Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Lina Hesseling

Inderdaad is ruilen of weggeven het leukste. Daar krijg je leuke relaties door.
En die echt dure plantjes koop ik toch niet. Dat is mij te schadelijk voor de portemonnee.
Maar ik kan me voorstellen, dat je wel in die richting denkt als je collectie groter wordt.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Kris De Raeymaeker

Het lijken wel grassprietjes in de sneeuwmassa , maar neen hoor ...Dit is Crocus mathewii zoasl hij er nu bij staat .Benieuwd of hij die minus 12 heeft verteerd ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Het hoeft niet zo erg te zijn Kris...  ;D

Hier was het op de middag -7°C buiten - maar in de veranda, in het zonnetje kreeg je volgende zonnekloppers te zien.

1 en 2 : Crocus cyprius - hadden we nog niet open gezien - dit keer dus wel  ))6 - Klein maar fijn is zeker toepasselijk op deze kleinbloemige vorm.

3 en 4 : Crocus sieberi x "George" - reeds eerder getoond, maar ik kon het niet laten hem nog eens te laten zien - binnen- en buitenkant op één beeld.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  7 februari 2012, 21:33:41

Hier was het op de middag -7°C buiten - maar in de veranda, in het zonnetje kreeg je volgende zonnekloppers te zien.

1 en 2 : Crocus cyprius - hadden we nog niet open gezien - dit keer dus wel  ))6 - Klein maar fijn is zeker toepasselijk op deze kleinbloemige vorm.

3 en 4 : Crocus sieberi x "George" - reeds eerder getoond, maar ik kon het niet laten hem nog eens te laten zien - binnen- en buitenkant op één beeld.

Die mooie krokussen geven een warm gevoel tijdens deze ijsdagen, Luc.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Nu weet ik het zeker, volgend jaar verhuizen er bij mij Crocussen naar de cactuskas.
Deze heeft verwarming en staat ingesteld op 5 graden, maar met het zonnetje erbij loopt de temperatuur snel op tot zo'n 25 graden.
Volle zon en een flinke temperatuur overdag is ideaal en 5 graden s'nachts is ook prima.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

Je Crocussen zullen je dankbaar zijn Gerrit !  ;)
Mijn veranda is onverwarmd, maar van dubbel glas voorzien.
De koudste temperatuur die ik er heb gemeten deze winter was + 0,5°C (buitentemperatuur was toen ca -10°C) en overdag kan het bij zon oplopen tot +15°C - als ik vind dat het té warm wordt kan ik ook verluchten.
Aangezien ik geen kas of serre ter beschikking heb, moet ik mij verdedigen met de middelen die er zijn... 

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 februari 2012, 20:40:39
Het lijken wel grassprietjes in de sneeuwmassa , maar neen hoor ...Dit is Crocus mathewii zoasl hij er nu bij staat .Benieuwd of hij die minus 12 heeft verteerd ?

Volgens Janis kan hij minus 33 aan .....Dat was althans de reactie op het Schotse forum . We wachten af , het antwoord volgt wel een keer .

Kris De Raeymaeker

Het hoeft niet zo erg te zijn Kris...  ;D
1 en 2 : Crocus cyprius - hadden we nog niet open gezien - dit keer dus wel  ))6 - Klein maar fijn is zeker toepasselijk op deze kleinbloemige vorm.

Er dwarrelen de laatste tijd ook nogal wat Crocussen binnen in mijn kas Luc .Een waar gevecht is daar aan de gang tussen cactussen,vetplanten,alpines, bolgewassen enz...
De plaatsen zijn beperkt .... ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op  8 februari 2012, 00:01:45
Nu weet ik het zeker, volgend jaar verhuizen er bij mij Crocussen naar de cactuskas.
Deze heeft verwarming en staat ingesteld op 5 graden, maar met het zonnetje erbij loopt de temperatuur snel op tot zo'n 25 graden.
Volle zon en een flinke temperatuur overdag is ideaal en 5 graden s'nachts is ook prima.

