Op avontuur in Noord-Oost Italië

Gestart door Danny Bonnez, 18 november 2025, 21:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:57:27De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .

We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .

In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 

Mooi om wat achtergrond nieuws te lezen vooraleer we 'ter zake' komen Danny !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 november 2025, 10:24:22
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 22:24:24De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Super interessant Danny , daar heb ik ook nog nooit bij stil gestaan  ((3  ((3

Net als Kris sta ik evenmin stil Danny  -2(   Helemaal nieuw voor mij !  ((4

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:40:28Eerst eens wat over de streek . Normaal zijn wij gewoon om de bergen in te trekken op zoek naar planten en bollen . Deze keer is het toch iets anders . Het gebied in de omgeving van de stad Udine is vlak tot heuvelachtig . De vlakte van Venetië loopt tot Udine . Vanaf daar is het een heuvelzone die ten noorden en ten Oosten overgaat in bergen , de Oostenrijkse Alpen en de Sloveense Alpen . Je ziet de Alpen in de verte liggen maar we gaan er niet naartoe , we verkennen de heuvels in de omgeving .

Foto 3 zou direct op het etiket van een wijnfles kunnen, Danny !  Eentje van de betere soort !  ((7

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 november 2025, 10:21:20
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:20:42Onze uitvalsbasis , het hotel ligt op een heuvel net buiten het stadje Manzano wat ten zuiden van de bekende stad Udine op 10 km van de Sloveense grens . We genieten van het uitzicht tussen de wijnvelden ..... 
Het heeft altijd iets ...die wijnranken .Goede uitvalbasis lijkt me Danny ,

Vind ik ook wel Kris en de wijn is van goede kwaliteit !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 november 2025, 10:22:59
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:57:27De heuvels in de omgeving van onze uitvalsbasis zijn amper 100 tot 300 meter . Wat meer naar het Noorden en Oosten zijn de heuvels tot 600 meter hoog .
We zijn benieuwd hoe ver de natuur daar staan bij aankomst want dit klimaat leunt dicht bij het onze aan . Het eerste die mij opviel waren de tulpen bomen die daar al volop in bloei stonden . Bij ons was dat nog niet het geval de eerste week van maart . Heb er jammer genoeg geen foto's van genomen .
In de omgeving zijn veel wijnvelden en wijnhuizen , ook nogal veel landbouw en verder wat kleine bosjes . Eigenlijk is er daar weinig plaats voor ongerepte natuur ook vanwege de vele kleine dorpjes . 
Lijkt een beetje op onze Ardennen ...

De omgeving op foto 1 lijkt inderdaad goed op onze ardennen Kris , deze foto is ook genomen op 600 meter op de grens met Slovenië waar meer bossen zijn , hogere heuvels en meer natuur .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 november 2025, 10:24:22
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 22:24:24De hoofdreden van deze trip is het opzoeken van Crocus heuffelianus . We kennen allemaal Crocus heuffelianus 'Carpathian Wonder ' , ' Snow Princess' en nog wat knappe vormen uit de Carpaten . Maar in cultuur zijn ze niet zo gemakkelijk voor de een of andere reden. In mijn tuin maken de verschillende vormen zelden of nooit zaad aan , sommige vormen vermeerderen amper . Oorspronkelijk komen deze krokussen uit Oost en Zuid-Oost Europa , maar tegenwoordig heeft C. heuffelianus nog een veel groter verspreidingsgebied . Door de evolutie van vele jaren ontstaan er kruisingen en hybriden en zelfs nieuwe soorten die nog niet zo lang erkend zijn . Uit studies blijkt dat de populaties heuffelianus uit Italië en Slovenië polyploïde planten zijn en andere chromosomen hebben dan de heuffelianussen uit Oost-Europa . Het zijn eigenlijk hybriden tussen Crocus vernus en Crocus heuffelianus en lijken als twee druppels water op de broertjes uit het oosten maar worden wel erkend als Crocus heuffelianus . Zo werd na studies Crocus heuffelianus pas in 2016 erkend in Italië . Voor mij als liefhebber wel heel interessante info om te weten en zeker een motivatie om die westelijke vormen van C.heuffelianus te gaan opzoeken .

Super interessant Danny , daar heb ik ook nog nooit bij stil gestaan  ((3  ((3

Toch belangrijke info voor de krokusliefhebber Kris ! Vorige winter heb ik mij wat beziggehouden met wat theorie . Op deze manier is ook C.scepusiensis ontstaan maar dan in een ander gebied ,nl. het Noord-Oosten van Europa . C. heuffelianus is wel een belangrijke soort met een uitzonderlijk groot verspreidingsgebied . Wat ik wel niet zo goed begrijp is dat de hybriden in het noorden een nieuwe naam hebben gekregen ( C. scepusiensis ) ontstaan tussen heuffelianus x vernus . In het westen , Italië en Slovenië hebben de hybriden heuffelianus x vernus geen nieuwe naam gekregen en houden de botanisten het op heuffelianus .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 november 2025, 10:40:02

Mooi om wat achtergrond nieuws te lezen vooraleer we 'ter zake' komen Danny !  ((14

Dat is het voordeel van dit forum Luc !  Ik vind het wel leuk om ervaringen te delen en we kunnen altijd bijleren van elkaar .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 november 2025, 10:45:02
Citaat van: Danny Bonnez op 21 november 2025, 17:40:28Eerst eens wat over de streek . Normaal zijn wij gewoon om de bergen in te trekken op zoek naar planten en bollen . Deze keer is het toch iets anders . Het gebied in de omgeving van de stad Udine is vlak tot heuvelachtig . De vlakte van Venetië loopt tot Udine . Vanaf daar is het een heuvelzone die ten noorden en ten Oosten overgaat in bergen , de Oostenrijkse Alpen en de Sloveense Alpen . Je ziet de Alpen in de verte liggen maar we gaan er niet naartoe , we verkennen de heuvels in de omgeving .

