Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 14 september 2025, 19:49:56Hier gaan we ook van start met één van de betere vormen van Crocus speciosus . Het gaat om een vroege selectie van  Augis Bulbs met als naam C. speciosus 'September Rain' . Deze is hier al enkele jaren een van de eerste bloeiers van het nieuwe seizoen . We kijken uiteraard heel erg uit naar het prille nieuwe seizoen , vandaag was het zeker genieten van de eerste bloemen !

Inderdaad een mooie selectie Danny ! Ik heb nog steeds een beetje terughoudendheid wat betreft speciosus ......In de vorige tuin was deze soort uitgegroeid tot een ware pest . Ze zaaiden zich overal uit en ik kreeg ze nog nauwelijks weg. Ze kiemden ook vaak tussen prachtige kussens in de rotstuin en dat moest ik niet hebben . Op den duur stonden er , zonder overdrijven , een paar honderd en dat was van het goede teveel ... :o 
Maar misschien doen bepaalde selecties dat minder snel ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

De eerste Crocus goulimyi is een feit ...Een voorloper zeg maar . Zeer vroeg dit jaar  ))4  Meestal bloeien die hier maar midden oktober. Ondanks de bloemen op een hogere stengel staan is het een robuuste en sterke soort en blijven de bloemen goed overeind tijdens herfstige toestanden.

Kris De Raeymaeker

Ook een eerste Crocus banaticus ....

Kris De Raeymaeker

Ook al  in bloei de voorbije dagen , Crocus gilanicus x autranii .

Crocus autranii afkomstig is uit een erg geïsoleerd gebied namelijk Abkhazia /Western Transcaucasus. Het  is een lastige plant in ons klimaat ....De bloei is hier vaak heel wisselvallig .
Crocus gilanicus is hier toch  beduidend makkelijker in cultuur. Die heb ik verschillende jaren buiten in de tuin gehad .
C. gilanicus is afkomstig uit Iran en tussen Iran en Abkhazia liggen nog landen als Georgië een Azerbeidjan. Dus die 2 groeien best ver weg van mekaar. Toch hybridiseren ze in cultuur heel gewillig.
De hoop is nu dat er een makkelijker te kweken Crocus is ontstaan die toch veel boeiender oogt dan C.gilanicus die meestal heel bleek en onopvallend bloeit. C.autranii springt qua kleur veel meer in het oog. De hybride is weliswaar iets fletser dan autranii maar duidelijk toch veel intenser dan gilanicus.   

Kris De Raeymaeker

Als vergelijk nog beide ouders ...Crocus gilanicus (1)  en autranii (2)  ...2 soorten die ik trouwens ook nog in de collectie heb maar nog niet bloeien .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:45:01
Citaat van: Danny Bonnez op 14 september 2025, 19:49:56Hier gaan we ook van start met één van de betere vormen van Crocus speciosus . Het gaat om een vroege selectie van  Augis Bulbs met als naam C. speciosus 'September Rain' . Deze is hier al enkele jaren een van de eerste bloeiers van het nieuwe seizoen . We kijken uiteraard heel erg uit naar het prille nieuwe seizoen , vandaag was het zeker genieten van de eerste bloemen !

Inderdaad een mooie selectie Danny ! Ik heb nog steeds een beetje terughoudendheid wat betreft speciosus ......In de vorige tuin was deze soort uitgegroeid tot een ware pest . Ze zaaiden zich overal uit en ik kreeg ze nog nauwelijks weg. Ze kiemden ook vaak tussen prachtige kussens in de rotstuin en dat moest ik niet hebben . Op den duur stonden er , zonder overdrijven , een paar honderd en dat was van het goede teveel ... :o 
Maar misschien doen bepaalde selecties dat minder snel ?

Ik begrijp je wel Kris . Ik heb daar zeker geen last van , de ene vorm is er waarschijnlijk gevoeliger voor dan de andere of doet het ook beter in de ene tuin .....  In ieder geval vind ik ze wel mooi zonder een grote verzameling te willen aanleggen van deze soort .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:47:18De eerste Crocus goulimyi is een feit ...Een voorloper zeg maar . Zeer vroeg dit jaar  ))4  Meestal bloeien die hier maar midden oktober. Ondanks de bloemen op een hogere stengel staan is het een robuuste en sterke soort en blijven de bloemen goed overeind tijdens herfstige toestanden.

