Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:18:16Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.
@ Kris, benieuwd hoe het met jouw bicolor vondsten van vorig jaar ?

Wel ik zie nu pas maar het loof boven komen Luc , of ze gaan bloeien weet ik niet .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 november 2024, 11:46:19
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:26:13
Het zonnetje zorgde er hier gisteren voor dat Crocus goulimyi 'Agia Sofia' zich in volle glorie liet zien !  Vergeten, die veel te lange stengels...  ;)

Blijft een schitterende vorm Luc , ik vermoed dat hij dit jaar hier niet gaat bloeien ....staat wel in de rotstuin ...Heb je ook het idee dat deze vorm wel minder aangroeit dan de gewone vormen ?

Die idee heb ik zeker Kris, ik heb momenteel 4 bloeibare bollen van de 2 nog niet bloeibare bollen die ik van Melvyn Jope kreeg en hoe lang is dit inmiddels geleden??? 12 jaar of zo ???
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 november 2024, 11:49:08
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:18:16Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.

Wel ik zie nu pas maar het loof boven komen Luc , of ze gaan bloeien weet ik niet .

Benieuwd, het eerste jaar na collectie is het niet altijd evident...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 november 2024, 11:47:24
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 17:34:25
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....
Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:05:12Onmogelijk om die niet als favoriet te beschouwen Kris !  :o  Hier bloeit een gelijkaardig exemplaar uit de omgeving van Athene.

Dat vind ik ook Luc ....van de lelijke berg ?

Toch niet, komt uit de directe omgeving van Athene, de juiste locatie weet ik niet.  Het is wel exact dezelfde vorm als op lelijke Oros Merentha !  ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:05:12
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2024, 17:34:25
Misschien wel mijn 'all time favorit ' van de herfstkrokussen ....deze vorm van cartwrightianus ....

Onmogelijk om die niet als favoriet te beschouwen Kris !  :o  Hier bloeit een gelijkaardig exemplaar uit de omgeving van Athene.

Das ook wel een knappe vorm Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 10:18:16
Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 20:55:44
Deze vorm van Crocus niveus  bloeit altijd vrij laat maar doet het vrij aardig , heb ze deze zomer herplant op 2 verschillende plaatsen . Dit is een eerste bloem . Let op de mooie gele bloemsteel .....

Crocus niveus vond ik al altijd een heel sierlijke, stevige bloem hebben Danny - dit is er eentje uit een bicolor collectie ten zuiden van Aeropoli in de Peloponnesos, helaas laat deze zijn twee kleuren hier minder zien.  Een volgende bloem (nog in knop - laatste foto) laat wel het beste (meer blauw?) verhopen al lijkt hij wat vervormd  ((--11.

Inderdaad Luc , de bloemen zijn heel sierlijk en vooral heel sterk waardoor ze goed slecht weer kunnen doorstaan !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op  3 november 2024, 21:00:35
De eerste bloemen van Crocus laevigatus komen in bloei , is een van mijn favorieten !!! Groeien hier al jaren het best op deze zonnige en warme plaats in of nabij mijn bollenbed .

4 verschillende vormen

Daar kun je toch alleen maar van genieten hé Danny, mooie exemplaren, daar heb je (ik) er nooit genoeg van.

Het zonnetje zorgde er hier gisteren voor dat Crocus goulimyi 'Agia Sofia' zich in volle glorie liet zien !  Vergeten, die veel te lange stengels...  ;)

C.laevigatus bloeit nog een lange periode en je moet wat geluk hebben met het weer deze periode van het jaar . Maar het is ook al genieten van de gesloten bloemen hé.....

Agia Sofia blijft een knappe vorm , Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 12:34:36
Toch niet, komt uit de directe omgeving van Athene, de juiste locatie weet ik niet.  Het is wel exact dezelfde vorm als op lelijke Oros Merentha !  ;)

Ja valt inderdaad binnen de variatie zoals ik ze zag op de Oros Merantha Luc ....Maar het zijn juweeltjes ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 12:33:10
Benieuwd, het eerste jaar na collectie is het niet altijd evident...

Zeer zeker niet Luc , als ze ons zouden verplanten hebben we ook aanpassingsverschijnselen waarschijnlijk ...alhoewel ....zou wel aarden in Griekenland .... 8)

Kris De Raeymaeker

De eerste bloemen van Crocus laevigatus komen in bloei , is een van mijn favorieten !!! Groeien hier al jaren het best op deze zonnige en warme plaats in of nabij mijn bollenbed .
4 verschillende vormen
Is inderdaad een super Crocus Danny en ook voor een lange bloeiperiode ....zeker als je vormen hebt van diverse plaatsen waar ze voorkomen ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 november 2024, 12:32:31Die idee heb ik zeker Kris, ik heb momenteel 4 bloeibare bollen van de 2 nog niet bloeibare bollen die ik van Melvyn Jope kreeg en hoe lang is dit inmiddels geleden??? 12 jaar of zo ???

Ben dan toch niet de enige met dit fenomeen Luc ....Heb zaden geoogst deze lente ...Benieuwd wat daar gaat uitkomen .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 november 2024, 18:55:04
4 verschillende vormen
Is inderdaad een super Crocus Danny en ook voor een lange bloeiperiode ....zeker als je vormen hebt van diverse plaatsen waar ze voorkomen ....

Jazeker Kris , hier zaaien ze ook uit en daar zitten soms leuke vormen tussen , sommige vormen bloeien vroeg , andere dan weer laat ....... Maar overleven doen ze maar op de droogste plaatsen , het natte jaar heeft ook wel voor schade gezorgd .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze vorm van Crocus hatayensis stond er gisteren mooi bij , een soort waar ik meerdere vormen van heb en die het goed doen in de tuin !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze bloemen wachten op een beetje zon , 2 vormen van Crocus melantherus
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  5 november 2024, 19:36:31
Deze bloemen wachten op een beetje zon , 2 vormen van Crocus melantherus
Die hebben we hier vandaag ook niet gezien Danny  --13 Hopelijk één van de volgende dagen ...