Galanthus 2010/2011

Gestart door Frankie Wulleman, 3 oktober 2010, 19:35:57

Vorige topic - Volgende topic

Valentin Wijnen

Als alle sneeuw weggesmolten zal zijn, toch goed de neuzen van Galanthus controleren en vooral ervoor zorgen  dat alle resten van rottend blad en ander organisch materiaal in de onmiddellijke omgeving weg is. Dit zou een bron voor botrytis kunnen zijn. Als je alles goed vrij maakt rond de neusjes, kunnen de bladscheuten/knoppen opdrogen. Botrytissporen kunnen overal voorkomen. Ze verspreiden zich gewoon via de lucht.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

en de kale grond is ook minder aantrekkelijk voor slakken!

Valentin Wijnen

Absoluut, al lijden alleen de bloem(knoppen) hiervan. Toch vreemd dat de slakken het gif in Galanthus lijken te kunnen verteren/ trotseren. Misschien zit de galantamine niet in de bloemen. Zou vreemd zijn, maar is mogelijk. In de bes van Taxus zit ook niet overal taxol; wel in het zaad!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op 30 december 2010, 08:44:14
Als alle sneeuw weggesmolten zal zijn, toch goed de neuzen van Galanthus controleren en vooral ervoor zorgen  dat alle resten van rottend blad en ander organisch materiaal in de onmiddellijke omgeving weg is. Dit zou een bron voor botrytis kunnen zijn. Als je alles goed vrij maakt rond de neusjes, kunnen de bladscheuten/knoppen opdrogen. Botrytissporen kunnen overal voorkomen. Ze verspreiden zich gewoon via de lucht.
goed om weten , bedankt voor de info ! ik maak de grond zo vlug mogelijk vrij - hier is alle sneeuw nog niet volledig weg
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

De voorspelde regen vlak na het ontdooien , gecombineerd met stijgende temperaturen (einde week) zal helaas ook debet zijn aan botrytis. Goed je Galanthussen (zeker de 'vastere' pollen) observeren en onmiddellijk aangetaste delen verwijderen. Eventueel die pol met een gewoon fungicide behandelen.

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Valentin Wijnen op  3 januari 2011, 20:42:36
Goed je Galanthussen (zeker de 'vastere' pollen) observeren en onmiddellijk aangetaste delen verwijderen. Eventueel die pol met een gewoon fungicide behandelen.
Ik verwacht dat nog niet direct , omdat ik geen echt " vaste - grote pollen " heb , maar vraag me wel af of je ze voor die behandeling helemaal uit de grond moet halen , of dat je ze gewoon mag aangieten met het fungicide of is het in poedervorm ? en welk fungicide gebruik je meestal ?
groetjes
Lily-Anne

Valentin Wijnen

Gewoon aangieten aan de pollen, elk 'algemeen' fungicide is OK. In Aveve bv vind je wel wat. Ideaal zijn de systemische fungiciden.

Frankie Wulleman

De sneeuwklokjes beginnen nu stilaan op te komen. Als de temperaturen ietwat zullen oplopen zoals ze voorspellen zou het nu wel eens snel kunnen gaan. Hier nog eens een blik op de opkomende neuzen van enkele jongens.
Als eerste G. ‘Atkinsii’, de tweede is 'Sam Arnott', de derde is Viridi-apice en de laatste is G. 'Colossus' die nu wel heel hard gaat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2011, 15:53:17
De sneeuwklokjes beginnen nu stilaan op te komen. Als de temperaturen ietwat zullen oplopen zoals ze voorspellen zou het nu wel eens snel kunnen gaan. Hier nog eens een blik op de opkomende neuzen van enkele jongens.
Als eerste G. ‘Atkinsii’, de tweede is 'Sam Arnott', de derde is Viridi-apice en de laatste is G. 'Colossus' die nu wel heel hard gaat.

Nou, die stoppen echt niet meer, Frankie. Het gaat beginnen :D :P
Heemskerk, Noord-Holland

Valentin Wijnen

Hier ligt nog wel wat sneeuw, na het weekend zal er al veel duidelijk zijn. DOor de sneeuw steken wel al de bloemknoppen van 'Fieldgate Prelude' de kop op. Prachtdingen....maar zouden we deze laatste posts niet onder 'galanthus' zetten in plaats van onder 'verkoop' waar het meer over catalogi en aanbod gaat?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2011, 15:53:17

Je hebt voorsprong op mijn Galanthussen Frankie. Hier staan ze minder ver...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Valentin Wijnen op  5 januari 2011, 18:44:33
Hier ligt nog wel wat sneeuw, na het weekend zal er al veel duidelijk zijn. DOor de sneeuw steken wel al de bloemknoppen van 'Fieldgate Prelude' de kop op. Prachtdingen....maar zouden we deze laatste posts niet onder 'galanthus' zetten in plaats van onder 'verkoop' waar het meer over catalogi en aanbod gaat?

Inderdaad, Valentin, fout van mij, ik heb de verkeerde topic genomen. Misschien dat één van onze ITmensen dat nog kan rechtzetten?

Luc Gilgemyn

Zoals je ziet is dit inmiddels gebeurd Frankie !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  5 januari 2011, 22:36:42
Zoals je ziet is dit inmiddels gebeurd Frankie !  ;)

Merciekes Luc.

Lina Hesseling

Wat een geweldige dag. Eindelijk kon ik weer de sneeuwklokjes controleren. Na 6 weken winterweer. Veel van mijn oudere, maar ook van mijn nieuwe klokjes laten al hun neusjes zien. Inclusief G. 'Janus', die ik vorig jaar in Kalkmthout kocht. Wie weet waar deze naam vandaan komt? Is dit ook een Belgische nieuweling?
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.