Cyclamen 2026

Gestart door Herman Mylemans, 14 januari 2026, 17:56:02

Vorige topic - Volgende topic

Marc Coolens

Citaat van: Herman Mylemans op 28 augustus 2026, 13:53:36Cyclamen hederifolium begint stilaan ook op volle toeren te geraken
Dat wordt een echt kleurenspektakel Herman , ook na de bloei want ook het blad is mooi om zien .
De foto van Kris toont  een zeer mooie bladvorm  ((14 

Marc Coolens

Oeps de tekst was plotseling weg
Foto's van C. hederifolium confusum foto 2 lijkt echt te vlammen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marc Coolens op  9 september 2026, 18:35:19Oeps de tekst was plotseling weg
Foto's van C. hederifolium confusum foto 2 lijkt echt te vlammen.

Het zijn zulke dankbare planten voor deze tijd van het jaar Marc en ook daarna wanneer ze hun blad helemaal ontwikkelen.
Ja dat vlammende kom je ook soms tegen in de bloemen. Eigenlijk is er bijna geen enkele dezelfde bloem bij en dat maakt het fascinerend.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Cyclamen hederifolium 'Extreme' van Vaclav Jost heeft in werkelijkheid nog iets donkerder bloemen dan de foto weergeeft ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 september 2026, 11:08:07Cyclamen hederifolium 'Extreme' van Vaclav Jost heeft in werkelijkheid nog iets donkerder bloemen dan de foto weergeeft ...
En ook al is die 'Extreme' mooi , persoonlijk vind ik deze Cyclamen hederifolium 'Corfu Red'eigenlijk nog mooier ...

Mark Stolk

Cyclamen (ik denk hederifolium) waarvan ik een paar jaar geleden een paar knolletjes heb meegenomen samen met een paar Sternbergia bolletjes uit Toscane. Ze hebben het erg naar hun zin in het Toscaanse hoekje.
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Citaat van: Mark Stolk op 19 september 2026, 23:00:33Cyclamen (ik denk hederifolium) waarvan ik een paar jaar geleden een paar knolletjes heb meegenomen samen met een paar Sternbergia bolletjes uit Toscane. Ze hebben het erg naar hun zin in het Toscaanse hoekje.
Marc, mooie combinatie!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 19 september 2026, 23:00:33Cyclamen (ik denk hederifolium) waarvan ik een paar jaar geleden een paar knolletjes heb meegenomen samen met een paar Sternbergia bolletjes uit Toscane. Ze hebben het erg naar hun zin in het Toscaanse hoekje.
Citaat van: Herman Mylemans op 20 september 2026, 09:31:44Marc, mooie combinatie!

Ben het met je eens Herman ....ook in de natuur komt deze combinatie vaak voor !!

Kris De Raeymaeker

Klein en fijn ...Cyclamen intaminatum ...

Luc Gilgemyn

Hier siert een variatie aan Cyclamen de 'showbench'  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 11:57:21Hier siert een variatie aan Cyclamen de 'showbench'  -2(

Prachtig Luc !  ((3  ((3  Allemaal graecum ? Staan die een heel jaar in de veranda ?

Kris De Raeymaeker

Cyclamen hederifolium 'Corfu Red'

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 september 2026, 12:20:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2026, 11:57:21Hier siert een variatie aan Cyclamen de 'showbench'  -2(

Prachtig Luc !  ((3  ((3  Allemaal graecum ? Staan die een heel jaar in de veranda ?

Bedankt Kris !  Er staan diverse soorten bij, graecum, rolfsianum en mirabile - allemaal geen druppel water tot 3 weken geleden en bijgevolg nog geen enkel blad, zoals geleerd van onze Cyclamen en andere bollen goeroe!  -2(   

Luc Gilgemyn

Kris De Raeymaeker

Opmerkelijk ook bij deze Cyclamen hederifolium 'Corfu Red' maar ook vele andere Cyclamen is het feit  hoever de bladeren zich verspreiden van de knol ! De lange bladstengels zitten onder de grond maar het blad komt pas boven op een aanzienlijke afstand van de knol. Deze knol zit waar de bloemen naar boven komen .Dit fenomeen kon ik ook al heel dikwijls waarnemen in de natuur!  Kan natuurlijk niet als je ze in pot kweekt.