Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:21:13Aanvalleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen !

Een bekend fenomeen met het nodige ellebogen werk...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:30:22Nog wat randomshots.

Die blauwe rivier in foto 2 herinner ik mij levendig.  Tot mijn ontzetting heb ik moeten vast stellen dat ik die toen niet vereeuwigd heb...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:32:05Nog enkele. Op de Globularia kan ik geen naam plakken. G. valentina?

Die fenomenale opbouw van die rotswand heb je goed in beeld genomen Frankie.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:22:56
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:21:13Aanvalleeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen !

Hummm , die bak is nu ingenomen door juno's ...  ))4  ))4

Der was ook nog een kleine kweekruimte bij de ingang links als ik me goed herinner.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 januari 2026, 17:08:55Der was ook nog een kleine kweekruimte bij de ingang links als ik me goed herinner.
Die was er nu ook nog Luc ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:21:49
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:20:14Nog een mooie Amerikaanse combinatie, een wervelende Aubrieta (nooit eerder zo een fraai exemplaar gezien) en Orchis morio die hier ook wonderwel gedijt.
Die "morio's"  heb ik ook gezien als het goed is , die Aubrieta is super ! Welke zou het zijn ?

Geen idee, Kris. Bijna alle aubrieta groeien als uitstoelende matjes, deze groeide heel compact.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:35:37
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 20:30:16Een prachtige Dianthus, Iris paradoxa, zomaar in de rotstuin en de befaamde Gentiana clusii 'Tamino'

Ik kan verkeerd zijn maar die Iris paradoxa heb ik toch niet kunnen spotten in de open tuin. Dus ik vermoed dat die het daar toch ook niet heeft gered ?   

Ofwel was die al uitgebloeid toen jullie er kwamen?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 09:01:03Bedankt voor je rijk gestoffeerde aanvulling Frankie ! Mooie foto's ook , zoals we van je gewend zijn.
Jullie hadden duidelijk meer flower power ...Maar zoals al gezegd waren wij , ook begin mei nochtans, eigenlijk een 2 weken te laat vanwege een heel vroeg seizoen daar.   

Als ik het goed heb, was dat het voorjaar van 2024? In centraal europa was het tijdens de wintermaanden en het vroege voorjaar extreem droog en warm daar. Dat heb ik zelf kunnen vaststellen toen we eind maart in neder oostenrijk arriveerden die zo een beetje in dezelfde hoek ligt. Temperaturen van 25 °C waren toen niet abnormaal. Begin april heb ik toen ook die grote massa bloeiende Daphne cneorum gezien, weet je nog? Normaal bloeien die ook ergens vanaf begin mei. De flora was op sommige plaatsen zeer vroeg, bijna een maand eerder dan normaal. Het ganse bloeiseizoen stond daar toen op zijn kop.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  4 januari 2026, 23:16:31Bedankt Frankie voor de aanvulling van deze prachtige tuin. Het is ook een bewijs dat een tuin toch ieder jaar verschillend is.

Ja dat is wel zo, Herman. Het ene jaar is de tuin van Hana fantastisch en het andere jaar is hij nog meer fantastischer.  ;D

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:19:43
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:01:11Nog wat van die leuke Amerikaantjes die hier in een verhoogde bak met afdekking staan. Dit heb je ook gezien zeker, Kris?
Voor degene die goed hebben opgelet  -2(  -2(  die heb ik ook getoond Frankie...Maar het is heel goed dat je deze ook toont want het assortiment lijkt me al erg aangepast ! Ik moet de foto's nog is beter bestuderen maar op het eerste zicht zijn er enkele uitgehaald die wat groter worden en vervangen door kleiner blijvende ? Zie foto als vergelijk ...Linksboven situatie als Frankie en Luc er waren en onder de toestand als wij er waren ...

Mooie vergelijking, Kris Je ziet dat Hana wel regelmatig in die bak 'rommelt'.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:26:14Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..

Zelden geziene kleurenrijkdom.

