Crocus 2014

Gestart door Danny Bonnez, 3 januari 2014, 16:28:28

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 februari 2014, 18:28:39
Schoon materiaal dat er hier al gepasseerd is. Vandaag kon ik niet genieten van het krokusfestijn, want deze sukkelaar moest werken.  --13 [attachimg=2]Maar gisteren was het hier toch ook eventjes voorjaar met o.a. deze C. 'Herald' die zich van zijn beste   kant liet zien.

Je kunt beter werken.
Dan werkloos thuis zitten Frankie
Maar met dit mooie weer wil je er toch vlug bij zijn als er iets prachtigs komt.
Om er natuurlijk de beste foto van te maken.
Ik ben zelf elke dag pas om 17:45 thuis en dan is het nu nog donker (schemerig)
Maar verlang dan naar het weekend om te zien wat er in bloei staat

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 februari 2014, 20:00:22
't is volop Crocustijd aan de Vlaamse Rivièra heb ik de indruk.

Ik heb er ook nog een paar :

Crocus biflorus ssp biflorus parkinsonii opende ook zijn eerste bloem !

[attachimg=1]

En het oranje intermezzo gaat ook door, want ook op Crocus herbertii was de eerste bloem te zien :

[attachimg=2]

Crocus chrysanthus "Herald" staat inmiddels al wat langer open, maar in de zon glanst hij nog steeds volop !

[attachimg=3]

Die herbertii heb ik hier ook ooit nog gehad...hoe lang heb jij die al staan, Luc?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Schitterende beelden , prachtige krokussen ......... --9
Gisteren kon ik er jammer genoeg niet van genieten , niet thuis ...... :(
Vandaag terug prachtig weer , maar moet al om 12 uur vertrekken naar het werk ....... :(
Toen ik deze middag nog vlug enkele foto's wilde nemen , de batterij was wel plat zeker ..... --13
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 februari 2014, 21:38:56
Die herbertii heb ik hier ook ooit nog gehad...hoe lang heb jij die al staan, Luc?

Hij staat in pot Frankie - het is zijn tweede seizoen.
In 2012 drie bollen aangeschaft - alle drie gebloeid in 2013 - bij het verpotten heb ik gezien dat 2 bollen zich gedeeld hadden, die zullen dit jaar niet bloeien - de derde staat nu dus in bloei.
Ruksans noemt hem niet echt winterhard (bij hem dan) en zegt dat hij in de zomer best ook niet volledig uitdroogt... een veeleisend kereltje dus.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op  3 februari 2014, 23:06:37
Vandaag terug prachtig weer , maar moet al om 12 uur vertrekken naar het werk ....... :(
Toen ik deze middag nog vlug enkele foto's wilde nemen , de batterij was wel plat zeker ..... --13

't leven kan hard zijn hé Danny !!  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 februari 2014, 08:45:03
Citaat van: Danny Bonnez op  3 februari 2014, 23:06:37

't leven kan hard zijn hé Danny !!  :P

Zo is dat Luc , maar misschien vandaag een nieuwe poging , hier is het terug zonnig momenteel . ;)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 februari 2014, 17:26:56
Citaat van: Hugo Van Woensel op  2 februari 2014, 18:43:53
Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2014, 16:20:40
Citaat van: Ruben Billiet op  2 februari 2014, 14:42:26
@ Luc: prachtig die gele, ben benieuwd welke het is. Op SRGC zal janis het misschien wel weten.

Op de bloem alleen identificeren zal zelfs voor Janis niet mogelijk zijn vrees ik Ruben  ))8
Hij zal ongetwijfeld de boltuniek willen zien.  Als ik het niet vergeet zal ik de bollen eens fotograferen bij het verpotten.

Luc, deze lijkt sterk op C.gargaricus !

Ik heb wat zitten grasduinen in het Crocus boek van Ruksans, Hugo en tot één besluit ben ik gekomen - het is zeker geen gargaricus.
De stamper zit verkeerd, die is opgesplitst en bij Gargaricus  is hij dat normaal gezien niet.  Mijn uit zaad opgekweekte gargaricus is ook in bloei gekomen vandaag - hieronder foto's van de twee soorten ter vergelijking.

Eerst twee foto's van C. gargaricus - gezaaid in oktober 2010 en nu voor het eerst in bloei - de stamper is vrij massief en komt niet hoger dan de meeldraden.

Vervolgens nog een foto van de Crocus sp. waarvan de stamper zich in 3 delen opsplitst tot ruim boven de meeldraden.
Momenteel gok ik er op dat het om de in Turkije veel voorkomende Crocus ancyrensis zou kunnen gaan, maar zoals hoger gezegd zal ik deze zomer zekerheid proberen te krijgen door de knoltuniek eens van naderbij te bekijken.

Lijkt inderdaad heel goed op ancyrensis Luc .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Schoon materiaal dat er hier al gepasseerd is. Vandaag kon ik niet genieten van het krokusfestijn, want deze sukkelaar moest werken.  --13 [attachimg=2]Maar gisteren was het hier toch ook eventjes voorjaar met o.a. deze C. 'Herald' die zich van zijn beste   kant liet zien.

Herald is bijzonder mooi , prachtige foto's Frankie ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Hendrik Van Bogaert op  2 februari 2014, 21:44:47
Hierbij een specialeke: Crocus kerndorffiorum.
Let eventjes op de blauwe lijn op de kroonbladeren, die zo typisch is voor deze soort.
Niet echt moeilijk: een droge zomerrust, maar niet warm!!! (= een koude bak in de schaduw).
Vervolgens een iets minder zeldzame soort: Crocus cyprius.
Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste crocussen; helaas wat aan de kleine kant en hier toch niet 100 % winterhard ...  in de rotstuin zou dit zeker een "eyecatcher" van jewelste zijn.

Hendrik

C.cyprius ziet er heel aantrekkelijk uit ! Jammer van de winterhardheid maar misschien probeer ik deze toch wel eens in mijn bollenbed ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  4 februari 2014, 09:46:33

Herald is bijzonder mooi , prachtige foto's Frankie ! ((14

Merci,Danny, ja ik denk dat dit één van de mooiste chrysanthuscultivars moet zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Enkele Crocusjes die hier vandaag bloeiden:

Crocus atticus 'Michael Hoog's Memory'
Crocus chrysanthus 'Uschak Orange'
Crocus dalmaticus 'Petrovac'
Crocus fleischeri 'Gulek Pass'
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Nog wat:

Crocus fleischeri
Crocus rujanensis
Crocus chrysanthus, een zaailingen mix
en één uit die mix
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

En de laatste voor vandaag:

nog een drietal verschillende Crocus chrysanthussen uit die mix.
Wim Boens

Danny Bonnez

Prachtige reeks Wim !  ((14
Heel mooi om die verschillende chrysanthus cv's samen te zien 
Van deze reeks gaat mijn voorkeur  uit naar  fleischeri 'Gulek Pass' en rujanensis .  ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Enkele krokusbeelden van gisteren ....... 8) --9
Afkomstig uit Noord-Oost Griekenland , Crocus biflorus subsp. stridii (foto 1,2)
Afkomstig uit Crimea , Crocus tauricus (foto3,4)
Beiden  staan in mijn bollenbed .
Ieper , West-Vlaanderen