Bloei mei - juni 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 4 mei 2026, 21:38:00

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 12:17:36Potentilla nitida ....mag ik zeggen dat dit een goed bloeiende clone is ?
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 11:53:41Zeker weten, Kris, proberen te vermeerderen zou ik zeggen. Is het die van de Mangart?
Niet van de Mangart Frankie ...een plant die ik al ongeveer 20 jaar in de collectie heb en die oorspronkelijk nog van Herman (LP ) komt . Ik denk zelfs dat ik hem ooit aankocht als P. nitida 'Rubra ' maar het originele label is al lang zoek ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 17:21:55
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 mei 2026, 16:34:42
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 12:15:31Een Saponaria die er zo mogelijk nog beter uit ziet is deze Saponaria 'Boranovice', een rijk bloeiende cultivar met extra grote bloemen.
1x gehad maar niet overleefd.
Geen idee, maar in elk geval is de plant weg.

Ik heb gemerkt dat de plant vrij slakgevoelig is, Luc. Misschien opgevreten door de slakken?
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 12:15:31Een Saponaria die er zo mogelijk nog beter uit ziet is deze Saponaria 'Boranovice', een rijk bloeiende cultivar met extra grote bloemen.
Knap Frankie ! Staat hij in de tuf of er tussen ?
Ik ben helemaal verward  over de naam Saponaria 'Boranovice' ? Ik heb er eentje onder de naam Saponaria 'Líbeznice' die als 2 druppels water gelijkt op jouw plant .Dit is een kruising tussen Saponaria caespitosa en pumila (dat had ik hier vorig jaar al eens geschreven) .Deze is ontstaan in de legendarische tuin van Otto Vlasek die woonde in Boranovice maar dat is schijnbaar een buurdorp van Líbeznice. Dus heeft Otto nu 2 diverse Saponaria's benoemd ? Of zijn er 2 namen in omloop die eigenlijk hetzelfde zijn ...
Klopt trouwens dat hij erg slak gevoelig is ...Mijn plant is dit vroege voorjaar zwaar aangevallen door slakken en is er maar net weer doorgekomen.Bloei zal er dit jaar niet inzitten vrees ik. In bijlage mijn plant zoals die vorig jaar bloeide ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 17:39:06
Knap Frankie ! Staat hij in de tuf of er tussen ?
Ik ben helemaal verward  over de naam Saponaria 'Boranovice' ? Ik heb er eentje onder de naam Saponaria 'Líbeznice' die als 2 druppels water gelijkt op jouw plant .Dit is een kruising tussen Saponaria caespitosa en pumila (dat had ik hier vorig jaar al eens geschreven) .Deze is ontstaan in de legendarische tuin van Otto Vlasek die woonde in Boranovice maar dat is schijnbaar een buurdorp van Líbeznice. Dus heeft Otto nu 2 diverse Saponaria's benoemd ? Of zijn er 2 namen in omloop die eigenlijk hetzelfde zijn ...
Klopt trouwens dat hij erg slak gevoelig is ...Mijn plant is dit vroege voorjaar zwaar aangevallen door slakken en is er maar net weer doorgekomen.Bloei zal er dit jaar niet inzitten vrees ik. In bijlage mijn plant zoals die vorig jaar bloeide ...

Hij staat tussen de tufstenen, Kris.
Wat de naamgeving betreft: mogelijks zijn er inderdaad 2 namen. Ik heb uw plant nog  niet gezien, want er was geen bijlage in uw post.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:52:37Een plant die het hier al jaren heel goed doet , Hypericum 'Archibald'

Ken ik niet, ziet er niet verkeerd uit, Danny.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:05:44Hij staat tussen de tufstenen, Kris.
Wat de naamgeving betreft: mogelijks zijn er inderdaad 2 namen. Ik heb uw plant nog  niet gezien, want er was geen bijlage in uw post.
Oeps , nu wel ...

Luc Scheldeman

Kent er iemand deze Moltkia petraea 'Peter Altmann' ?
Bloeit wel duidelijk verschillend van wat ik ken als Moltkia petraea.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Campanula nitida, het is elk jaar afwachten welke kleuren er tussen de zaailingen zitten.
Coronilla orientalis is een wat onderschatte plant
Een zeer rijk bloeiende Dianthus monspessulanus subsp. sternbergii
En een mini struikje uit Korea - Spiraea morrisonicola
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:23:05
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 13:46:09Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...
Eventuele bedenkingen zijn welkom.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:27:32Bij de spontane zaailingen van een Edraianthus graminifolius zag ik ook wat witbloeiende exemplaren. Misschien in die richting denken ?
Dat zal ook de oplossing zijn denk ik Luc ...de bouw van de plant wijst helemaal in die richting.
Een foto van de witbloeiers
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 18:07:31
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 mei 2026, 18:05:44Hij staat tussen de tufstenen, Kris.
Oeps , nu wel ...

Ja dat is hem, Kris. Dezelfde plant dus.

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 mei 2026, 18:48:28Kent er iemand deze Moltkia petraea 'Peter Altmann' ?
Bloeit wel duidelijk verschillend van wat ik ken als Moltkia petraea.

De cultivar ziet er wel minder bloeirijk uit dan de soort, Luc. Geen idee waarom ze hem dan van een naam hebben voorzien?

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2026, 12:04:32
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 mei 2026, 13:46:09Een kompleet raadsel voor mij zijn deze 2 wit bloeiende Edrainthus-en ...
Beiden gekocht als Edraianthus niveus maar met een totaal andere groeiwijze ...Eentje heel compact (foto 3 en 4 ) met super korte bloemstelen en eentje veel grover en met reusachtige bloemstelen (foto 1 & 2)...
Eventuele bedenkingen zijn welkom.

Uit zaad kan van alles te voorschijn komen, Kris. Ik denk dat niveus in de natuur ook wel vrij variabel zal zijn. In cultuur kan deze soort waarschijnlijk ook gemakkelijk kruisen met andere verwante soorten. Niveus is toch trouwens een ondersoort graminifolius?

Bemerk deze plant. Enige tijd terug nog van u verkregen als niveus, Kris. Waarschijnlijk ook gekruist met iets anders. De bloemen hebben een vreemde, maar mooie licht lavendelblauwe kleur.
Citaat van: Luc Scheldeman op 24 mei 2026, 14:35:21Ik heb hier enkele vormen van Edraianthus graminifolius staan waar de subspecies naam wellicht meer zegt over de herkomst dan over (eventuele) verschillen.
Edraianthus graminifolius subsp. caricinus uit Kroatie
Edraianthus graminifolius subsp. apenninus uit de Apennijnen vermoed ik met die naam.

Ik heb de vorm caricinus ook, Luc. Wat is de oorsprong van uw plant? De mijne komt nog van bij Echmann uit Zwitserland. Ik vind dit een zeer aparte Edrianthus met erg donkere  bloemen.
Komt uit de zadenlijst van Rejzek
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Hier is wat vreemd aan de hand. Papaver dahlianum wordt verondersteld creme-wit te bloeien en vorig jaar was dit ook zo maar nu zitten er een aantal gele bloemen bij. Nochtans zie ik geen tweede plant in de pol en spontane zaailingen zijn er ook al niet.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

De rode Anthyllis montana is vooral/meer bekend, maar dit is de geelbloeiende soort Anthyllis aurea uit de Balkan.
Om bloei te hebben moet de plant op een droge plaats staan in vol zonlicht.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Voor de afwisseling eens een (alpine)plant uit Zuid-Afrika - Helichrysum retortoides
Torhout, West-Vlaanderen