Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  4 januari 2026, 22:00:53
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:44:26Toen ons bezoek ten einde liep, kwam de opwarmende zon erdoor en deed de gentianen nog meer schitteren.

Ik heb net als Luc en Kris alleen maar de allerbeste herinneringen aan deze unieke tuin. Hana weet niet alleen een enorme reeks moeilijke en minder moeilijke planten te kweken in de open tuin, maar is tevens een meesteres in het samenstellen van een mooi, groot geheel van verschillende rotstuinobjecten. De tuin kan bijna moeiteloos de legendarische tuin van wijlen Strumpf uit Oost Duitsland evenaren, en dat wil wat zeggen! Het is een tuin die ik in de toekomst heel graag nog eens zou terugzien.

Wat een schitterende aanvulling Frankie , zelden zo'n prachtige rotstuin gezien !  ((3  ((3  ((3

Merci Danny, deze tuin is inderdaad een juweel en behoort tot de absolute top in de rotstuinwereld niettegenstaande ze niet de grote bekendheid geniet. 
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Bedankt Frankie voor de aanvulling van deze prachtige tuin. Het is ook een bewijs dat een tuin toch ieder jaar verschillend is.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:28:28Een licht blauwe Pulsatilla, de naam ben ik vergeten. Ik had er ook eentje, maar ben hem al lang kwijt.
Lijkt voor mij op een albana vorm.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:01:11Nog wat van die leuke Amerikaantjes die hier in een verhoogde bak met afdekking staan. Dit heb je ook gezien zeker, Kris?
Voor degene die goed hebben opgelet  -2(  -2(  die heb ik ook getoond Frankie...Maar het is heel goed dat je deze ook toont want het assortiment lijkt me al erg aangepast ! Ik moet de foto's nog is beter bestuderen maar op het eerste zicht zijn er enkele uitgehaald die wat groter worden en vervangen door kleiner blijvende ? Zie foto als vergelijk ...Linksboven situatie als Frankie en Luc er waren en onder de toestand als wij er waren ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:20:14Nog een mooie Amerikaanse combinatie, een wervelende Aubrieta (nooit eerder zo een fraai exemplaar gezien) en Orchis morio die hier ook wonderwel gedijt.
Die "morio's"  heb ik ook gezien als het goed is , die Aubrieta is super ! Welke zou het zijn ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:21:13Aanvalleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen !

Hummm , die bak is nu ingenomen door juno's ...  ))4  ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:32:05Nog enkele. Op de Globularia kan ik geen naam plakken. G. valentina?
De derde is een Senecio zeker ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 19:51:43Hebben jullie de tuin niet bezocht in een zeer warm en droog voorjaar, Kris? Wij zijn er beland in een koele en natte periode. Wellicht ligt daar het verschil?
Ja dat klopt Frankie ...het was er al vroeger warmer en ook droger dan normaal .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:28:28Een licht blauwe Pulsatilla, de naam ben ik vergeten. Ik had er ook eentje, maar ben hem al lang kwijt.
Ik volg Luc hier in ...zal wel P.albana zijn ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 20:30:16Een prachtige Dianthus, Iris paradoxa, zomaar in de rotstuin en de befaamde Gentiana clusii 'Tamino'

Ik kan verkeerd zijn maar die Iris paradoxa heb ik toch niet kunnen spotten in de open tuin. Dus ik vermoed dat die het daar toch ook niet heeft gered ?   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 11:14:10Het strafste was het hergebruik van oude metalen schotel die worden gebruikt voor satellieten die je op je dak zet ..Om onverklaarbare reden heb ik daar spijtig genoeg geen foto van ...

Ik had er zelf geen foto van , maar even de foto van Frankie gepikt ....de rechtse is de satellietschotel 

Kris De Raeymaeker

Bedankt voor je rijk gestoffeerde aanvulling Frankie ! Mooie foto's ook , zoals we van je gewend zijn.
Jullie hadden duidelijk meer flower power ...Maar zoals al gezegd waren wij , ook begin mei nochtans, eigenlijk een 2 weken te laat vanwege een heel vroeg seizoen daar.   

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:32:05Nog enkele. Op de Globularia kan ik geen naam plakken. G. valentina?
Ik denk ook Globularia valentina
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 19:48:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:05:54Een prachtig overzicht van deze unieke schatkamer van deze even unieke 'Grande dame' van het Tsjechisch rotstuin gebeuren. Ze stond ons (met ons Rita Dewolf op kop) destijds al op te wachten, we schrijven 5 mei 2019 - wij hadden jammer genoeg maar een anderhalf uur tijd om alles (en dus niet alles) te bekijken.

Anderhalf uur. Was het maar zo kort, Luc? Ik dacht 2 uur of zo. Maar alleszins veel te kort om alles goed te kunnen bekijken weet ik nog.

Ik had de stopwatch niet ingedrukt Frankie, het was in elk geval sowieso te kort !  ::)   En we moesten nog onze lunch verorberen ter plekke...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  4 januari 2026, 21:05:48
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:26:14Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..

Zelden geziene kleurenrijkdom.

Als een gletsjer zonder last van klimaatopwarming slingert deze laag blijvende Iberissoort zich naar het dal tussen de rotswanden (met lichte zin voor overdrijving  -2(  )

Inderdaad wat een indrukwekkend kleurenpalet Luc ! Wat een fraaie pol gentianen en foto 3 is echt een pareltje !  :o  --6  ((3

Klopt Danny, een mooi idee van Kris om dit schatkamertje onder de aandacht te brengen !
Harelbeke-West-Vlaanderen