum) en het voor mij daardoor erg verwarrend maken. Groot pluspunt is dat ze allemaal in de zomer en over een zeer lange periode bloeien.
Deze heb ik onder de naam Linum arboreum
#5
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Luc Scheldeman - Gisteren om 10:00:34
Soms hoor je wel eens dat Campanula cochlearifolia niet zo gemakkelijk te houden is.
Belangrijk is dat de plant kan kruipen tussen stenen waar de wortels wat koeler blijven en dat hij voldoende en regelmatig water krijgt.
#6
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Luc Scheldeman - Gisteren om 09:58:29
Campanula tatrae uit het Tatra gebergte in Slovakije
#7
Bloembollen-Knollen-Wortelstokken / Re: Cyclamen 2026
Laatste bericht door Herman Mylemans - 22 juni 2026, 17:25:25
Dit jaar is er weer één met abnormaal weer, dus ook abnormale bloei! De hittegolf die er nu is doet geen goed aan de planten. Bladeren verbranden terwijl je erop staat te kijken, watergeven is onvoldoende. Als het zo blijft zullen wij in de toekomst de planten moeten aanpassen.
#8
Rotsplanten / Re: GENTIANA 2026
Laatste bericht door Herman Mylemans - 22 juni 2026, 17:17:48
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 juni 2026, 13:06:11Zijn de Gentianen nu echt in verval ? Er is zelfs nog geen nieuwe topic gestart voor 2026 :o  :o  :o

Deze Gentiana septemfida is opgekweekt uit zaden van de Noorse liefhebber  Magnar Aspakar ...
Volgens Magnar zou dit  nog de originele vorm zijn zoals hij voorkomt in de Kaukasus zonder enige vorm van hybridisatie or whatever...
Ja Kris, soms worden er gentianen geplaatst in de topic Bloei in de maanden.
#9
Dank u Kris, ik zoek altijd wel naar info over de planten. Met AI gaat alles wel gemakkelijker als vroeger.
Ook zoek ik naar botanische soorten die later bloeien om het bloeiseizoen te verlengen. Dus er zijn nog Rhododendron bloemen op komst!
#10
Rotsplanten / Re: Noord-Amerikaanse alpiene ...
Laatste bericht door Thomas Eckert - 22 juni 2026, 14:02:56
Bij deze Eriogonum ben ik helaas het etiket kwijtgeraakt... daarom kan ik niet precies zeggen om welke soort het gaat. Ik denk echter dat het zaad destijds afkomstig was uit de Friday Mountains in British Columbia.

Hoe dan ook, hij bloeit elk jaar weer trouw.😎