Het valt me op dat de herfstkrokussen in uw tuin jaar na jaar vroeger op gang komen dan in mijn tuin , Kris . C. goulimyi is zeker een waardevolle soort ! Mooi te zien dat ze al in bloei komen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:59:32Ook een eerste Crocus banaticus ....

Een mooie bijzondere soort vind ik deze . Raar maar deze soort doet het niet goed in mijn tuin . Volgens Janis heeft deze soort een wat zuur mengsel nodig . Ik probeer ze te kweken in pot in een zuurder mengsel ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 19:46:12Ook al  in bloei de voorbije dagen , Crocus gilanicus x autranii .

Crocus autranii afkomstig is uit een erg geïsoleerd gebied namelijk Abkhazia /Western Transcaucasus. Het  is een lastige plant in ons klimaat ....De bloei is hier vaak heel wisselvallig .
Crocus gilanicus is hier toch  beduidend makkelijker in cultuur. Die heb ik verschillende jaren buiten in de tuin gehad .
C. gilanicus is afkomstig uit Iran en tussen Iran en Abkhazia liggen nog landen als Georgië een Azerbeidjan. Dus die 2 groeien best ver weg van mekaar. Toch hybridiseren ze in cultuur heel gewillig.
De hoop is nu dat er een makkelijker te kweken Crocus is ontstaan die toch veel boeiender oogt dan C.gilanicus die meestal heel bleek en onopvallend bloeit. C.autranii springt qua kleur veel meer in het oog. De hybride is weliswaar iets fletser dan autranii maar duidelijk toch veel intenser dan gilanicus.   

Altijd leuk te zien dat bepaalde soorten met elkaar kruisen . C. gilanicus heb ik hier ook al meerdere jaren in de verzameling en is inderdaad niet zo moeilijk . Lijkt me een leuke kruising , benieuwd of het een meerwaarde kan zijn in de toekomst .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:59:32Ook een eerste Crocus banaticus ....
Citaat van: Danny Bonnez op 16 september 2025, 21:36:14Een mooie bijzondere soort vind ik deze . Raar maar deze soort doet het niet goed in mijn tuin . Volgens Janis heeft deze soort een wat zuur mengsel nodig . Ik probeer ze te kweken in pot in een zuurder mengsel ......
Of hij noodzakelijk in een  zuurdere grond moet staan weet ik niet zeker Danny ...De getoonde bloeier (wit)staat wel in mijn peatbed maar niet in de turfblokken. Echter wel in de bladgrond waarmee de verhoogde ruimte is opgevuld. Ik heb de gewone vorm ook in de rotstuin ergens en daar staat hij evenmin in zure grond. Ik vermoed dat het belangrijkste aspect is dat hij niet volledig mag uitdrogen ? Jij hebt natuurlijk een ander type tuingrond (klei) maar hier zal hij mijn inziens ook in de aanwezige zandgrond overleven mits die niet te droog komt en er wat humus onder gemengd wordt ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:47:18De eerste Crocus goulimyi is een feit ...Een voorloper zeg maar . Zeer vroeg dit jaar  ))4  Meestal bloeien die hier maar midden oktober. Ondanks de bloemen op een hogere stengel staan is het een robuuste en sterke soort en blijven de bloemen goed overeind tijdens herfstige toestanden.
Citaat van: Danny Bonnez op 16 september 2025, 21:29:45Het valt me op dat de herfstkrokussen in uw tuin jaar na jaar vroeger op gang komen dan in mijn tuin , Kris . C. goulimyi is zeker een waardevolle soort ! Mooi te zien dat ze al in bloei komen .....
Dit jaar zijn ze wel uitzonderlijk vroeg Danny  ))4  ))4  Ik denk niet dat ik de laatste jaren al een goulimyi in bloei had midden september. Dat was altijd maar rond midden oktober meestal...
Het zijn ook alleen maar de soorten die vast zijn uitgeplant in de tuin die vroeger zijn Danny . In de potten zie ik wel beweging maar nog zeker geen bloei. Degene die zijn uitgeplant,  zijn overgeleverd aan de klimaatsomstandigheden van het moment en reageren blijkbaar wanneer ze het gunstig genoeg achten. In pot is dat toch een ander verhaal...
Het gekke is dat mijn zuiver witte goulimyi standaard altijd enkele weken later bloeit dan de gewone kleurvorm.Die is nog helemaal niet te bespeuren.
Ik blijf het ook merkwaardig vinden  dat deze soort het zo goed doet hier in de tuin ...Ik zag ze in de natuur in het droge en warme zuiden van Griekenland (Pelops) in heel andere omstandigheden dan dat ze het hier moeten doen . En de soorten waarmee ze samen groeien zoals niveus lukken hier alleen maar in pot ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 september 2025, 09:02:30
Citaat van: Danny Bonnez op 16 september 2025, 21:29:45Het valt me op dat de herfstkrokussen in uw tuin jaar na jaar vroeger op gang komen dan in mijn tuin , Kris . C. goulimyi is zeker een waardevolle soort ! Mooi te zien dat ze al in bloei komen .....
Dit jaar zijn ze wel uitzonderlijk vroeg Danny  ))4  ))4  Ik denk niet dat ik de laatste jaren al een goulimyi in bloei had midden september. Dat was altijd maar rond midden oktober meestal...
Het zijn ook alleen maar de soorten die vast zijn uitgeplant in de tuin die vroeger zijn Danny . In de potten zie ik wel beweging maar nog zeker geen bloei. Degene die zijn uitgeplant,  zijn overgeleverd aan de klimaatsomstandigheden van het moment en reageren blijkbaar wanneer ze het gunstig genoeg achten. In pot is dat toch een ander verhaal...
Het gekke is dat mijn zuiver witte goulimyi standaard altijd enkele weken later bloeit dan de gewone kleurvorm.Die is nog helemaal niet te bespeuren.
Ik blijf het ook merkwaardig vinden  dat deze soort het zo goed doet hier in de tuin ...Ik zag ze in de natuur in het droge en warme zuiden van Griekenland (Pelops) in heel andere omstandigheden dan dat ze het hier moeten doen . En de soorten waarmee ze samen groeien zoals niveus lukken hier alleen maar in pot ...