Als een gletsjer zonder last van klimaatopwarming slingert deze laag blijvende Iberissoort zich naar het dal tussen de rotswanden (met lichte zin voor overdrijving  -2(  )

Wat heb je dat prachtig verwoord, Luc. Deze liederlijke omschrijving zal ik ooit wel eens pikken als ik een Iberisartikel schrijf!  ;)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 januari 2026, 17:26:14Even een eerste 'gentiaantje'...  dewelke is mij onbekend (Herman ?), wellicht niet 'Iceberg' wegens te weinig blauw..
Zelden geziene kleurenrijkdom.
Als een gletsjer zonder last van klimaatopwarming slingert deze laag blijvende Iberissoort zich naar het dal tussen de rotswanden (met lichte zin voor overdrijving  -2(  )
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:46:49Wat heb je dat prachtig verwoord, Luc. Deze liederlijke omschrijving zal ik ooit wel eens pikken als ik een Iberisartikel schrijf!  ;)
Ga je wel je bronnen moeten melden Frankie ... -2(  -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 21:01:11Nog wat van die leuke Amerikaantjes die hier in een verhoogde bak met afdekking staan. Dit heb je ook gezien zeker, Kris?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:19:43Voor degene die goed hebben opgelet  -2(  -2(  die heb ik ook getoond Frankie...Maar het is heel goed dat je deze ook toont want het assortiment lijkt me al erg aangepast ! Ik moet de foto's nog is beter bestuderen maar op het eerste zicht zijn er enkele uitgehaald die wat groter worden en vervangen door kleiner blijvende ? Zie foto als vergelijk ...Linksboven situatie als Frankie en Luc er waren en onder de toestand als wij er waren ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:37:43Mooie vergelijking, Kris Je ziet dat Hana wel regelmatig in die bak 'rommelt'.
Dat is helemaal te begrijpen Frankie ...Ten eerste is zij ongetwijfeld een perfectionist en dan zie je altijd nog marge voor verbetering. Ten tweede zullen er daar ook wel is zaken mislukken, het is niet omdat ze zulke grote talenten heeft en een beter klimaat dan wij dat alle zaken altijd even goed lukken.Ik denk verder dat ze ook het principe hanteert dat alles in de gewenste vorm moet blijven. Een rotstuin is nooit af zeg ik altijd ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 09:01:03Bedankt voor je rijk gestoffeerde aanvulling Frankie ! Mooie foto's ook , zoals we van je gewend zijn.
Jullie hadden duidelijk meer flower power ...Maar zoals al gezegd waren wij , ook begin mei nochtans, eigenlijk een 2 weken te laat vanwege een heel vroeg seizoen daar.   
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:33:48Als ik het goed heb, was dat het voorjaar van 2024? In centraal europa was het tijdens de wintermaanden en het vroege voorjaar extreem droog en warm daar. Dat heb ik zelf kunnen vaststellen toen we eind maart in neder oostenrijk arriveerden die zo een beetje in dezelfde hoek ligt. Temperaturen van 25 °C waren toen niet abnormaal. Begin april heb ik toen ook die grote massa bloeiende Daphne cneorum gezien, weet je nog? Normaal bloeien die ook ergens vanaf begin mei. De flora was op sommige plaatsen zeer vroeg, bijna een maand eerder dan normaal. Het ganse bloeiseizoen stond daar toen op zijn kop.
We zijn in 2025 bij Hannah geweest Frankie .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 20:30:16Een prachtige Dianthus, Iris paradoxa, zomaar in de rotstuin en de befaamde Gentiana clusii 'Tamino'
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 januari 2026, 08:35:37Ik kan verkeerd zijn maar die Iris paradoxa heb ik toch niet kunnen spotten in de open tuin. Dus ik vermoed dat die het daar toch ook niet heeft gered ?   
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:29:25Ofwel was die al uitgebloeid toen jullie er kwamen?
Best mogelijk maar ik denk toch dat ze al haar juno'sen Onco's nu in speciale bakken met afdekking heeft staan? ((--11