Helleborus

Gestart door Chris Vermeire, 13 februari 2010, 20:05:33

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 januari 2023, 20:09:05
Jaren geleden had ik een mooie orientalis hybride uit de stal van Ashwood die ik echter verloren ben. Dit is een zaailing van die plant die er echter sprekend op gelijkt en nu een eerste bloem toont.
Prachtige bloem Frankie, staat die volledig naar boven gericht?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

Jaren geleden had ik een mooie orientalis hybride uit de stal van Ashwood die ik echter verloren ben. Dit is een zaailing van die plant die er echter sprekend op gelijkt en nu een eerste bloem toont.
Een beauty Frankie -6(

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 25 januari 2023, 20:52:32

Neen Herman, voor de foto heb ik hem een beetje moeten 'helpen'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 januari 2023, 21:43:42
Citaat van: Herman Mylemans op 25 januari 2023, 20:52:32

Neen Herman, voor de foto heb ik hem een beetje moeten 'helpen'.

De moeite om een handje te helpen Frankie, mooi exemplaar !

Hier is ook net een zaailing open gegaan - de moederplant (foto 3) die er een halve meter vandaan staat,
is nog niet zo ver, ze zijn wel identiek.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

inderdaad mooi Frankie
En die van Luc natuurlijk ook.
hier in de voortuin staan ze ook in bloei.
De orginele is altijd de eerste de andere zaailingen volgen later.

Herman Mylemans

Helleborus niger ‘Louis Cobbett’ heeft een roze schijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

Dit is mijn mooiste - heeft geen probleem om omhoog te kijken, daarom van wat verder gefotografeerd.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 17 februari 2023, 14:55:40
Dit is mijn mooiste - heeft geen probleem om omhoog te kijken, daarom van wat verder gefotografeerd.

Altijd mooi als ze je aankijken Lily-Anne !

Ik heb ook nog eens rondgekeken naar wat Helleborus in bloei :

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 januari 2020, 11:24:45
De erg mooi gekleurde bloemknoppen van Helleborus ‘Anna’s Red’. (Helleborus x iburgensis 'Anna's Red' ?)
(Rodney Davey Marbled Group )
Is een kruising tussen : Helleborus lividus, Helleborus niger, and Helleborus x hybridus
De cloon werd in 2013 vrij gegeven en verscheen op de (commerciële )markt in 2016 . Zou ook goed zijn als snijbloem in een vaas ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 januari 2020, 10:52:53Inmiddels zijn de bloemen helemaal open gekomen ....Ze meten liefst 10 cm in diameter ! Ook verschillend met een aantal andere Helleborus soorten is dat de bloemen niet naar beneden hangen maar mooi rechtop staan zodat je mooi in het hart van de bloem kunt kijken .De onderkant van het blad is rood zoals je ook kan merken ...

Trouw op post , makkelijk en mooi ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Mooi exemplaar Kris !

Eerder deze week kon ik een kiekje schieten van een half gevuld, geel gekleurd exemplaar van Helleborus x hybridus...  In principe houdt hij zijn bloemen enigszins omhoog.... hier lukte dat niet helemaal.

Frankie Wulleman

Een donkere orientalis.

Frankie Wulleman

Altijd intrigerend wanneer de eerste bloem op een orientalis hybride verschijnt.

Lily-Anne Vereecken

Mooi! Uw Helleborus is duidelijk vroeger dan de mijne. Hier zie ik bij enkele al een beetje kleur verschijnen - zal nog wel 14 dagen duren denk ik. De invloed van de zee?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 december 2023, 17:06:16
Mooi! Uw Helleborus is duidelijk vroeger dan de mijne. Hier zie ik bij enkele al een beetje kleur verschijnen - zal nog wel 14 dagen duren denk ik. De invloed van de zee?

))8 ))8 ))8 Helemaal niet Lily-Anne.... de invloed van Frankie met de haardroger van Mevr. Wulleman...  7))

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2023, 17:56:53
Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 26 december 2023, 17:06:16

))8 ))8 ))8 Helemaal niet Lily-Anne.... de invloed van Frankie met de haardroger van Mevr. Wulleman...  7))

Twee keer mis, mensen.
Het zeewater lust hij niet echt, L.A. en de warme lucht van de haardroger kan hij ook niet echt op prijs stellen, Luc.  7))

Laat het ons houden op de warme invloedssfeer van de zee... .