Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:44:40Iets gemakkelijker nu. In deze vallei staan ook heel veel gentianen. Het is bijzonder om gentianen en al die orchideeën op dezelfde plaats te kunnen spotten. Het gaat hier om gentiana angustifolia.

Ook altijd mooi om te zien Frankie , prachtige planten zijn dat !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:50:41Met deze laatste beelden van een uitzonderlijke site sluiten we deze dag af.

Een super geslaagde dag en schitterende beelden van het hoogste niveau !!!  ((3  ((3  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Ik hen absoluut geen orchidee 'nut', van al die namen ga ik duizelen  ))5 Toch hoedje af  ((13 voor de indrukwekkende reportage en de exquise fotografie Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

#168
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:08:08En wat te denken van dit?

Foto 2161 schat ik in als Ophrys druentica.

Foto2169 . Ik houd het op Ophrys linearis. Vooral vanwege de lineaire petalen. (De hoorntjes) en de ronde vorm en de dikke gele banden. De bloeitijd klopt ook.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:01:03We rijden nog wat verder het liefelijke Drômelandschap in.

Ook niet mis Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 19:43:53Er is hier een grote weelde te zien op deze graslanden.

Heel indrukwekkend Frankie , hoe meer planten hoe mooier natuurlijk , maar die grote aantallen zijn we niet gewoon !!! :o  --6

Het zijn prachtige planten maar lijken voor mij wel allemaal goed op elkaar , ze benamen lijkt voor mij ook een stap te ver en is meer geschikt voor de botanisten .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:12:51En dan botsen we nog op een veldje Anacamptis pyramidalis dat er gaan begint.

Ook een prachtige soort Frankie ! Deze soort zijn we ook niet zo gewoon te zien , in België eerder zeldzaam denk ik dan maar in gans Frankrijk heel algemeen . Als je in juni naar het zuiden rijd via Reims , Lyon ,.... kom je ze overal tegen in de bermen langs de autosnelweg . Het begint al in het noorden nog voor Cambrai .....tot bijna helemaal in het zuiden regio Mont-Ventoux .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op 31 mei 2026, 07:41:34
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:47:36Eigenlijk heb ik er niet zoveel aandacht aan geschonken, maar ze staan hier eveneens met vele duizenden. Trouwens niet alleen in deze vallei van Rochefort/Samson, maar in de hele vercors kom je ze in grote getale tegen. Doordat de focus op orchideeën lag, heb ik er niet zo heel veel foto's van.
Frankie, mooie gentianen, precies wel alleen maar de blauwe vorm. Nochtans bestaan er in Frankrijk plaatsen waar er veel kleurvariate is.

Zoals eerder gezegd Herman, had ik vooral oog voor de vele orchideeën. De gentianen heb ik wat links laten liggen en niet zoveel op kleurvariatie gelet. Heb je eventueel weet van specifieke plaatsen waar er veel kleurvariatie te zien zou zijn? Want ook dat lijkt me wel eens een leuk studie-object.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 31 mei 2026, 11:14:27Qua Ophrys-en al mee van het mooiste wat ik ooit te zien kreeg Frankie ... ((14  ((14
Wat betreft de taxonomie , daar moet ik dan wel voor passen. Het is zeker boeiend en als men me duidelijk op een verschil wijst dan zie ik het ook vaak wel maar ik zie het meestal niet zelf al die kleine tot zelfs minieme verschillen. Zoals bij veel plantensoorten heb je de "splitters" en heb je de "lumpers" .
1 ding is duidelijk , voor wie van deze orchideeën houd is dit een super reisbestemming. We genieten daarnaast ook van je vergezichten want de natuur is er ongerept en prachtig . Op welke hoogtes vertoefden jullie daar meestal ?   

De gemiddelde hoogte van deze locaties tot nu toe was van 400 tot 700 m, Kris, dus echt hoog moet je niet gaan.
Maar inderdaad, wat de naamgeving betreft is dit bijna onbegonnen werk. Zoals ik al eerder zei, geen twee planten lijken dezelfde. Maar toch is het enorm boeiend om zoveel variatie te zien. Moedertje natuur heeft heel wat moois geschapen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 mei 2026, 11:38:31
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:44:40Iets gemakkelijker nu. In deze vallei staan ook heel veel gentianen. Het is bijzonder om gentianen en al die orchideeën op dezelfde plaats te kunnen spotten. Het gaat hier om gentiana angustifolia.

Ook altijd mooi om te zien Frankie , prachtige planten zijn dat !

Ze stonden er met vele duizenden op gelijk welke plaats. Ik zei het al tegen Herman, een tripje om de kleurvarianten op te sporen zou ook niet verkeerd zijn. Een idee voor een volgende trip?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 mei 2026, 11:41:25
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 17:50:41Met deze laatste beelden van een uitzonderlijke site sluiten we deze dag af.

Een super geslaagde dag en schitterende beelden van het hoogste niveau !!!  ((3  ((3  ((3  ((3  ((3

Merci Danny, als tweede dag van deze trip kon het wel tellen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 mei 2026, 19:10:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:01:03We rijden nog wat verder het liefelijke Drômelandschap in.

Ook niet mis Frankie !

Het stuk tussen Dié en Nyons is ronduit indrukwekkend, Danny om in rond te rijden. Je rijdt er door smalle gorges, over steile cols en tussen weidse vergezichten. Omdat we meestal in de auto zaten heb ik er niet zo heel veel beelden van, anders moest ik om de vijf minuten stoppen. Maar dit deel van de Drôme is echt de moeite om eens door te rijden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 31 mei 2026, 11:42:09Ik hen absoluut geen orchidee 'nut', van al die namen ga ik duizelen  ))5 Toch hoedje af  ((13 voor de indrukwekkende reportage en de exquise fotografie Frankie !


Merci Luc, ik ben nu ook niet bepaald een orchidee 'nut' , maar dit wilde ik wel eens gezien hebben. De orchideeënwereld vind ik toch wel reuzeboeiend. Net als de meeste mensen heb ik echter moeite met de naamgeving. Je moet hier al serieus op de hoogte van zijn om een beetje je weg te vinden in de naamgeving.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 mei 2026, 19:32:23
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 19:43:53Er is hier een grote weelde te zien op deze graslanden.

Heel indrukwekkend Frankie , hoe meer planten hoe mooier natuurlijk , maar die grote aantallen zijn we niet gewoon !!! :o  --6

Het zijn prachtige planten maar lijken voor mij wel allemaal goed op elkaar , ze benamen lijkt voor mij ook een stap te ver en is meer geschikt voor de botanisten .

Je kan er flink wat uurtjes spenderen op die graslanden, Danny, zoveel is zeker. De aantallen zijn zo groot dat je het nooit allemaal kan gezien hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 31 mei 2026, 11:46:56
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 20:08:08En wat te denken van dit?

Foto 2161 schat ik in als Ophrys druentica.

Foto2169 . Ik houd het op Ophrys linearis. Vooral vanwege de lineaire petalen. (De hoorntjes) en de ronde vorm en de dikke gele banden. De bloeitijd klopt ook.

Ophrys linearis, nog maar eens een soortje erbij. Het lijstje dikt aan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen