Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 augustus 2026, 09:27:25Een eerste keer in bloei hier , Phlox grayi. Deze plant werd opgekweekt uit zaden van Alplains(USA)
Gezaaid in het voorjaar van 2025 en nu in bloei dus.

Prachtig, deze phlox. 😍

Mijn zaailingen zijn (samen met talloze andere) het slachtoffer geworden van de hitte. Wat de hitte niet heeft gedood, hebben de slakken tijdens de regenperiode afgemaakt. Al met al een rampzalig jaar wat het zaaien betreft.

Even los van de bloemen: hier is een recente foto van een van mijn Townsendia condensata, omdat deze een ongebruikelijke grootte heeft bereikt. Zonder mest! Hij staat in de overdekte verhoogde plantenbak en lijkt van de hitte te hebben geprofiteerd.

Hubert Brandt

Deze Noord-Amerikaan (Petrophytum caespitosum)is een ware magneet voor West-Europese vlinders, bijen, vliegen zoals deze blinde bij (een zweefvlieg)

Thomas Eckert

Terwijl de meeste Townsendia-soorten in het voorjaar kort hebben gebloeid en daarna deels zijn afgestorven, ontwikkelt Townsendia alpigena var. caelinensis uit Utah zich tot een plant die het hele seizoen door bloeit. 😎

Thomas Eckert

Eriogonum niveum behoort tot de iets grotere soorten uit het westelijke deel van de Stille Oceaan. Hij lijkt sterk op E. strictum... maar deze soort begint nu pas te bloeien, wat tot eind oktober kan duren. Dat maakt hem erg waardevol voor de insecten... en voor mij.

Mijn exemplaar heeft de eigenschap dat de bloeiwijzen niet strak rechtop staan, zoals eigenlijk gebruikelijk is. Ze buigen altijd zijwaarts in alle richtingen. Maar dat stoort me niet, want dit komt overeen met mijn idee van een ietwat wilde uitstraling.

Hubert Brandt

Intrigerende planten die Eriogonums. Hier helaas niet verkrijgbaar. Ook niet op de plantenmarkt van afgelopen weekend in Utrecht.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hubert Brandt op  7 september 2026, 06:58:41Intrigerende planten die Eriogonums. Hier helaas niet verkrijgbaar. Ook niet op de plantenmarkt van afgelopen weekend in Utrecht.

Er zijn er zeker die  af en toe wel een keer worden aangeboden Hubert.Het hangt er ook van af welke je precies zoekt ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Hubert Brandt op  7 september 2026, 06:58:41Intrigerende planten die Eriogonums. Hier helaas niet verkrijgbaar. Ook niet op de plantenmarkt van afgelopen weekend in Utrecht.

Eriogonum niveum staat bijvoorbeeld op de huidige lijst van Reuvenkamp.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Thomas Eckert op 27 augustus 2026, 10:48:41Terwijl de meeste Townsendia-soorten in het voorjaar kort hebben gebloeid en daarna deels zijn afgestorven, ontwikkelt Townsendia alpigena var. caelinensis uit Utah zich tot een plant die het hele seizoen door bloeit. 😎

Hallo Thomas,

Kun je mij vertellen wat de specifieke kenmerken zijn van deze variëteit?
Hij lijkt m.i. erg op Townsendia incana.

Gerrit

Thomas Eckert

Hallo Gerrit

Allereerst ben ik erg blij dat je weer meedoet aan de discussies... ik heb dat erg gemist.

Ook voor mij is er nauwelijks een noemenswaardig verschil te zien met mijn T. incsana. Het blad is iets donkerder dan bij mijn incana. Het zaad is oorspronkelijk afkomstig van Alplains. In de bijlage vind je de beschrijving van Alan B. van zijn website.

Een ander heel klein verschil is de kleur van de bloemen. Ze hebben een vleugje abrikoos/roze... maar dat is op mijn foto's helaas nauwelijks te zien. Ik geloof dat dit ook zo wordt beschreven in het boek ,,High and Dry"... als mijn geheugen me niet in de steek laat.

Conclusie... ik wil niet instaan voor de authenticiteit. Mocht het toch om een T. incsana gaan, dan vind ik dat ook prima. Ik kan alleen werken met de namen die mij worden aangeboden... want ik ben slechts een leek.

Hubert Brandt

Juist Kris. Eriogonum is een groot geslacht en ik zoek specifiek de zilverkleurige gedrongen planten zoals bv E. ovalifolium var.depressum, E. Kennedyi alpigenum, E. shockleyi en vooral E. Ovalifolium var. nivale waarvan deze foto genomen in de botanische tuin van Utrecht. Mocht er iemand plantjes of zaad verkopen van deze of gelijkaardige zilverkleurige kussenvormende deze planten stuur mij een berichtje en ik kom erom. 😉

Hubert Brandt

Ik ken Eriogonum niveum niet Thomas maar afbeeldingen op google tonen een rijzige plant. Een plant voor de rotstuin ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hubert Brandt op  7 september 2026, 21:51:53Ik ken Eriogonum niveum niet Thomas maar afbeeldingen op google tonen een rijzige plant. Een plant voor de rotstuin ?

Het is zeker een plant voor de rotstuin Hubert .....Maar dan toch eerder een wat grotere rotstuin. Door ze arm te houden kan je ze ook kleiner houden. De hoogte krijgt hij vooral wanneer hij bloeit , als ze niet bloeien valt dat nog mee.Nu, ik ga ze ook niet direct  in mijn crevice zetten , daarvoor vindt ik hem in verhouding ook nog wat groot.   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Hubert Brandt op  7 september 2026, 21:46:57Juist Kris. Eriogonum is een groot geslacht en ik zoek specifiek de zilverkleurige gedrongen planten zoals bv E. ovalifolium var.depressum, E. Kennedyi alpigenum, E. shockleyi en vooral E. Ovalifolium var. nivale waarvan deze foto genomen in de botanische tuin van Utrecht. Mocht er iemand plantjes of zaad verkopen van deze of gelijkaardige zilverkleurige kussenvormende deze planten stuur mij een berichtje en ik kom erom. 😉
Hier 3 Eriogonum uit mijn collectie Hubert. Eriogonum douglasii (1) en Eriogonum cf. mancum (2) en Eriogonum ovalifolium 'Wellington form'(3)

Kris De Raeymaeker

En de kleinste die ooit heb gehad vroeger : Eriogonum soredium

Hubert Brandt