Foto 3 zou direct op het etiket van een wijnfles kunnen, Danny !  Eentje van de betere soort !  ((7

-2(  -2(  , het is zeker een goede wijnstreek Luc , de wijn is van goede kwaliteit !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 11:41:56Toch belangrijke info voor de krokusliefhebber Kris ! Vorige winter heb ik mij wat beziggehouden met wat theorie . Op deze manier is ook C.scepusiensis ontstaan maar dan in een ander gebied ,nl. het Noord-Oosten van Europa . C. heuffelianus is wel een belangrijke soort met een uitzonderlijk groot verspreidingsgebied . Wat ik wel niet zo goed begrijp is dat de hybriden in het noorden een nieuwe naam hebben gekregen ( C. scepusiensis ) ontstaan tussen heuffelianus x vernus . In het westen , Italië en Slovenië hebben de hybriden heuffelianus x vernus geen nieuwe naam gekregen en houden de botanisten het op heuffelianus .
Zeer zeker wel Danny ...tja er is niet altijd een lijn in te trekken. Er zijn ook niet zoveel mensen die er zich mee bezig houden om daar een studie van te maken en alles te ontrafelen. Er moeten  dan weer DNA stalen worden genomen etc etc...Ik heb van Janis ook eens begrepen dat er nog meerdere studies  te doen zijn maar dat hij niet kan volgen ... :-X 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 november 2025, 12:41:23
Citaat van: Danny Bonnez op 23 november 2025, 11:41:56Toch belangrijke info voor de krokusliefhebber Kris ! Vorige winter heb ik mij wat beziggehouden met wat theorie . Op deze manier is ook C.scepusiensis ontstaan maar dan in een ander gebied ,nl. het Noord-Oosten van Europa . C. heuffelianus is wel een belangrijke soort met een uitzonderlijk groot verspreidingsgebied . Wat ik wel niet zo goed begrijp is dat de hybriden in het noorden een nieuwe naam hebben gekregen ( C. scepusiensis ) ontstaan tussen heuffelianus x vernus . In het westen , Italië en Slovenië hebben de hybriden heuffelianus x vernus geen nieuwe naam gekregen en houden de botanisten het op heuffelianus .
Zeer zeker wel Danny ...tja er is niet altijd een lijn in te trekken. Er zijn ook niet zoveel mensen die er zich mee bezig houden om daar een studie van te maken en alles te ontrafelen. Er moeten  dan weer DNA stalen worden genomen etc etc...Ik heb van Janis ook eens begrepen dat er nog meerdere studies  te doen zijn maar dat hij niet kan volgen ... :-X 

Mee eens Kris ! Ik heb wel een wetenschappelijk artikel kunnen inkijken over een studie van Heuffelianus in Italië . Ze hebben wel degelijk DNA stalen genomen op een plaats waar ik ook geweest ben ( deze plaats ben ik gaan opzoeken ) die zijn grondig onderzocht geweest , alles was duidelijk beschreven , plaats en hoogte en de resultaten van het onderzoek .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

We zijn 5 dagen ter plaatse waarvan we de betere dagen uitkiezen om enkele natuuruitstapjes te doen . Het is nog heel vroeg in het voorjaar maar dat is wel noodzakelijk want we zitten hier op zeeniveau . Het eerste stukje natuur die we gaan bezoeken ligt op ongeveer 100 meter hoogte . Je kan het vergelijken met de kemmelberg van bij ons , dat zijn we eigenlijk niet gewoon en het voelt dan ook bijzonder aan . Het bos ligt in de wijde omgeving van onze verblijfplaats .

Het valt meteen op , ook onderweg , dat het voorjaar al goed gevorderd is , verder dan bij ons ! Overal zie je vooral gele bloemen , nl. primula vulgaris , groeit hier als onkruid !

Al snel zijn we ter plaatse , het was geen km's lange tocht door de bergen met die vervelende haarspeldbochten  -2(

Op veel plaatsen in het bos zie je heel veel kleur , vooral geel . Nog nooit zagen we zoveel primula vulgaris , plaatselijk ook veel loof van Colchicum autumnale . Heel mooi om te zien maar ook een beetje teleurstellend want overal zag je het loof van uitgebloeide Krokussen . Toen we vertrokken thuis moesten de meeste vormen van Crocus heuffelianus nog in bloei komen in de tuin , maar hier is de natuur duidelijk wat voor ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Toch was het heerlijk genieten van de rijke bloei zo ver je kon kijken . Wat ook massaal in bloei stond was Erythronium dens-canis .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

En ja , een beetje verder in het bos vonden we de eerste ( laatste) bloemen van Crocus heuffelianus !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Het valt op dat er vrij veel witte vormen tussen staan met al dan niet paarse tekeningen of 'v' merktekens
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Het lijkt alsof iedere krokus anders is .....
Ieper , West-Vlaanderen