Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 september 2025, 09:59:05De volgende bloeiende soort komt hier terug van ver ....In 2021 kocht ik reeds deze Crocus cappadocicus. Ik behandelde hem gelijk zowat de meeste van mijn krokussen wat betreft standplaats , grondmengsel , zomerrust ...Het eerste jaar bloeide hij nog maar daarna ging hij steeds meer achteruit tot er nog een kleine bol overbleef . Ik gaf er geen cent meer voor dat het ooit nog iets zou worden. Ik plantte hem in een mandje dat continue in de tuin ingegraven zit bij soorten die geen volledige droge zomerrust willen en in een ander mengsel. En kijk hij krabbelt overeind...Weliswaar voorlopig nog met een kleinere bloem maar toch weer op weg.   

Mooi getekende krokus Kris ! Een heel mooi verhaal en een typisch voorbeeld van krokussen kweken met vallen en opstaan  . Blijven zoeken en niet opgeven , dat maakt de hobby zo mooi als het uiteindelijk lukt ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 september 2025, 16:57:44
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 september 2025, 16:47:18De eerste Crocus goulimyi is een feit ...Een voorloper zeg maar . Zeer vroeg dit jaar  ))4  Meestal bloeien die hier maar midden oktober. Ondanks de bloemen op een hogere stengel staan is het een robuuste en sterke soort en blijven de bloemen goed overeind tijdens herfstige toestanden.

Hier is de eerste C goulimyi ook een 10 tal dagen geleden verschenen in de tuin Kris. - sindsdien worden de groupjes elke dag mooier.  Ook een sterke vorm met een stengel die de sterke wind van de afgelopen dagen met glorie doorstond.  Als ik me niet vergis nog een selectie van wijlen Melvyn Jope.

Leuk om zo'n goede vorm in de tuin te hebben , Luc
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Deze witte vorm van banaticus groeit maar heel traag aan ...En dan wordt hij nu nog in de nek gezeten door een kotschyanus zaailing die veel sneller gaat ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een eerste mazziaricus vorm ....(uit de geweldige buurt van Kremasti )

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2025, 11:06:43Deze witte vorm van banaticus groeit maar heel traag aan ...En dan wordt hij nu nog in de nek gezeten door een kotschyanus zaailing die veel sneller gaat ...

Een mooie combinatie Kris , leuk te zien  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2025, 11:08:31Een eerste mazziaricus vorm ....(uit de geweldige buurt van Kremasti )

Goede resultaten met toch geen gemakkelijke soort neem ik aan Kris  ((3

Het komt al goed op gang in uw tuin . Hier moet alles nog beginnen al zie ik hier en daar al wat beweging ....... ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2025, 11:08:31Een eerste mazziaricus vorm ....(uit de geweldige buurt van Kremasti )
Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2025, 20:40:30Goede resultaten met toch geen gemakkelijke soort neem ik aan Kris  ((3
Het komt al goed op gang in uw tuin . Hier moet alles nog beginnen al zie ik hier en daar al wat beweging ....... ;)
Klopt dat hij niet zo gemakkelijk is hier Danny ...Hij was hier altijd  nogal bloei schuw .Pas de eerste keer dat ik hem te goei in bloei krijg ! En vandaag al een tweede bloem trouwens ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 september 2025, 20:39:25
Citaat van: Danny Bonnez op 21 september 2025, 20:40:30Goede resultaten met toch geen gemakkelijke soort neem ik aan Kris  ((3
Klopt dat hij niet zo gemakkelijk is hier Danny ...Hij was hier altijd  nogal bloei schuw .Pas de eerste keer dat ik hem te goei in bloei krijg ! En vandaag al een tweede bloem trouwens ...

Knap resultaat en heel mooi van kleur is deze vorm , Kris !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier komt het krokusseizoen ook op gang met enkele soortjes die hun eerste bloemen tonen .

Een eigen collectie Crocus nudiflorus

Ook dit is een eigen collectie Crocus ligusticus ( 2 en 3 )
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een spontane zaailing in de klei van Crocus kotschyanus sinds 2022 . De moederplanten zijn nog niet te zien in een  aangepast mengsel
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2025, 21:06:50Een spontane zaailing in de klei van Crocus kotschyanus sinds 2022 . De moederplanten zijn nog niet te zien in een  aangepast mengsel

Die spontane zaailingen  doen het meestal beter dan de moederplanten Danny .  ((14

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2025, 21:02:04Hier komt het krokusseizoen ook op gang met enkele soortjes die hun eerste bloemen tonen .

Jij hebt me fan gemaakt van deze beide soorten Danny  ))4  ((14  Die ligusticus is  een klein beetje donker  in het midden van de bloem . Dat is een mooie extra. Hebben ze dat allemaal ? 

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2025, 17:26:52
Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2025, 21:06:50Een spontane zaailing in de klei van Crocus kotschyanus sinds 2022 . De moederplanten zijn nog niet te zien in een  aangepast mengsel

Die spontane zaailingen  doen het meestal beter dan de moederplanten Danny .  ((14

Meestal wel Kris , maar soms verdwijnen ze ook weer ( toch in mijn tuin ) . Die zaailingen geven me soms tips ( aanwijzingen ) in welke omstandigheden ( plaats en mengsel ) ze graag groeien . Na vele jaren krokussen kweken merk je toch wel dat je vooruitgang maakt  ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2025, 17:29:32
Citaat van: Danny Bonnez op 23 september 2025, 21:02:04Hier komt het krokusseizoen ook op gang met enkele soortjes die hun eerste bloemen tonen .

Jij hebt me fan gemaakt van deze beide soorten Danny  ))4  ((14  Die ligusticus is  een klein beetje donker  in het midden van de bloem . Dat is een mooie extra. Hebben ze dat allemaal ? 

Leuk te horen Kris , ik ben er fan van geworden door ze te zien groeien in de natuur . Vooral nudiflorus groeit echt massaal op sommige plaatsen en komt heel algemeen voor in het westelijk deel van de Pyreneeën . In cultuur is het een beetje zoeken naar de juiste standplaats . Een nadeel is wel dat ze gevoelig zijn voor virus als ze het niet naar hun zin hebben in cultuur . Hetzelfde verhaal over ligusticus . Ligusticus is wel een mooiere soort en er is meer variatie  , de ene kloon heeft een iets meer donkere keel , de stijl is echt subliem . Heb deze soort pas 3 jaar in de verzameling , de toekomst moet nog meer duidelijk geven hoe ze zich gedragen in cultuur .....
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Ik kan in dit topic over crocus weinig inbrengen tegen de verstokte verzamelaars, maar ik probeer het toch.
Crocus archibaldiorum verzameld in Iran.
Torhout, West-Vlaanderen