Bloei juli - augustus 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 juli 2026, 16:21:03

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Origanum rotundifolium heb ik ooit uit zaad opgekweekt dat door Pavelka was verzameld in Turkije.
De plant had oorspronkelijk alleen maar witte bloemen maar dit jaar zitten er ook roze bloemen bij. Ongetwijfeld door zelf uitzaaiiing.

Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 juli 2026, 15:51:59Origanum rotundifolium heb ik ooit uit zaad opgekweekt dat door Pavelka was verzameld in Turkije.
De plant had oorspronkelijk alleen maar witte bloemen maar dit jaar zitten er ook roze bloemen bij. Ongetwijfeld door zelf uitzaaiiing.
Interessant gegeven Luc , ik denk dat Origanum soorten vrij makkelijk kruisen ....Je kan je eigen forma roseum op de markt gooien ... -2(  -2(
Ik had vroeger minder met Origanum soorten maar ben ze erg gaan waarderen door hun late bloei ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 10:25:37
Citaat van: Luc Scheldeman op 25 juli 2026, 15:51:59Origanum rotundifolium heb ik ooit uit zaad opgekweekt dat door Pavelka was verzameld in Turkije.
Interessant gegeven Luc , ik denk dat Origanum soorten vrij makkelijk kruisen ....Je kan je eigen forma roseum op de markt gooien ... -2(  -2(
Ik had vroeger minder met Origanum soorten maar ben ze erg gaan waarderen door hun late bloei ...
En vergeet hun warmteresistentie niet...
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 10:25:37Interessant gegeven Luc , ik denk dat Origanum soorten vrij makkelijk kruisen ....Je kan je eigen forma roseum op de markt gooien ... -2(  -2(
Citaat van: Luc Scheldeman op 26 juli 2026, 12:49:50En vergeet hun warmteresistentie niet...
Heel correct Luc ! Ook dat is een gouden troef ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 juli 2026, 12:49:50
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 10:25:37
En vergeet hun warmteresistentie niet...

Ze zijn inderdaad wel wat gewend, toch ben ik met deze droogte enkele exemplaren verloren die in een tufsteen stonden. Teveel is trop en trop is teveel zeker?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Hier ook wat bloemen op Campanula hierapetraea.

Frankie Wulleman

Wat nabloei bij Dianthus alpinus.

Frankie Wulleman

Is er nog iemand die deze heeft? Het is een zeer kleine, lage Ranunculaceaea, een naamloze soort, die ooit werd vespreid door Gert Hoek. De soort bloeit wat later, over een langere periode en heeft vrij veel vocht nodig.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 juli 2026, 20:58:37Ze zijn inderdaad wel wat gewend, toch ben ik met deze droogte enkele exemplaren verloren die in een tufsteen stonden. Teveel is trop en trop is teveel zeker?
Het zijn mijn inziens geen planten om in een tufsteen te planten Frankie ....ze hebben wortels die graag in de breedte gaan en zich graag wat verspreiden ...Droogte en warmte/hitte kunnen ze mijn inziens zeker aan. Misschien dat Origanum dictamnus nog wel wil groeien in een tufsteen maar met de andere zou ik dat toch niet doen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 19:47:37Is er nog iemand die deze heeft? Het is een zeer kleine, lage Ranunculaceaea, een naamloze soort, die ooit werd vespreid door Gert Hoek. De soort bloeit wat later, over een langere periode en heeft vrij veel vocht nodig.
Wel is gezien bij GH maar nooit aangeschaft Frankie ....

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 10:25:37Interessant gegeven Luc , ik denk dat Origanum soorten vrij makkelijk kruisen ....Je kan je eigen forma roseum op de markt gooien ... -2(  -2(
Citaat van: Luc Scheldeman op 26 juli 2026, 12:49:50En vergeet hun warmteresistentie niet...
En last but not least .....de bij-tjes zijn zot van de bloemen ....Vooral bij mijn O. dictamnus gonst het de hele dag van de bij-tjes ....

Kris De Raeymaeker

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 20:12:09
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 juli 2026, 20:58:37Ze zijn inderdaad wel wat gewend, toch ben ik met deze droogte enkele exemplaren verloren die in een tufsteen stonden. Teveel is trop en trop is teveel zeker?
Het zijn mijn inziens geen planten om in een tufsteen te planten Frankie ....ze hebben wortels die graag in de breedte gaan en zich graag wat verspreiden ...Droogte en warmte/hitte kunnen ze mijn inziens zeker aan. Misschien dat Origanum dictamnus nog wel wil groeien in een tufsteen maar met de andere zou ik dat toch niet doen ...

Toch heb ik een groot exemplaar die er nu al 15 jaar instaat. Waarschijnlijk heeft deze al lang de steen doorboort met zijn wortels, en groeit hij nu in de volle grond?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 20:19:57Toch heb ik een groot exemplaar die er nu al 15 jaar instaat. Waarschijnlijk heeft deze al lang de steen doorboort met zijn wortels, en groeit hij nu in de volle grond?
Daar ben ik vrij zeker van Frankie ....Je zou er verwonderd van zijn hoeveel soorten op den duur los door die tufsteen heen groeien...Ik heb al eens een tufsteen tuin verhuist van A naar B en dan viel dat erg op ....Zelfs bij Edraianthus ed.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op Gisteren om 20:40:51
Citaat van: Frankie Wulleman op Gisteren om 20:19:57Toch heb ik een groot exemplaar die er nu al 15 jaar instaat. Waarschijnlijk heeft deze al lang de steen doorboort met zijn wortels, en groeit hij nu in de volle grond?
Daar ben ik vrij zeker van Frankie ....Je zou er verwonderd van zijn hoeveel soorten op den duur los door die tufsteen heen groeien...Ik heb al eens een tufsteen tuin verhuist van A naar B en dan viel dat erg op ....Zelfs bij Edraianthus ed.

En waarom willen wij dan toch altijd die planten in een tufsteen planten?  ;D  ))4