Bloei juli - augustus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 juli 2026, 16:21:03

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Beetje nabloei op de 2 verschillende Dianthus alpinus types die ik heb in de rotstuin ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Nog één uit mijn favorietenlijst - Campanula waldsteiniana
Een zeer kleine soort die bladverliezend is in de winter.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  4 juli 2026, 17:47:35Nog één uit mijn favorietenlijst - Campanula waldsteiniana
Mooi en rijke bloei Luc , ik denk dat ik deze soort hier nog nooit heb geprobeerd in de tuin ... ))4

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 juli 2026, 11:10:13
Citaat van: Luc Scheldeman op  4 juli 2026, 17:47:35Nog één uit mijn favorietenlijst - Campanula waldsteiniana
Mooi en rijke bloei Luc , ik denk dat ik deze soort hier nog nooit heb geprobeerd in de tuin ... ))4
Je hebt er vorig seizoen een gehad denk ik... Toch eens op zoek gaan want groot is de plant niet.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Eindelijk bloemen op de blauwe Campanula raineri. Op de foto zie je perfect dat de plant koele voeten zoekt door tegen en onder een steen te groeien.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Nog een tweetal klokjesbloemen :

Campanula hierapetrae uit Kreta met nog een pak aan knoppen die nog moeten opengaan.

Campanula sp. waar geen naamplaatje voor beschikbaar is. In de buurt staat nog een label met "Campanula carpatica turbinata" en een label met "Campanula Joe Elliott" van inmiddels verdwenen planten.
Misschien wil iemand hier een commentaar over kwijt ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 13:54:35Nog een tweetal klokjesbloemen :

Campanula hierapetrae uit Kreta met nog een pak aan knoppen die nog moeten opengaan.

Campanula sp. waar geen naamplaatje voor beschikbaar is. In de buurt staat nog een label met "Campanula carpatica turbinata" en een label met "Campanula Joe Elliott" van inmiddels verdwenen planten.

Ik houd wel van die Griekse lavendelblauwe klokjesbloemen, velen zijn echter monocarp... is deze doorlevend Luc ??

Wat de onbekende soldaat betreft, carpatica turbinata en Joe Elliott is het alvast niet, van deze laatste heb ik ook wel wat etiketten voorradig.  Wat het dan wel is ??  Ik heb hier al veeeele jaren Campanula x stansfieldii staan (ooit nog gekregen van de 'Jef', kun je nagaan....) die wel enigszins gelijkend is..?? 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 13:48:23Eindelijk bloemen op de blauwe Campanula raineri. Op de foto zie je perfect dat de plant koele voeten zoekt door tegen en onder een steen te groeien.

Geen bloei hier, al ben ik al blij dat hij nog leeft na een jaar!

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 juli 2026, 15:51:01
Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 13:48:23Eindelijk bloemen op de blauwe Campanula raineri. Op de foto zie je perfect dat de plant koele voeten zoekt door tegen en onder een steen te groeien.

Geen bloei hier, al ben ik al blij dat hij nog leeft na een jaar!
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 juli 2026, 15:49:19
Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 13:54:35Nog een tweetal klokjesbloemen :

Ik houd wel van die Griekse lavendelblauwe klokjesbloemen, velen zijn echter monocarp... is deze doorlevend Luc ??

Deze leeft verder en is nu in zijn derde jaar. Heel af en toe krijg ik zelfs een zaailing.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Wat de onbekende soldaat betreft, carpatica turbinata en Joe Elliott is het alvast niet, van deze laatste heb ik ook wel wat etiketten voorradig.  Wat het dan wel is ??  Ik heb hier al veeeele jaren Campanula x stansfieldii staan (ooit nog gekregen van de 'Jef', kun je nagaan....) die wel enigszins gelijkend is..?? 
Komt de vorm van het blad overeen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Luc Scheldeman op  8 juli 2026, 15:56:51

Komt de vorm van het blad overeen ?

Toch enigszins vind ik. Hij vermeerdert traag met ondergrondse uitlopers.  Hier is een andere foto om eventueel te vergelijken.

Luc Scheldeman

Een absolute "must have" door zijn late bloei is deze Trachelium jaquinii subsp rumelianum (Campanula rumeliana). Ideaal voor de rand van een verhoogd bed of een stapelmuurtje omdat de bloemstengels, met een grote blauwe bloem op het uiteinde, gaan liggen.
Linkse foto toont de originele plant die al vele jaren oud is en rechts zie je een jonge nakomeling geplant in 2025. 
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Een al even onmisbare plant is deze Origanum amanum. Bloeit laat in het rotstuinseizoen en trekt massaal bijen aan.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 juli 2026, 14:06:04Een al even onmisbare plant is deze Origanum amanum. Bloeit laat in het rotstuinseizoen en trekt massaal bijen aan.

Klopt Luc , dit zijn de planten die we nu erg nodig hebben als we nog wat bloei en kleur willen hebben ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 10 juli 2026, 14:02:03Een absolute "must have" door zijn late bloei is deze Trachelium jaquinii subsp rumelianum (Campanula rumeliana). Ideaal voor de rand van een verhoogd bed of een stapelmuurtje omdat de bloemstengels, met een grote blauwe bloem op het uiteinde, gaan liggen.
Linkse foto toont de originele plant die al vele jaren oud is en rechts zie je een jonge nakomeling geplant in 2025. 
Helemaal eens , ik kende deze minder goed totdat ik hem zag schitteren in jouw tuin en dat doet hij hier nu ook volop als afstammeling van jouw exemplaar.