Kwisvraagje

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 september 2010, 21:33:18

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Inderdaad een callianthemum (C. pimpinelloides) en wellicht geen bloemen omdat de plant nog zeer jong is.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Oké, ik heb er hier ook ééntje...wat is dit?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Citaat van: Wim Boens op 15 april 2013, 21:27:46
Oké, ik heb er hier ook ééntje...wat is dit?

Lijkt wat op een dinges, ... een salomonszegel? Of een Disporum?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Frankie Wulleman op 15 april 2013, 22:05:00
Citaat van: Wim Boens op 15 april 2013, 21:27:46
Oké, ik heb er hier ook ééntje...wat is dit?

Lijkt wat op een dinges, ... een salomonszegel? Of een Disporum?

Lijkt er idd op...maar is het niet!!  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Theo Stronks

Ik denk dat het een Uvelaria soort is. ))4

Wim Boens

Citaat van: Theo Stronks op 15 april 2013, 22:39:26
Ik denk dat het een Uvelaria soort is. ))4

Krak er op, Theo! Uvularia grandiflora!!  ((12 ((12
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Bert Stegeman

Nu ben ik gaan kijken naar de prachtige plant op internet.
Nu kwam ik iets raars tegen op de site van http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=1114
Is Uvularia grandiflora huigkruid
maar op http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/uvularia_grandiflora_-_treurklokje/
is de Nederlandse naam Treurklokje.
Ik zou gaan voor Treurklokje vanwege de vorm.
Maar wat is de orginele naam in het Nederlands.
Hoe komt dit. ))4 ))4 ))4

Wim Boens

Citaat van: Bert Stegeman op 18 april 2013, 21:50:57
Nu ben ik gaan kijken naar de prachtige plant op internet.
Nu kwam ik iets raars tegen op de site van http://www.tuinadvies.be/plantengids.php?id=1114
Is Uvularia grandiflora huigkruid
maar op http://www.appeltern.nl/nl/plantenencyclopedie/uvularia_grandiflora_-_treurklokje/
is de Nederlandse naam Treurklokje.
Ik zou gaan voor Treurklokje vanwege de vorm.
Maar wat is de orginele naam in het Nederlands.
Hoe komt dit. ))4 ))4 ))4

Bert,

de correcte naam is treurklokje. Ik heb me er ook laten aan vangen. Huigkruid is Ruscus hypoglossum, voor deze wordt ook de naam tongenblad gebruikt. Apothekers in de middeleeuwen gebruikten de naam Uvularia voor Ruscus hypoglossum. Vandaar de verwarring in de naamgeving.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270


Eduard Troch

Even... bij het googelen naar websites over Semps en Jovi's
vond ik het volgende:

http://www.bachkramerei.de/blog/4

kies de rubriek 'FUN & MORE'

en ... er wacht je een leuk puzzeltje.

(Het moeilijkste van al nog was het beslissen in welke rubriek dit thuishoort)
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Bert Stegeman

Leuke puzzel Eduard.
Het is me gelukt ((12

Eduard Troch

Hingene, prov. Antwerpen (B)

Danny Bonnez

Deze foto is vandaag genomen hier in de tuin , de plant rechts is een Geranium sanguineum , op welke knolgewas staat
deze mooie rode bloem ?  ;D  ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Het zal een Zuidafrikaans bolgewasje zijn misschien Danny? Die hebben vaak van die uitgesproken kleuren.

Wim Boens

Citaat van: Danny Bonnez op  5 juli 2013, 19:33:40
Deze foto is vandaag genomen hier in de tuin , de plant rechts is een Geranium sanguineum , op welke knolgewas staat
deze mooie rode bloem ?  ;D  ;)

Schizostylis coccinea of de Kafferlelie?? Aan de Nederlandstalige naam kan je afleiden dat het idd een Zuid-Afrikaan is!!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270