Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Nu we terug in de donkere dagen van het jaar zitten is het misschien een goed moment om eens terug te blikken op vorige lente , als er interesse is maak ik graag een reisverslag over de prille lente in het uiterste Noord-Oosten van Italië ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Uiteraard is er interesse Danny , laat maar komen  ((3  ((3
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

Luc Gilgemyn

Benieuwd wat we te zien zullen krijgen Danny ! Al kan het alleen maar interessant worden !   ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De eerste week van maart dit jaar vertrokken we naar de grensstreek Italië - Slovenië . Om de winterse omstandigheden in Oostenrijk te vermijden zo vroeg in het voorjaar kozen we om via Franrijk de Mont blanc tunnel te nemen en zo verder te rijden via Milaan , Venetië tot Udine nabij de Sloveense grens . Een tocht van een goeie 1500 km .

Het hoofddoel van deze reis was de meest westelijke populaties van Crocus heuffelianus te gaan verkennen . We kennen allemaal de zeer mooie " wonders en princesjes " uit de Carpaten , benieuwd of er in het westen ook princesjes en wonders voorkomen ? Uiteraard ook benieuwd wat daar nog allemaal groeit en bloeit .

Ik weet nog niet zo lang dat Crocus heuffelianus ook in Italië voorkomt , toevallig vond ik op het internet daarover info waardoor het voor ons een haalbare kaart leek om een autotrip naar deze streek te wagen .....

Een eerste overnachting in het Franse stadje Sallanches aan de voet van de Mont blanc . Op een pleintje stonden crocussen in bloei waaronder de late soort Crocus minimus wat wijst op een zacht voorjaar daar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Een mens krijgt er meteen goesting in Danny !

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 november 2025, 20:50:38Een mens krijgt er meteen goesting in Danny !

Leuk te horen Kris , voor mij is het nog altijd een beetje nagenieten en verder nieuwe plannen maken want binnen enkele maanden gaan we er terug !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Onze uitvalsbasis , het hotel ligt op een heuvel net buiten het stadje Manzano wat ten zuiden van de bekende stad Udine op 10 km van de Sloveense grens . We genieten van het uitzicht tussen de wijnvelden ..... 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Eerst eens wat over de streek . Normaal zijn wij gewoon om de bergen in te trekken op zoek naar planten en bollen . Deze keer is het toch iets anders . Het gebied in de omgeving van de stad Udine is vlak tot heuvelachtig . De vlakte van Venetië loopt tot Udine . Vanaf daar is het een heuvelzone die ten noorden en ten Oosten overgaat in bergen , de Oostenrijkse Alpen en de Sloveense Alpen . Je ziet de Alpen in de verte liggen maar we gaan er niet naartoe , we verkennen de heuvels in de omgeving .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .

We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .

In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:20:42Onze uitvalsbasis , het hotel ligt op een heuvel net buiten het stadje Manzano wat ten zuiden van de bekende stad Udine op 10 km van de Sloveense grens . We genieten van het uitzicht tussen de wijnvelden ..... 
Het heeft altijd iets ...die wijnranken .Goede uitvalbasis lijkt me Danny ,

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:40:28Eerst eens wat over de streek . Normaal zijn wij gewoon om de bergen in te trekken op zoek naar planten en bollen . Deze keer is het toch iets anders . Het gebied in de omgeving van de stad Udine is vlak tot heuvelachtig . De vlakte van Venetië loopt tot Udine . Vanaf daar is het een heuvelzone die ten noorden en ten Oosten overgaat in bergen , de Oostenrijkse Alpen en de Sloveense Alpen . Je ziet de Alpen in de verte liggen maar we gaan er niet naartoe , we verkennen de heuvels in de omgeving .
Prachtig met die bergen op de achtergrond !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:57:27De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .
We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .
In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 
Lijkt een beetje op onze Ardennen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 22:24:24De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Super interessant Danny , daar heb ik ook nog nooit bij stil gestaan  ((3  ((3