Dactylorhiza

Gestart door Wim Boens, 10 mei 2010, 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:31:44Knap Marcel en Danny ...de eerste Dactylorhiza dit jaar is deze D.foliosa .

Heel mooi Kris , hier staat Dactylorhiza purpurella in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:31:44Knap Marcel en Danny ...de eerste Dactylorhiza dit jaar is deze D.foliosa .
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:08:58Heel mooi Kris , hier staat Dactylorhiza purpurella in bloei

Het feest gaat bij jou ook weer beginnen zo te zien Danny ... ((12  ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:22:20
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:31:44Knap Marcel en Danny ...de eerste Dactylorhiza dit jaar is deze D.foliosa .
Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:08:58Heel mooi Kris , hier staat Dactylorhiza purpurella in bloei

Het feest gaat bij jou ook weer beginnen zo te zien Danny ... ((12  ((12

Het komt er nu snel aan kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .

Dactylorhiza is een heel moeilijk geslacht om te determineren , Kris . Ik ben zeker geen specialist maar ik kan deze wel vergelijken met de soorten die ik in de verzameling heb . Ik denk dat het een vorm is van D.majalis , de breedbladige orchis ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
Citaat van: Danny Bonnez op 26 mei 2026, 17:51:27Dactylorhiza is een heel moeilijk geslacht om te determineren , Kris . Ik ben zeker geen specialist maar ik kan deze wel vergelijken met de soorten die ik in de verzameling heb . Ik denk dat het een vorm is van D.majalis , de breedbladige orchis ?
Bedankt Danny ! Ik dacht dat die eigenlijk altijd gevlekte bladeren heeft ? Maar ben ook geen specialist ....Hopelijk kunnen  ook Marcel en Gerrit   hier iets over zeggen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
Citaat van: Danny Bonnez op 26 mei 2026, 17:51:27Dactylorhiza is een heel moeilijk geslacht om te determineren , Kris . Ik ben zeker geen specialist maar ik kan deze wel vergelijken met de soorten die ik in de verzameling heb . Ik denk dat het een vorm is van D.majalis , de breedbladige orchis ?
Ik zat te denken dat het misschien Dactylorhiza praetermissa kon zijn ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 mei 2026, 17:50:52
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
Citaat van: Danny Bonnez op 26 mei 2026, 17:51:27Dactylorhiza is een heel moeilijk geslacht om te determineren , Kris . Ik ben zeker geen specialist maar ik kan deze wel vergelijken met de soorten die ik in de verzameling heb . Ik denk dat het een vorm is van D.majalis , de breedbladige orchis ?
Ik zat te denken dat het misschien Dactylorhiza praetermissa kon zijn ?

Ik laat het over aan de specialisten om er een naam op te plakken , Kris . Soms is het echt heel moeilijk om te determineren . Ik denk niet dat het D.praetermissa is . Mijn plant ( praetermissa ) heeft smallere en opgaande bladeren nauw aansluitend aan de stengel , toch helemaal anders dan uw plant . Maar soms is een soort of ondersoort zo variabel dat je het niet meer weet ...... ?
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Het kan natuurlijk een uitheemse orchidee zijn, dan wordt het moeilijk, maar als we dicht bij huis blijven zie ik ongevlekte bladeren en het bekende bloempje met spits uiteinde van de rietorchis. Mijn gok is ongevlekte rietorchis.




Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 mei 2026, 22:13:23Het kan natuurlijk een uitheemse orchidee zijn, dan wordt het moeilijk, maar als we dicht bij huis blijven zie ik ongevlekte bladeren en het bekende bloempje met spits uiteinde van de rietorchis. Mijn gok is ongevlekte rietorchis.
Bedankt nog Gerrit , ik kreeg ook nog van andere liefhebbers op FB de reactie dat het de rietorchis is of eventueel een hybride met als 1 van de ouders de rietorchis ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid' stond op een gegeven moment gewoon in onze VRV tombola ...
Planten geschonken door Danny . Toen ik weer eens naar voor mocht met een winnend nummer wist ik snel dat deze mee mocht naar Rumst. En de plant bloeit nu volop...Hij zal het misschien wel niet zo goed doen als in de Ieperse klei maar toch een mooie aanwinst.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 11:29:10Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid' stond op een gegeven moment gewoon in onze VRV tombola ...
Planten geschonken door Danny . Toen ik weer eens naar voor mocht met een winnend nummer wist ik snel dat deze mee mocht naar Rumst. En de plant bloeit nu volop...Hij zal het misschien wel niet zo goed doen als in de Ieperse klei maar toch een mooie aanwinst.

Ik heb deze plant ondertussen ook op een paar plekjes in de tuin staan en dit is een hele goede vorm die groei- en bloeikrachtig is. Hier staat hij echter nog een eindje van de bloei af.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Deze zacht gekleurde Dactylorhiza fuchsii, bicolor is ook altijd leuk.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 11:29:10Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid' stond op een gegeven moment gewoon in onze VRV tombola ...
Planten geschonken door Danny . Toen ik weer eens naar voor mocht met een winnend nummer wist ik snel dat deze mee mocht naar Rumst. En de plant bloeit nu volop...Hij zal het misschien wel niet zo goed doen als in de Ieperse klei maar toch een mooie aanwinst.

Leuk te zien Kris !  ((14  Het is de beste groeier uit mijn verzameling
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 30 mei 2026, 20:58:17Deze zacht gekleurde Dactylorhiza fuchsii, bicolor is ook altijd leuk.

Dat is een mooie Wim !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "