Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Het begint al serieus los te lopen bij jullie Luc en Danny.
Hier een schuchtere poging van Crocus taseliensis.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een vorm van C. biflorus.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 januari 2026, 16:34:49
Citaat van: Danny Bonnez op 18 januari 2026, 21:41:48Dank je Kris , 10 a 15 jaar geleden was dat "de uitdaging" om deze in leven te houden en was deze een van de weinige met volledig zwarte helmknoppen die we toen kenden en in de verzameling hadden . Ondertussen zijn er al meer soorten in omloop maar de vraag blijft welke we zullen kunnen houden op lange termijn ......misschien is de nubigena wel een van de beste soorten ?

Ook van hieruit mijn felicitaties voor je successen met good old nubigena Danny, bij mij was het lang niet altijd hosanna met de soort.  Sedert twee jaar heb ik hem nu ook nieuw aangekocht bij Janis en (voorlopig) doet die het nu uitstekend... Hij blijkt ook bloeikrachtig.

Een mooi exemplaar, Luc.

Meer dan 10 jaar had ik een mooie vorm van C. nubigena in de verzameling die het behoorlijk goed deed. Twwe seizoenen geleden besliste een ijverige Vlaamse gaai hier anders over en heeft de collectie vernietigd. Als je de juiste cloon te pakken hebt is deze dus wel te doen. Spijtig genoeg biedt niemand hem nog aan. Ook JR niet.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 januari 2026, 16:24:35Niet verkeerd, mooie zwarte accenten op de helmknoppen.
In 2023 schafte ik mij onderstaande Crocus Mawii/Concinnus aan bij JR, wist hij niet dewelke het was ?  Het stond zo op zijn lijst.  Hij bloeide nu pas voor het eerst.... zonder zwart aan de helmknoppen  --13  toch niet verkeerd.  ;)  Foto 1 en 2 zijn met een nieuwe pad genomen, 3 en 4 met de camera.
Ik heb de soort al een paar keer gezien in de natuur Luc en kan je vertellen dat ook daar slechts een klein percentage zwarte helmknoppen heeft ...Helaas heb je dit dan voor als je deze besteld bij een handelaar. Het is een loterij .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 25 januari 2026, 20:00:35In dit vijvermandje staan 3 vormen van Crocus concinnus , de middelste bloeit hier voor het eerst en ben uiteraard  benieuwd hoe de binnenkant eruit zal zien .....

De meeste zijn in de natuur zoals degene die je hier toont Danny ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 januari 2026, 16:34:49Ook van hieruit mijn felicitaties voor je successen met good old nubigena Danny, bij mij was het lang niet altijd hosanna met de soort.  Sedert twee jaar heb ik hem nu ook nieuw aangekocht bij Janis en (voorlopig) doet die het nu uitstekend... Hij blijkt ook bloeikrachtig.

Prachtig resultaat met Crocus nubigena Luc!!

Kris De Raeymaeker

Gisteren hadden we hier veel zon en dus hoopte ik veel foto's te kunnen maken. Maar dat viel flink tegen want bij 2 graden komen de bloemen ook niet open !
Dus maar met een aantal potten naar binnen ..
De eerste uit de rij ...
Crocus reinhardii is geen slechte groeier! Misschien zou je het niet verwachten omdat deze soort afkomstig is van Iran...De bloemen zijn wel eerder klein te noemen. 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 januari 2026, 10:07:44Gisteren hadden we hier veel zon en dus hoopte ik veel foto's te kunnen maken. Maar dat viel flink tegen want bij 2 graden komen de bloemen ook niet open !

Ge zijt er dan wel efkes mee bezig ....

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 25 januari 2026, 19:52:50Crocus sieberi is een ideale soort om er een verzameling van aan te leggen ! De variatie is eindeloos en ze zijn allemaal even mooi !

Niemand zal je hier tegenspreken Danny.  Deze is precies wel een bleker blauw dan vele andere sieberi's ??

Hier duikt deze oude bekende op : Crocus sieberi 'Hubert Edelsten'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 januari 2026, 21:25:41Het begint al serieus los te lopen bij jullie Luc en Danny.

Het loopt overal niet even snel los Frankie - deze taseliensis is hier dan weer nog een stuk van de bloei af.

Wie wel schittert - de derde van de vier - is Crocus alatavicus 'Black shaman'
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Weer 2 mooie krokussen Luc ! Vandaag alleen maar grijs en nog is grijs en temperaturen rond het vriespunt . Dus maar goed dat ik gisteren nog wat foto's nam . Al ging  dat niet van een leien dakje  . Ik keek ook weer uit naar deze soort ...
Maar vlotjes ging dat niet onder het kunstlicht ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 januari 2026, 10:16:01
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 januari 2026, 10:07:44Gisteren hadden we hier veel zon en dus hoopte ik veel foto's te kunnen maken. Maar dat viel flink tegen want bij 2 graden komen de bloemen ook niet open !

Ge zijt er dan wel efkes mee bezig ....

Het is nog even wachten op de echte krokuszondagen Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 januari 2026, 11:40:11
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 januari 2026, 21:25:41Het begint al serieus los te lopen bij jullie Luc en Danny.

Het loopt overal niet even snel los Frankie - deze taseliensis is hier dan weer nog een stuk van de bloei af.

Wie wel schittert - de derde van de vier - is Crocus alatavicus 'Black shaman'

schitterend Luc !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 januari 2026, 17:15:56Weer 2 mooie krokussen Luc ! Vandaag alleen maar grijs en nog is grijs en temperaturen rond het vriespunt . Dus maar goed dat ik gisteren nog wat foto's nam . Al ging  dat niet van een leien dakje  . Ik keek ook weer uit naar deze soort ...
Maar vlotjes ging dat niet onder het kunstlicht ...

Je kan die ontluikende bloemen niet forceren Kris , nog een beetje geduld !  ;)  Het ziet er wel veelbelovend uit !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 26 januari 2026, 22:38:32Het is nog even wachten op de echte krokuszondagen Kris

Mee eens Danny. Maar als de bloemen voldoende ontwikkeld zijn dan wordt het tricky en kan je niet meer terug .Als ze dan een  aantal dagen zon en warmte missen om open te komen dan gaan ze na een paar dagen verwelken zonder dat ze zijn open gekomen. Iets wat we met ons soms grijs weer wel ne keer voor hebben.  En dan wil ik degene die in pot staan toch efkes helpen ...
Bij de de ene lukt dat al beter dan bij de andere .
Dit is Crocus bowlesianus die ik zondag maar net open kreeg binnen. Deze heb ik nu het tweede jaar in de collectie. Beschreven door Kerndorff &Pasche in 2015 . Groeigebied :Lycian Taurus, Antalya Province, Ka- trancik Dağlari, Hoogte  1400-1500 m.