Iris in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 15 januari 2026, 12:03:21

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 februari 2026, 13:31:47Misschien wel mijn  favoriete Juno door het feit dat hij wat sterker is dan vele andere en ieder jaar trouw bloeit ...Iris rosenbachiana 'Tovilj Dara ' heb ik nu 6 jaar in de collectie en heeft nog nooit ontgoocheld .
Niet alleen jou favoriet !
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Iris avromanica, een reticulata type uit Iran
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2026, 11:02:48Iris avromanica, een reticulata type uit Iran

Super ! Mijn gekochte plant is na een aantal jaren een keer gesneuveld ...Ik dacht dat ik hem vorige zomer weer heb aangeschaft maar moet ik maar eens checken. In ieder geval heb ik ook een potje met zaailingen staan maar dat heeft ook tijd nodig peis ik. (zaden nog van Banketov ...doet hij dat nog trouwens ?)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:15:12
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2026, 11:02:48Iris avromanica, een reticulata type uit Iran

Super ! Mijn gekochte plant is na een aantal jaren een keer gesneuveld ...Ik dacht dat ik hem vorige zomer weer heb aangeschaft maar moet ik maar eens checken. In ieder geval heb ik ook een potje met zaailingen staan maar dat heeft ook tijd nodig peis ik. (zaden nog van Banketov ...doet hij dat nog trouwens ?)
De zadenlijst van Banketow staat nog altijd online maar handel met hem is nu niet mogelijk natuurlijk.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:15:36
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2026, 11:00:21Niet alleen jou favoriet !

Hoe doet hij het bij jou Luc ?
Ik durf nog niets zeggen.  Alle juno's zijn hier ver achterop bij andere jaren.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:15:12

Ik heb ondertussen een mooie groep maar dit jaar weinig bloemen (voorlopig maar 1).
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2026, 11:18:31Niet alleen jou favoriet !
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:15:12Hoe doet hij het bij jou Luc ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 februari 2026, 11:00:21Ik durf nog niets zeggen.  Alle juno's zijn hier ver achterop bij andere jaren.

Mijn Iris rosenbachiana 'Tovilj Dara ' komt nog van Dimitri Zubov ...Hij stond heel de winter in mijn frame (tegen de grond). Gisteren namiddag even een streepje zon en dus nog snel geprobeerd om een betere foto te maken ...

Wim Boens

Drie magnifica's in bloei, vind de verschillen....

Iris magnifica 'Agalik'
Iris magnifica 'Virginity'
en Iris magnifica van de Zarafsjon
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Nieuwe wildvorm, gevonden in China in 2013 in Chongqing in Centraal China, de eerst die verkocht werd ging voor meer dan 500 € in 2021. Voor je denkt dat ik de lotto won, ik was niet zo gek om die prijs te betalen. ;D

De eerste keer in bloei hier: Iris x amplifora 'Ming Treasure'. (Een steriele hybride tussen Iris tectorum en één van deze drie soorten: I. japonica, I. wattii of I. confusa)
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 18 maart 2026, 10:31:13Nieuwe wildvorm, gevonden in China in 2013 in Chongqing in Centraal China, de eerst die verkocht werd ging voor meer dan 500 € in 2021. Voor je denkt dat ik de lotto won, ik was niet zo gek om die prijs te betalen. ;D
De eerste keer in bloei hier: Iris x amplifora 'Ming Treasure'. (Een steriele hybride tussen Iris tectorum en één van deze drie soorten: I. japonica, I. wattii of I. confusa)
Mooie Iris Wim , hoe hoog worden die ?

Kris De Raeymaeker

Een eerste Onco meld zich ...

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 maart 2026, 22:22:23Mooie Iris Wim , hoe hoog worden die ?

Redelijk hoog hoor, makkelijk 50 cm.
Wim Boens

Luc Scheldeman

Ik heb nog altijd twijfels als ik deze Iris lutescens zie bloeien.
Heb je die nog Frankie ?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 maart 2026, 22:23:01Een eerste Onco meld zich ...
Ik had bij deze geen label meer bijzitten..Het was een stukje dat ik is afzonderlijk had opgepot en dat van een grotere plant afkomstig was. En dus  waarschijnlijk een label vergeten bij te steken. Maar onze kenner van dit geslacht Luc S. bevestigde dat het om Iris schelkownikowii gaat en dat kan helemaal kloppen want ik heb een grotere plant die zo bloeit. Ik heb vroeger een mooiere en donkerder bloeiend exemplaar gehad uit zaden van Kammerlander. Die ben ik helaas kwijt.