Lente in West-Kreta 2024

Gestart door Kris De Raeymaeker, 5 december 2024, 16:37:31

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Al in het naar het hotel rijden maak ik de gedachte om misschien later in de week toch nog een keer terug te keren naar de groeigebieden van Tulipa cretica  ! Als er nog tijd moest voor zijn , maar dan vroeger op de dag om meer bloemen open te kunnen zien.... ))4 ))4 :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 15:37:55
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:18:04
We rijden terug naar het hotel , onze eerste dag zit erop ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:24:59Oei, Kris G. gaat er vandoor. Ze had er genoeg van. Heb je het hele eind terug moeten lopen te voet dan...?  ;D

-2( -2( -2( Nee hoor Frankie , die rijd niet met de auto daar in die bergen en op die smalle wegen .  --11

Bekend gegeven.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 15:42:09
Al in het naar het hotel rijden maak ik de gedachte om misschien later in de week toch nog een keer terug te keren naar de groeigebieden van Tulipa cretica  ! Als er nog tijd moest voor zijn , maar dan vroeger op de dag om meer bloemen open te kunnen zien.... ))4 ))4 :o :o

Niet alleen naar planten gaan zoeken, he. Ook nog wat cultuur voorzien, zwembadje doen, markten bezoeken, foto's aan de zee nemen.  :D  Een kwart van een verloren dag of zo ...  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 15:42:09
Citaat van: Frankie Wulleman op  8 december 2024, 15:56:46Niet alleen naar planten gaan zoeken, he. Ook nog wat cultuur voorzien, zwembadje doen, markten bezoeken, foto's aan de zee nemen.  :D  Een kwart van een verloren dag of zo ...  ;)

Dat zwembadje en die zee mag je gelijk schrappen Frankie  ))8 ))8 Maar wat cultuur en is een marktje of wat kleine interessante dorpjes  kwamen zeker ook aan bod . En veel wandelen en..... lekker eten en lekkere wijntjes ook  :)  Kwestie van de kerk in het midden te houden .En in Kreta zijn veel kerken hoor  ;D Maar alle gekheid op een stokje , hou zelf ook wel van die afwisseling . Ze weten dat al van mij , als ik direct al wat doelen kan scoren is er ook wat meer ruimte in het strakke schema voor andere zaken  -2( -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 12:46:37
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 december 2024, 20:37:17
Na een korte stop en snelle lunch in Spili gaan we naar een volgende spot om de namiddag weer verder door te brengen ...
Op de foto ook de  "Fontana dei Leoni  " met zijn 19 leeuwenkoppen ...   
Let ook op de elektriciteitsmeters of gasmeters  bij de shop .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 december 2024, 11:47:54Een bekend zicht, ooit een uitstekende souflaki genuttigd in het bistrootje er naast...  ((7

Jij bent er in de herfst geweest zeker Luc ? Ja van die Souflaki kennen ze natuurlijk iets daar in Griekenland ... ((6

Klopt Kris, in de herfst... die toen vrij laat was, rond 1 november waren wij daar en het had in geen 3 maanden geregend, er stond zeer weinig in bloei... het begon wel keihard te regenen toen wij daar waren...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Ik herkende de vindplaats van T.cretica meteen vanwege de windmolens. Toen wij er waren in 2015 werden ze gebouwd. Enorme monsters van graafmachines stonden er geparkeerd, gelukkig was het weekend. De natuur daar was volledig vernield. En zouden de locals daar beter van geworden zijn? We konden bijna niet geloven dat daar iets zou groeien tussen al dat puin. Of zou het er al gelegen hebben. Tulipa cretica, Aethionema saxatilis, Orchis pauciflora, àlles schitterend ingebed tussen dat gesteente.

Bekijk mijn boze reactie uit 2015, volgens mij nog steeds actueel.                        https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1814.0

Gerrit Eijkelenboom

Ook stond Linum arboreum, heb je die gezien Kris, iets verderop op een aarden wal langs een pad dat bergaf loopt. Ook stond er toen Orchis sitiaca.

Bij het terugrijden naar de hoofdweg, een steile afdaling iets boven een dorpje in een nat weilandje Orchis laxiflora.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:06:39
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:03:45
Maar ik wil de helling op ....de zwart -donker grijze scree helling ....

Daar wil ik gaan zoeken en staat onder andere Aethionema  saxatile ssp. creticum.

Prachtplantje !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:58:48
Door de lage zonnestand krijgen sommige delen van de heuvel al geen zon meer . Dus we gaan volop zoeken naar stukjes helling die nog in het zonnetje liggen ...met de hoop om nog bloemen te vinden van onze Tulipa cretica die nog open zijn...
Op de tweed  foto kan je zien dat er wel wat staan ... :o
De derde  foto toont hoe mooi ze ook aan de buitenkant kunnen zijn .
En de zoektocht wordt beloond want we vinden er nog eentje met bloemen die  nog een beetje geopend zijn .

