Zaaien van rotsplanten

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 19:13:46

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 juni 2026, 18:32:34Zeker meten ! Dank bij voorbaat !  ((4
Nu nog maar 5cm Luc .... -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 juni 2026, 18:34:44
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 juni 2026, 18:32:34Zeker meten ! Dank bij voorbaat !  ((4
Nu nog maar 5cm Luc .... -2(  -2(

grrrrrr 'Zeker weten'... was uiteraard de bedoeling en als ze al 5 cm meten zijn ze goed op weg !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Het zijn geen makkelijke tijden om ze nu groot te krijgen en zelfs laten overleven is een hele opdracht . Ik had nog net verspeend voor de eerste hittegolf en we zitten nu inmiddels in een tweede.
Ik heb hier amper ergens schaduw in de tuin en dus de weinige spotjes zijn dan ook direct ingevuld door een aantal potjes. ))4  ))4
Dus gaan we maar wat uitproberen ....

Net als iedereen - denk ik toch-heb ik wel al wat plantjes zien verdwijnen na de transitie van gekiemde zaailing naar verspeende zaailing. Maar uiteindelijk is er ook toch nog best wat overgebleven so far.
Dit hoekje , wat eigenlijk nog uitbreidingszone is voor rotstuin , is voorlopig dan maar aangeslagen voor de verspeende zaailingen onder te brengen. Het is wel ok omdat de zon wordt weggehouden bij de plantjes maar er stapelt zich ook warmte op onder de doek ...Dus het blijft een evenwichtsoefening. Ook naar gieten toe. We hebben de neiging om meer te gaan gieten maar vanwege de hoge temperatuur en  omdat de jonge plantjes nog geen volledig ontwikkeld wortelgestel hebben wordt het water niet goed opgenomen. En dus blijft de grond te nat.En die natte grond gaat ook nog eens te warm worden . Allemaal erg nefast. Dus een plek in de schaduw zonder die afdekking van schaduwdoek is nog steeds beter.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 12:45:57Het zijn geen makkelijke tijden om ze nu groot te krijgen en zelfs laten overleven is een hele opdracht . Ik had nog net verspeend voor de eerste hittegolf en we zitten nu inmiddels in een tweede.
Ik heb hier amper ergens schaduw in de tuin en dus de weinige spotjes zijn dan ook direct ingevuld door een aantal potjes. ))4  ))4
Dus gaan we maar wat uitproberen ....

Net als iedereen - denk ik toch-heb ik wel al wat plantjes zien verdwijnen na de transitie van gekiemde zaailing naar verspeende zaailing. Maar uiteindelijk is er ook toch nog best wat overgebleven so far.
Dit hoekje , wat eigenlijk nog uitbreidingszone is voor rotstuin , is voorlopig dan maar aangeslagen voor de verspeende zaailingen onder te brengen. Het is wel ok omdat de zon wordt weggehouden bij de plantjes maar er stapelt zich ook warmte op onder de doek ...Dus het blijft een evenwichtsoefening. Ook naar gieten toe. We hebben de neiging om meer te gaan gieten maar vanwege de hoge temperatuur en  omdat de jonge plantjes nog geen volledig ontwikkeld wortelgestel hebben wordt het water niet goed opgenomen. En dus blijft de grond te nat.En die natte grond gaat ook nog eens te warm worden . Allemaal erg nefast. Dus een plek in de schaduw zonder die afdekking van schaduwdoek is nog steeds beter.

Zoals eerder gezegd, exact wat ik heb meegemaakt met een groot aantal zaailingen, Kris. Pas opgepotte zaailingen in dit zeer warme weer, ik dacht wat extra water geven dus, maar zoals je zegt, blijft die verse grond, te lang nat, met als gevolg dat de zaailingen in korte tijd naar de vaantjes waren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

We moeten allemaal zoeken naar plaatsen waar de jonge planten zo koel mogelijk kunnen staan.
Ik verhuis de plantenbakken elke morgen van de oost- naar de westkant van het huis, en na de middag in de omgekeerde richting. Een heel karwij.
Verder benut ik alle paden die schaduw vangen om nog bakken onder te brengen.
Planten kweken is tegenwoordig niet alleen meer fun !
Torhout, West-Vlaanderen