Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:35:00Linum suffruticosum subsp. salsoloides 'Spanish Sun' is al een beetje over zijn top heen qua bloei ...Het gaat snel met deze temperaturen ...
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 mei 2026, 16:37:20Ken ik niet.
Moet kunnen gestekt worden.

Message understood  Luc ... ;D  ;D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog een keer wat bloeiende zaken uit het tufsteen gedeelte ....

1 & 2 / Campanula betulifolia uit zaad opgekweekt , nog steeds niet overtuigd dat het een zuivere betulifolia is ...
3/ Armeria juniperifolia 'Brno'  , die vroeg in het voorjaar maar enkele bloempjes produceerde en dan nu plots nog met deze performance komt...
4/ Het was de voorbije dagen te heet voor de Ophrys-en ...Ik bedoel dan voor de bloemen, zij smolten als sneeuw voor de zon. Een laatste Ophrys fuciflora.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 mei 2026, 20:17:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 21:18:57Ondertussen in de tufa tuin ...
Helichrysum sessiliodes
We zijn al een maand verder en Helichrysum sessiliodes staat er nog altijd goed bij ...

Deze fantastische foto van Kris is een mooi bewijs dat je ook soorten in tufsteen kunt integreren die eigenlijk niet in kalkgroen groeien. Ik doe dat zelf ook met veel plezier.

Het is alleen belangrijk dat je het juiste substraat voor de betreffende plant gebruikt.

Omdat ik ook een zwak heb voor Zuid-Afrikaanse Helichrysum, hier nog een voorbeeld in de zonnige tufsteenhoek... Helichrysum lineatum. Ik hou niet alleen van het zeer zilverachtige blad, maar ook van de onopvallende bloemen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 10:59:10Nog een keer wat bloeiende zaken uit het tufsteen gedeelte ....

1 & 2 / Campanula betulifolia uit zaad opgekweekt , nog steeds niet overtuigd dat het een zuivere betulifolia is ...
3/ Armeria juniperifolia 'Brno'  , die vroeg in het voorjaar maar enkele bloempjes produceerde en dan nu plots nog met deze performance komt...
4/ Het was de voorbije dagen te heet voor de Ophrys-en ...Ik bedoel dan voor de bloemen, zij smolten als sneeuw voor de zon. Een laatste Ophrys fuciflora.

Een mooie fuciflora met aardig getekende bloemen, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Thomas Eckert op 30 mei 2026, 12:58:50
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 mei 2026, 20:17:35
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 21:18:57Ondertussen in de tufa tuin ...
Helichrysum sessiliodes
We zijn al een maand verder en Helichrysum sessiliodes staat er nog altijd goed bij ...

Deze fantastische foto van Kris is een mooi bewijs dat je ook soorten in tufsteen kunt integreren die eigenlijk niet in kalkgroen groeien. Ik doe dat zelf ook met veel plezier.

Het is alleen belangrijk dat je het juiste substraat voor de betreffende plant gebruikt.

Omdat ik ook een zwak heb voor Zuid-Afrikaanse Helichrysum, hier nog een voorbeeld in de zonnige tufsteenhoek... Helichrysum lineatum. Ik hou niet alleen van het zeer zilverachtige blad, maar ook van de onopvallende bloemen.

Staat er heel mooi bij, Thomas.

Herman Mylemans

Deze Physoplexis comosa staat tussen de tufstenen.

Campanula elatines komt uit NW-Italië in kalksteenspleten.

Campanula garganica 'Diksons Gold'

Campanula betulifolia, Zigana Dag, Turkije.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 12:16:56Deze Physoplexis comosa staat tussen de tufstenen.

Schoon materiaal tussen de stenen, Herman.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op  3 juni 2026, 12:16:56Deze Physoplexis comosa staat tussen de tufstenen.

Een heel mooi kwartet Herman , je zal ze wel bewaken tegen de slakken veronderstel ik ?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:02:48

Een heel mooi kwartet Herman , je zal ze wel bewaken tegen de slakken veronderstel ik ?

Garganica laten ze in ieder geval wel gerust.

Kris De Raeymaeker

Slechts 1 van de 4  Physoplexis comosa bloeit ...

Kris De Raeymaeker

Draba polytricha met een kleine spontane zaailing ...Ik was ook dit jaar te laat om de zaden te verzamelen .

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 juni 2026, 17:37:49Draba polytricha met een kleine spontane zaailing ...Ik was ook dit jaar te laat om de zaden te verzamelen .

Dit doet me er aan denken dat ik het ook nog eens moet bekijken, als ik al niet te laat ben...

Kris De Raeymaeker

Frankie Wulleman