Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Het vervelende is dat sommige soorten , die je normaal voor de winter moet zaaien vanwege meer kans op succes vanwege koude periode , nu al beginnen kiemen ...Dat kan natuurlijk problemen gaan veroorzaken.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En we doen naarstig verder ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Ik ben ook begonnen met zaaien... ongeveer vijf weken geleden. Het warme weer van de afgelopen weken bevorderde de ontkieming van enkele voorbarige soorten.

Aangezien we de komende drie dagen 's nachts vorst van -6 graden Celsius verwachten, heb ik de potten zojuist met een dun vlies afgedekt... het kan geen kwaad.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 22 december 2025, 16:51:00Ik ben ook begonnen met zaaien... ongeveer vijf weken geleden. Het warme weer van de afgelopen weken bevorderde de ontkieming van enkele voorbarige soorten.
Aangezien we de komende drie dagen 's nachts vorst van -6 graden Celsius verwachten, heb ik de potten zojuist met een dun vlies afgedekt... het kan geen kwaad.

Inderdaad een heel goede tip Thomas ! Heel professionele aanblik ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Allemaal naarstige mensen !  3))  3))   Ik zaai uit traditie (dan had ik vroeger verlof) altijd tussen kerst en nieuwjaar!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 23 december 2025, 12:50:13Allemaal naarstige mensen !  3))  3))   Ik zaai uit traditie (dan had ik vroeger verlof) altijd tussen kerst en nieuwjaar!
Of omdat het dan wassende maan is ofzo  2))  5))  5))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Zaaipotten met bolgewassen starten altijd vroeger. Kieming krijg je grosso-modo wanneer de bollen van de soort bovenkomen.
Op de foto staan wat zaaipotten uit 2022-23-24, om maar te zeggen dat je ook hiermee geduld moet hebben.
Een (groot ?) aantal zal op het einde van het seizoen een eerste keer kunnen omgepot worden in een grondmengsel dat meer voldoet aan wat bollen nodig hebben.
Torhout, West-Vlaanderen


Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 december 2025, 17:36:00Zaaipotten met bolgewassen starten altijd vroeger. Kieming krijg je grosso-modo wanneer de bollen van de soort bovenkomen.
Op de foto staan wat zaaipotten uit 2022-23-24, om maar te zeggen dat je ook hiermee geduld moet hebben.
Een (groot ?) aantal zal op het einde van het seizoen een eerste keer kunnen omgepot worden in een grondmengsel dat meer voldoet aan wat bollen nodig hebben.

Altijd spannend hoe de eerste bloemen eruit zullen zien .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Het is misschien eerder iets in mijn hoofd  maar ik heb altijd het gedacht dat een laagje sneeuw op de zaaisels de kieming gaat bevorderen ... ::)  ::)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 09:28:01Het is misschien eerder iets in mijn hoofd  maar ik heb altijd het gedacht dat een laagje sneeuw op de zaaisels de kieming gaat bevorderen ... ::)  ::)
Niet alle planten zijn gewoon om sneeuw te krijgen in hun natuurlijke omgeving.
Kieming hangt van meer af. Het aantal uren daglicht per dag om maar iets te noemen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 09:28:01Het is misschien eerder iets in mijn hoofd  maar ik heb altijd het gedacht dat een laagje sneeuw op de zaaisels de kieming gaat bevorderen ... ::)  ::)
Citaat van: Luc Scheldeman op  5 januari 2026, 12:09:42Niet alle planten zijn gewoon om sneeuw te krijgen in hun natuurlijke omgeving.
Kieming hangt van meer af. Het aantal uren daglicht per dag om maar iets te noemen.

Tuurlijk Luc, ook helemaal mee eens ......Ondertussen weten we dat maar al te goed. Maar het is zoiets nostalgisch.We dachten vroeger dat het altijd van toepassing was voor alle alpine planten.
Ik kijk ook een beetje naar de hoogte waar ze groeien en ook of het fijne /kleine zaden zijn of dat het grove /harde zaden zijn.Maar dan nog is het een heel gecompliceerd proces. Een aantal soorten kiemt ook nooit in 1 keer en ze zullen het risico spreiden over een paar jaren.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 december 2025, 17:36:00Zaaipotten met bolgewassen starten altijd vroeger. Kieming krijg je grosso-modo wanneer de bollen van de soort bovenkomen.
Op de foto staan wat zaaipotten uit 2022-23-24, om maar te zeggen dat je ook hiermee geduld moet hebben.
Een (groot ?) aantal zal op het einde van het seizoen een eerste keer kunnen omgepot worden in een grondmengsel dat meer voldoet aan wat bollen nodig hebben.

Ja voor bollen is een engelen geduld nodig Luc ...Hier allemaal krokussen...Ik heb ze gewoon buiten gelaten tot zover (onder een afdak ). Ideaal is het waarschijnlijk niet maar je kan toch niet alles naar binnen sleuren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Warm was het gisteren niet onder mijn afdakje ...maar toch nog even wat soorten gezaaid ... :-X
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

De zaaisels profiteren hopelijk van de sneeuw ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "