Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 januari 2025, 22:51:18
Deze superkleine Euphrobia saxatiles heb ik ooit nog in de tuin gehad voor een paar seizoenen. Toen is hij plots verdwenen. De meeste Euphorbia zijn heel sterk, maar deze ben ik jammer genoeg verloren. Nog iemand die dit prachtige dwergsoortje heeft?
Die kende ik nog  niet Frankie .Komt blijkbaar uit Midden Europa , o.a. voormalige Joegoslavië en Oostenrijk . Ik kan niet zeggen dat ik hem ooit ergens heb weten aanbieden .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Deze superkleine Euphrobia saxatiles heb ik ooit nog in de tuin gehad voor een paar seizoenen. Toen is hij plots verdwenen. De meeste Euphorbia zijn heel sterk, maar deze ben ik jammer genoeg verloren. Nog iemand die dit prachtige dwergsoortje heeft?
Heb ik zelf nooit gehad.  Waar heb je die ooit vandaan gehaald ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Flora Montana heeft ze ooit een keertje in de aanbieding gehad, Luc. Daarna nooit meer tegengekomen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2025, 09:23:25
Die kende ik nog  niet Frankie .Komt blijkbaar uit Midden Europa , o.a. voormalige Joegoslavië en Oostenrijk . Ik kan niet zeggen dat ik hem ooit ergens heb weten aanbieden .

De meeste Euphorbia worden veel te groot voor de rotstuin, maar deze met zijn kleine afmetingen was werkelijk een prachtding. Ik hou vooral van de frisse groene kleuren die de meeste soorten hebben.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 december 2024, 22:46:38
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Speciaal voor de Frankie .Zoals hij ervandaan bij stond ....staat al 8 jaar in dit trogje...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2025, 15:56:27
Waar is de tijd dat iedereen Salix x boydii in de tuin had? Ik kweekte er talloze van. Hier een partijtje, allemaal verkregen uit stek. Ik vond het een prachtig heestertje voor een trog of de rotstuin. Was het niet een of andere schimmel die ze de das heeft omgedaan? Waarschijnlijk niemand die dit nog heeft...of toch...?

Speciaal voor de Frankie .Zoals hij ervandaan bij stond ....staat al 8 jaar in dit trogje...

8 jaar oud? Ik heb er denk ik geen foto meer van, maar ik had er vroeger eentje van 10 jaar en die was ongeveer 50 cm hoog en breed. Maar hij ziet er wel gezond uit.

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

Oeps, die was aan mijn aandacht ontsnapt.  Ik heb ook nog een exemplaar Frankie, in de crevice in de schaduw staat die er al een 4tal jaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

Het lijkt me een erg leuk boompje voor in de tuin, maar ik heb geen idee waar ik deze zou kunnen aanschaffen.
Komend voorjaar bij de voorjaarsmarkt in Utrecht maar eens goed opletten.
Of mocht iemand komend voorjaar een stek over hebben...  :D

Eberhard Proessdorf

Nepeta phyllochlamis is een kleine kattenkruid met grijze bladeren en mooie, maar kleine bloemetjes. Ik heb hem jaren in het Alpenhuis gehad. Toen hij daar te groot werd, zette ik hem buiten op een droge en zonnige plek. Daar verdween hij echter binnen korte tijd.

Thomas Eckert

Leuk klein ding... Eberhard. Voorheen volledig onbekend voor mij. Jammer dat het de verhuizing naar de open lucht niet heeft overleefd.

De lijst van bijzondere losse stukken uit het verleden die er niet meer zijn is voor mij ook behoorlijk lang.

Frankie Wulleman

Citaat van: Eberhard Prößdorf op 22 januari 2025, 09:48:00
Nepeta phyllochlamis is een kleine kattenkruid met grijze bladeren en mooie, maar kleine bloemetjes. Ik heb hem jaren in het Alpenhuis gehad. Toen hij daar te groot werd, zette ik hem buiten op een droge en zonnige plek. Daar verdween hij echter binnen korte tijd.

Prachtige plant is dat, Eberhard. Zeer mooi loof. Maar blijkbaar geen plant voor de tuin?

Eberhard Proessdorf

Ik weet het niet, Frankie. Ik heb het maar één keer geprobeerd en het was geen succes. Maar Nepeta is zeker gevoelig voor vocht.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 augustus 2024, 10:58:48
Al eerder getoond door onze vriend Thomas .....Sphaeralcea caespitosa uit Utah en Nevada . Net als de eerder getoonde Nototriche macleanii een lid uit de familie van de Malvaceae. Zeer zeker nog een zeldzame plant in onze regionen ...Ik heb een tweede plant in een schaal die ook gaat bloeien en ik hoop zaden te kunnen winnen . In de natuur staan de bloemen op kortere stengels omdat ze daar meer licht en vooral UV licht krijgen .
Hoe zou het er nog mee zijn ..... ::) Wel voorlopig lijkt het goed te gaan . ))4

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 februari 2025, 11:33:38
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 augustus 2024, 10:58:48
Al eerder getoond door onze vriend Thomas .....Sphaeralcea caespitosa uit Utah en Nevada . Net als de eerder getoonde Nototriche macleanii een lid uit de familie van de Malvaceae. Zeer zeker nog een zeldzame plant in onze regionen ...Ik heb een tweede plant in een schaal die ook gaat bloeien en ik hoop zaden te kunnen winnen . In de natuur staan de bloemen op kortere stengels omdat ze daar meer licht en vooral UV licht krijgen .
Hoe zou het er nog mee zijn ..... ::) Wel voorlopig lijkt het goed te gaan . ))4

Hier is hij ongeveer helemaal onder de grond verdwenenl... tenminste, ik hoop dat hij er nog zit. ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen