Diverse bloembollen in 2025

Gestart door Luc Scheldeman, 30 januari 2025, 08:51:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Kan me niet herinneren dat ik deze heb geplant .... :-X
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marc Coolens

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 augustus 2025, 11:05:58Kan me niet
Kan
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 augustus 2025, 11:05:58Kan me niet herinneren dat ik deze heb geplant .... :-X
herinneren dat ik deze heb geplant .... :-X
Kan natuurlijk aan de herinnering liggen Kris. 🤔
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Luc Scheldeman

Ipheion sessile (syn. Tristagma sessile)
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 december 2025, 08:25:06Ipheion sessile (syn. Tristagma sessile)

Mooi Luc , zien we ook niet zo vaak in collecties ...Ik heb er vroeger eentje buiten gehad met lichtblauwe bloemen ... ))4

Marc Coolens

Mooie Ipheion  ((14  Luc , Ik heb er ook in de  tuin staan , maar het blad is veel langer en bleker groen, lijkt meer op gras. Bloeit ongeveer begin maart.
Zoals Kris aanhaalt is er ook lichtblauwe variant.

Luc Scheldeman

Citaat van: Marc Coolens op 11 december 2025, 15:51:07Mooie Ipheion  ((14  Luc , Ik heb er ook in de  tuin staan , maar het blad is veel langer en bleker groen, lijkt meer op gras. Bloeit ongeveer begin maart.
Zoals Kris aanhaalt is er ook lichtblauwe variant.
Kris & Marc, jullie bedoelen waarschijnlijk één van die cultivars zoals Rolf Fiedler ?
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 december 2025, 08:25:06Ipheion sessile (syn. Tristagma sessile)

Mooie plant Luc , hier begint Tristagma sellowiana ook te bloeien
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 december 2025, 17:07:10Kris & Marc, jullie bedoelen waarschijnlijk één van die cultivars zoals Rolf Fiedler ?

Even opgezocht Luc , het ging om deze Tristagma uniflorum 'Wisley Blue'

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 december 2025, 09:21:31
Citaat van: Luc Scheldeman op 11 december 2025, 17:07:10Kris & Marc, jullie bedoelen waarschijnlijk één van die cultivars zoals Rolf Fiedler ?

Even opgezocht Luc , het ging om deze Tristagma uniflorum 'Wisley Blue'
Één van de cultivars/selecties uit de groep die ik in gedachten had.
T. sessile is een andere soort
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Nog zo een ondergewaardeerd geslacht is Romulea met bloemen die wat gelijken op die van een crocus.
Vandaar dat Romulea in het Nederlands ook "schijncrocus" wordt genoemd.
Romulea heeft twee grote verspreidingsgebieden, nl. het Middellandse zeegebied en Zuid-Afrika. De beide soorten op de foto's komen uit het
Noordelijk halfrond :
Romulea cyrenaica komt alleen in Libie voor en heeft hier een uitzonderlijk donkere bloemkleur
Romulea tempskyana komt dan weer voor in Turkije en Cyprus en heeft altijd een donkere bloemkleur
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 december 2025, 18:12:20Nog zo een ondergewaardeerd geslacht is Romulea met bloemen die wat gelijken op die van een crocus.
Romulea heeft twee grote verspreidingsgebieden, nl. het Middellandse zeegebied en Zuid-Afrika. De beide soorten op de foto's komen uit het
Noordelijk halfrond :
Romulea cyrenaica komt alleen in Libie voor en heeft hier een uitzonderlijk donkere bloemkleur
Romulea tempskyana komt dan weer voor in Turkije en Cyprus en heeft altijd een donkere bloemkleur

Fraaie kleur hé Luc ! Omdat ze lijken op crocussen zijn het ook mijn favoriete planten ..... -2(

Hier bloeit al een eerste vorm van Romulea bulbocodium
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 december 2025, 18:12:20Nog zo een ondergewaardeerd geslacht is Romulea met bloemen die wat gelijken op die van een crocus.
Noordelijk halfrond :

Goed om deze onder de aandacht te brengen Luc ! Twee heel goede kleuren .Die donkerste is ongelooflijk ...

Luc Gilgemyn

Noordelijk halfrond :

Zelden zo'n mooie donkere Romulea gezien Luc !  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen