Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 januari 2026, 11:54:43Sterke jongens die rotsplantjes Kris !

Soms toch Luc .... -2(  Maar wel tevreden over de crevice die toch wel wat voordelen bied mijn inziens .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ook in de crevice tuin komt alles stilaan tot leven ...
1/ Eerste bloempjes voor Morisia monanthos
2/ Callianthemum kernerianum in knop
3/ Saxifraga oppositifolia in knop
4/ Echium albicans , nog niet in knop maar wel aan het ontwaken   

Kris De Raeymaeker

Steeds meer leven in de crevice ....Spijtig genoeg had ik aan de Callianthemum kernerianum al een paar dagen vraatschade bemerkt ...Ik zag nergens sporen van slakken. Avond na avond ging ik met de zaklamp op pad maar kon niks of niemand betrappen. Tot gisteren ...dan had ik eindelijk prijs. De dader was een rups (spanrups ?)Het was dus de rups die ik in het donker kon betrappen...   

Luc Gilgemyn

Er is inderdaad al van alles te zien Kris !  Heel mooi.

Hier bloeit na 5 of 6 jaar voor het eerst de Noord Amerikaan Synthyris missurica stellata.  Ten minste, hij begint.  Als het goed is worden de bloeiaren nog wat langer tijdens de bloei.  Ik zag in september/oktober de knoppen al verschijnen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 maart 2026, 16:42:24Er is inderdaad al van alles te zien Kris !  Heel mooi.
Hier bloeit na 5 of 6 jaar voor het eerst de Noord Amerikaan Synthyris missurica stellata.  Ten minste, hij begint.  Als het goed is worden de bloeiaren nog wat langer tijdens de bloei.  Ik zag in september/oktober de knoppen al verschijnen.
Helemaal nieuw voor mij Luc !

Kris De Raeymaeker

Deze Morisia monanthos gaat weer naar zijn hoogtepunt qua bloei. Doet het hier beter in de crevice dan in de tufsteen rotstuin .
Draba dedeana doet het overal goed , zowel in de tufsteen als hier in de crevice.
Een wat ongewone combinatie die ontstaan is in een crevice trog . Een Saxje dat de strijd aangaat met een Primula allionii hybride...
Een Draba sp. waarvan ik niet weet dewelke het is ...Heeft veel grotere bloemen dan alle anderen..

Eberhard Proessdorf

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 09:35:10Deze Morisia monanthos gaat weer naar zijn hoogtepunt qua bloei. Doet het hier beter in de crevice dan in de tufsteen rotstuin .

Ik denk dat Morisia monanthos niet van kalk houdt.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 09:35:10Deze Morisia monanthos gaat weer naar zijn hoogtepunt qua bloei. Doet het hier beter in de crevice dan in de tufsteen rotstuin .
Citaat van: Eberhard Proessdorf op 20 maart 2026, 10:50:28Ik denk dat Morisia monanthos niet van kalk houdt.

Dat zou zeker de reden kunnen zijn Eberhard .

Kris De Raeymaeker

Salix reticulata is een super laag heestertje dat er nu bij het uitlopen fantastisch uitziet naar mijn mening. Maximum 5 cm hoog maar gaat wel wat in de breedte ..Echter moeilijk tevreden te houden in onze warme en droge tuin omdat deze slecht kan tegen hitte en droogte en daarom onze soms warme zomers slecht verdraagt. Ik gaf deze  hier een plekje in de crevice waar hij nu zijn 3de jaar ingaat en ik hoop dat het hier wel gaat lukken.   

Eberhard Proessdorf

Veel succes, Kris. Salix reticulata is ook hier geen plant die gemakkelijk te houden is.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op 23 maart 2026, 10:40:24Veel succes, Kris. Salix reticulata is ook hier geen plant die gemakkelijk te houden is.
Dank je Eberhard ...ik blijf koppig proberen ... ))4

Kris De Raeymaeker

Ik geloof nogal in de theorie dat planten vaak geen twee jaar na mekaar overvol bloeien ...
Neem nu deze Draba parnassica in de crevice ...Stond vorig jaar overvol bloemen en maakte ook heel wat zaden aan. (foto 1 &2 ) Dit kost enorm veel energie aan de plant met als gevolg dat ze het jaar daarop toch vaak minder bloemen produceren. Los van het feit dat ieder jaar anders is qua weersomstandigheden. Het is alsof ze zich dan opnieuw weer moeten herstellen en weer op krachten komen. Nog believers van deze theorie ? Tot slot op foto 3 de bloei van dit jaar ...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 maart 2026, 09:15:08Ik geloof nogal in de theorie dat planten vaak geen twee jaar na mekaar overvol bloeien ...
Neem nu deze Draba parnassica in de crevice ...Stond vorig jaar overvol bloemen en maakte ook heel wat zaden aan. (foto 1 &2 ) Dit kost enorm veel energie aan de plant met als gevolg dat ze het jaar daarop toch vaak minder bloemen produceren. Los van het feit dat ieder jaar anders is qua weersomstandigheden. Het is alsof ze zich dan opnieuw weer moeten herstellen en weer op krachten komen. Nog believers van deze theorie ? Tot slot op foto 3 de bloei van dit jaar ...

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met je theorie Kris, deze hier bloeide vorig jaar ook heel spaarzaam en zie nu eens.  Hij staat niet echt in de crevice, maar in een klein trogje dat ik tot de status van mini crevice heb verheven.  -2(

Veronica caespitosa
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 maart 2026, 18:47:34Je zou wel eens gelijk kunnen hebben met je theorie Kris, deze hier bloeide vorig jaar ook heel spaarzaam en zie nu eens.  Hij staat niet echt in de crevice, maar in een klein trogje dat ik tot de status van mini crevice heb verheven.  -2(
Veronica caespitosa

Dit is een kanjer Luc! Een echt prijsbeest  ((3  ((3  ((3 Zo heb ik deze soort hier nog nooit in bloei gekregen , ook niet in mijn crevice (met afdekking in de winter) Top !
Bij mij doet hij het beter in een verhoogd  zandbed dan in mijn crevice ...Maar afdekken loont blijkbaar wel ...

Kris De Raeymaeker

De belangrijkste  taak van een rotstuinliefhebber is .....observeren ! En nog is observeren ...
Voor het welzijn van onze planten, omdat die niet kunnen praten .Maar ook om kleine foutjes , die we allemaal maken , recht te zetten. Zo was ik nog steeds niet helemaal tevreden met bepaalde hoekjes van de crevice en dus heb ik dat toch maar weer wat gewijzigd ..