Prachtig getekende en sterk gekleurde vormen Kris, zo heb ik ze graag!

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:12:51
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:09:01
Wat een weelde aan Tulipa cretica ...
Toch besluit ik al laatste stop van de dag nog een aantal kilometer verderop te rijden waar ik nog enkele goede plekjes ken voor Tulipa cretica 
Maar ook daar zijn de meeste bloemen al dicht ...Er waait ook een heel frisse avond zo laat in de namiddag .

Super beelden, super planten en sommige zó ontzettend compact met prachtig blad !

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:29:42
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 13:52:54
Het hoofddoel is hier echter  Tulipa cretica ...En we hadden geluk dat ze nog volop in bloei stonden .

Deel 2 van mijn anekdote ....We komen laat in de namiddag aan bij deze plek . De plaats die ik ook had doorgegeven aan onze Amerikaanse dame....We parkeren onze auto en ik bemerk nog een auto op de kleine parking . Ik schenk er verder geen aandacht aan en we  gaan het gebied in. Plots bemerk ik in de verte nog iemand op de scree hellingen. Als we korter komen zie ik dat het opnieuw het dametje uit de USA is .
Ze wuift uitbundig maar ik moet eerst meer naar links voor de Orchis italica en ik denk dat zij op weg was naar haar auto omdat ze er al eerder was . We verliezen mekaar uit het oog . Terug gekomen bij de auto merken we dat er een briefje tussen onze ruitenwisser zit  --6
Een boete hier in dit gebied ? Erg onwaarschijnlijk ....Blijkt dat het een dankwoord is van de dame uit de USA ...

Super, maar dus toch geen gratis USA trip ? !  Of komt er nog een epiloog aan het verhaal ??  --11 ;)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 december 2024, 18:17:12
Super, maar dus toch geen gratis USA trip ? !  Of komt er nog een epiloog aan het verhaal ??  --11 ;)

Ik heb dan toch niet goed onderhandeld Luc .... ::)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:09:01
Wat een weelde aan Tulipa cretica ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 december 2024, 14:12:51Toch besluit ik al laatste stop van de dag nog een aantal kilometer verderop te rijden waar ik nog enkele goede plekjes ken voor Tulipa cretica 
Maar ook daar zijn de meeste bloemen al dicht ...Er waait ook een heel frisse avond zo laat in de namiddag .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 december 2024, 18:15:11Super beelden, super planten en sommige zó ontzettend compact met prachtig blad !

Dank je Luc , ik vond het zelf ook schitterend om zien en dan moeten de beste beelden nog komen want ben nadien nog is terug geweest  :o
Het is een feit dat wij ze niet zo compact kunnen krijgen in cultuur . En dat is een beetje zonde maar ja ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 december 2024, 18:03:11
Ook stond Linum arboreum, heb je die gezien Kris, iets verderop op een aarden wal langs een pad dat bergaf loopt. Ook stond er toen Orchis sitiaca.
Bij het terugrijden naar de hoofdweg, een steile afdaling iets boven een dorpje in een nat weilandje Orchis laxiflora.
De Linum moet ik gemist hebben Gerrit . Ik herinner mij dat ik Orchis sitiaca daar heb gezien in 2011 , 2006 of 2007 .Maar van die laatste 2 jaren heb ik spijtig genoeg geen digitale beelden .Hoe dan ook was hij daar nu niet te bespeuren . Net als Ophrys cretica  ! Stond daar in 2011 redelijk veel maar nu geen enkele gevonden ..Ook Ophrys iricolor stond er in 2011 maar nu geen enkele gevonden ...
Orchis laxiflora had ik wel willen zien maar die heb ik er ook niet gezien .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 december 2024, 17:56:39
Ik herkende de vindplaats van T.cretica meteen vanwege de windmolens. Toen wij er waren in 2015 werden ze gebouwd. Enorme monsters van graafmachines stonden er geparkeerd, gelukkig was het weekend. De natuur daar was volledig vernield. En zouden de locals daar beter van geworden zijn? We konden bijna niet geloven dat daar iets zou groeien tussen al dat puin. Of zou het er al gelegen hebben. Tulipa cretica, Aethionema saxatilis, Orchis pauciflora, àlles schitterend ingebed tussen dat gesteente.
Bekijk mijn boze reactie uit 2015, volgens mij nog steeds actueel.                        https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1814.0
In 2011, bij mijn vorige passage,  was er nog niks te bemerken van windmolens daar Gerrit ....toen nog alles maagdelijk ...
Ik schrok me dan ook een bultje deze lente !