Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Jozef Lemmens

Citaat van: Gert Hoek op 12 mei 2012, 21:42:00
En Linum campanulatum - compact form- , een plant die het bij mij in de tuin uitstekend doet.

Het verhaal achter deze plant is dat hij vele jaren geleden werd verzameld ergens in Frankrijk, maar dat de naam niet helemaal zeker was. Misschien heeft hij ondertussen een andere naam.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Jozef Lemmens op 13 mei 2012, 21:31:52

2.Androsace foliosa

Gerrit, dit is zeker geen foliosa. Ik denk eerder aan een lactea.

Dat is heel opmerkzaam van je Jef. De naam staat gewoon op het etiket, maar zittend voor het scherm heb ik een andere naam getypt. De juiste naam is Androsace lactea. Ik heb het veranderd. Dank je.

Wim Boens

Enkele plantjes in bloei vandaag:

Geranium cinereum 'Alba'
Lewisia nevadensis
Morisia monanthos blijft maar bloeien
en Veronica oltensis
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Boterdael op 13 mei 2012, 13:23:37
Luc,
Wat hebt u aan uw geranium farreri gedaan?Waarom heeft die "soekelaar" maar vier bloemblaadjes?Bloeit die altijd zo?

Een klein foutje van moeder natuur Jan !  Inmiddels is er een tweede bloem geopend en die is ok !  ;)

1) van dichtbij komt de tekening bij Geranium cinereum "Lawrence Flatman" mooi tot zijn recht !
2) Edraianthus montenegrinus staat niet in de tuf, maar gewon in de rotstuin
3) een spontaan ontstane kruising in de tuin : Lewisia columbiana x cotyledon - een sterke bloeier !
4) Erinus alpinus nestelt zich waar hij het zelf goed vindt - hier naast Asperula boissieri
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Boterdael

Luc
Wat is het verschil tussen Laurence Flatman en Guiseppii?
Niet zo gemakkelijk die Farreri:heeft die ook een dakje voor de winter?

Luc Gilgemyn

Als ik het goed heb is "Giuseppii" minder sterk geaderd, magenta kleurig met een zwart hart, Jan.

Farreri moet het zonder dankje stellen in de winter - lukt best !  ;)

Frankie Wulleman

Ik zal het voorjaarsoffensief verder zetten met Aster alpinus 'alba'. (foto 1 en 2)
Penstemons gelden als niet gemakkelijk in de rotstuin. Deze Penstemon rupicola ‘Conwy star’ (foto 3 en 4) is sinds dit jaar een nieuwe bewoner in mijn tuin. Hopelijk is dit een blijver want ik vind hem echt de moeite.

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Mooie bloeiers hier allemaal, en wat geef jij die Erinus alpinus, Luc, dat die zo groot is ? ((14

Ik heb hier een klein, maar mooi, maagdelijk wit akeleitje : Aquilegia 'White Jewel'.
Dan twee uit de kluiten gewassen plantjes van Ptilotrichum spinosum, die zich makkelijk uitzaait.
Dit zijn twee Erinus alpinuskes die de rare winter overleefd hebben, waarschijnlijk een honderdtal heeft het loodje gelegd.
Dan nog een fijne Globularia waarvan ik de naam niet weet, is meegekomen van de bergen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Jan Fouquaert op 14 mei 2012, 22:10:54
Mooie bloeiers hier allemaal, en wat geef jij die Erinus alpinus, Luc, dat die zo groot is ? ((14

Dit zijn wellicht een paar plantjes bij elkaar in dezelfde spleet Jan - als ze zichzelf uitzaaien zoeken ze't nu eenmaal waar ze het goed vinden !  ;)

John Weagle

Vandaag - Een paar rododendrons in bloem hier

1 Rhododendron Wren (1.5 meters breed)
2 Rhododendron Wren (de correcte kleur)
3 Schneeflöckchen
4 orthocladum v. microleucum

johnw

John Weagle

En meer

1 R. sargentianum Whitebait
2 R. hippophaeoides Haba Shan
3 R. iteophyllum
4 R. Blue Silver

johnw

John Weagle

Rhododendron rupicola v. chryseum (Fred Robbins yellow)

johnw

Wim Boens

Prachtige Rhodo's, John!  ((12

Hier staat vandaag Phyteuma nigrum in bloei!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Een grote diversiteit in Rhodo's heb jij daar John !  :o  Prachtige show !

Matthias Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 14 mei 2012, 19:00:32
Als ik het goed heb is "Giuseppii" minder sterk geaderd, magenta kleurig met een zwart hart, Jan.

Farreri moet het zonder dankje stellen in de winter - lukt best !  ;)

Die lijkt heel goed op 'Purple Pillow' die heb ik staan en zal binnenkort bloeien. ;)

Alvast mooie plaatjes Luc. 8)