We kunnen nooit alles begrijpen Kris , heb ook al vaak meegemaakt dat bepaalde soorten het verrassend beter doen in de tuin dan je zou verwachten en omgekeerd . Het blijft een heel boeiende mysterieuse wereld !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 18 september 2025, 19:36:23We kunnen nooit alles begrijpen Kris , heb ook al vaak meegemaakt dat bepaalde soorten het verrassend beter doen in de tuin dan je zou verwachten en omgekeerd . Het blijft een heel boeiende mysterieuse wereld !

Klopt Danny , de moment dat je denkt het te weten is weer een andere insteek of zijn er weer nieuwe inzichten /ervaringen. Dat houd ons bezig en maakt het inderdaad zo boeiend.

Kris De Raeymaeker

De volgende bloeiende soort komt hier terug van ver ....In 2021 kocht ik reeds deze Crocus cappadocicus. Ik behandelde hem gelijk zowat de meeste van mijn krokussen wat betreft standplaats , grondmengsel , zomerrust ...Het eerste jaar bloeide hij nog maar daarna ging hij steeds meer achteruit tot er nog een kleine bol overbleef . Ik gaf er geen cent meer voor dat het ooit nog iets zou worden. Ik plantte hem in een mandje dat continue in de tuin ingegraven zit bij soorten die geen volledige droge zomerrust willen en in een ander mengsel. En kijk hij krabbelt overeind...Weliswaar voorlopig nog met een kleinere bloem maar toch weer op weg.   

Luc Gilgemyn

Hier is de eerste C goulimyi ook een 10 tal dagen geleden verschenen in de tuin Kris. - sindsdien worden de groupjes elke dag mooier.  Ook een sterke vorm met een stengel die de sterke wind van de afgelopen dagen met glorie doorstond.  Als ik me niet vergis nog een selectie van wijlen Melvyn Jope.
Harelbeke-West-Vlaanderen