Er is volgens mij 1 nadeel aan dat soort mix Gerrit ...Tenminste dat ondervind ik hier . Voor de cactuusen mag/moet het in de winter allemaal zo droog mogelijk zijn , zelfs de luchtvochtigheid ! Zulke gewassen zoals Crocussen gaan we ook in de winter nog gieten wat de luchtvochtigheid aanzienlijk gaat opdrijven ...Maar voor de rest is de combinatie wel te doen ...

Cor van Kapel

Door de postings van al die schitterende crocussen, begin ik daar steeds meer trek ))4 in te krijgen.
Bij gebrek aan weercondities om iets in de tuin te doen zat ik wat te googelen op 'crocus' en kwam op Wikipedia deze http://en.wikipedia.org/wiki/File:Crocus_banaticus.jpg ((2 ((6 C. banaticus tegen. Iemand enig idee of deze in cultuur is  )))1 en waar deze soort oorspronkelijk vandaan komt??

Luc Gilgemyn

Citaat van: Cor van Kapel op 11 februari 2012, 13:23:21
Door de postings van al die schitterende crocussen, begin ik daar steeds meer trek ))4 in te krijgen.
Bij gebrek aan weercondities om iets in de tuin te doen zat ik wat te googelen op 'crocus' en kwam op Wikipedia deze http://en.wikipedia.org/wiki/File:Crocus_banaticus.jpg ((2 ((6 C. banaticus tegen. Iemand enig idee of deze in cultuur is  )))1 en waar deze soort oorspronkelijk vandaan komt??

Hij is zeker in cultuur Cor ! (zelfs hier aan de Vlaamse Rivièra...  ;D .... zie foto)
Zonder geintjes, hij doet het hier heel goed in de tuin, want in tegenstelling tot veel van zijn bloedbroeders houdt hij NIET van een droge zomer - hij wil ook in de zomer wat vocht gewaar worden... en dat is hier uiteraard geen probleem....  --10  Het is een herfstbloeier, die bloeit zonder blad.  De bladontwikkeling gebeurt in het voorjaar.
Hij ontleent zijn naam aan de provincie Banat in Roemenië waar hij dus o.a. vandaan komt.  Maar hij wordt wel in een iets breder gebied gevonden : de hele Noordoost kant van voormalig Joegoslavië, tot zelfs in het Noordwesten van Oekraïne.

Er bestaan ook een paar witte vormen - als ik me niet vergis heeft Kris hier al eens "Snowdrift" laten zien, maar dat weet ik niet zeker.
Het is in elk geval een heel mooie Crocus Cor en anders dan de anderen !

Cor van Kapel

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 februari 2012, 15:08:56
Hij is zeker in cultuur Cor ! (zelfs hier aan de Vlaamse Rivièra...  ;D .... zie foto)
Dat is goed om te horen Luc, dan gaat hij zeker op de 'wenslijst' ((14. Ik zie wel dat hij meer 'rekt' dan op de foto waarvan ik de URL plaatste, of staat die van jouw een beetje donker --19?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 11 februari 2012, 15:08:56
Er bestaan ook een paar witte vormen - als ik me niet vergis heeft Kris hier al eens "Snowdrift" laten zien, maar dat weet ik niet zeker.

Goed geheugen Luc , zo is dat ... : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.75   reply 87

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Cor van Kapel op 11 februari 2012, 15:15:15
Dat is goed om te horen Luc, dan gaat hij zeker op de 'wenslijst' ((14. Ik zie wel dat hij meer 'rekt' dan op de foto waarvan ik de URL plaatste, of staat die van jouw een beetje donker --19?

Zo groeien ze min of meer Cor ...Naarmate ze verder bloeien wordt de bloemstengel steeds hoger .

Luc Gilgemyn

Zoals veel herfst crocussen maakt hij inderdaad een iets langere stengel Cor !  Moeder natuur heeft er namelijk voor gezorgd dat hij voldoende groeikracht heeft om in de herfst, wanneer hij bloeit, door een dek van gevallen bladeren te kunnen priemen...  De lente bloeiers hebben daar geen behoefte aan, vandaar dat die meestal wat korter gesteeld zijn.
Overigens zie ik dat de foto op de wikipedia link een Crocus toont die dwars door een andere plant heen is gegroeid, daarvoor is hij overigens uitermate geschikt !  -8( Hij zal dus best ook wat stengel hebben.