Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 december 2014, 09:57:32
Het blijft ontzettend mooi om te zien en te volgen Frankie .
Jouw getoonde Campanula morettiana heeft veel haartjes op het blad . Ik heb hem hier ook nog gehad en heb hem ook opnieuw aangeschaft maar kan me niet herinneren dat die plantjes zoveel haartjes op het blad hadden .Kan ook aan mij liggen.
Al veel mooie planten die je ons toonde , een topgebied. Ik was er nog nooit maar daar zullen we toch iets moeten aan doen.

De plant die ik heb is ook behoorlijk behaard, Kris, inderdaad misschien iets minder dat de plant die ik zag. Die beharing zal natuurlijk wel te maken hebben met de standplaats.
Deze regio is inderdaad wel de moeite, Kris, zeker eens doen!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Theo Stronks op 26 december 2014, 12:39:29
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:10:35
En dan...onverhoopt...toch nog een bloeiende Physoplexis comosa. Misschien een dagje over zijn hoogtepunt, maar ik kan er toch nog een deftige foto van maken. Missie dus toch nog zo goed als geslaagd.

[attachimg=1]
Prachtig bloeiende Physoplexis Frankie,helaas dit jaar in mijn tuin de bloei overgeslagen  ))8waarom?

Ik heb hier ook meermaals planten die niet bloeien, Theo. Aan wat ligt het? Als we dat eens wisten...

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 12:50:27
Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 09:14:52
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:02:24
[attachimg=1]

We bevinden ons nu reeds op de pashoogte (2105 m) en zetten onze zoektocht naar de duivelsklauw onverstoorbaar verder langs de kalkkliffen.
Een eerste opvallende plant die we zien is de bijzonder mooie Dianthus sylvestris. Enfin, ik vind hem toch onweerstaanbaar mooi. Iemand die deze in de tuin heeft? Ik zag hem nog niet eerder in cultuur.

Die groeit hier al vele jaren in de "kalkwanden" van de Harelbeekse bergen Frankie !  11))

Kijk 's aan, zeg, dus toch. Waar heb jij hem vandaan, Luc?

Hij staat hier zeker al een 15 jaar, Frankie - veel kans dat hij ooit van bij Noel Portier vandaan kwam.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 16:02:58
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 12:50:27
Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 december 2014, 09:14:52
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:02:24
[attachimg=1]

We bevinden ons nu reeds op de pashoogte (2105 m) en zetten onze zoektocht naar de duivelsklauw onverstoorbaar verder langs de kalkkliffen.
Een eerste opvallende plant die we zien is de bijzonder mooie Dianthus sylvestris. Enfin, ik vind hem toch onweerstaanbaar mooi. Iemand die deze in de tuin heeft? Ik zag hem nog niet eerder in cultuur.

Die groeit hier al vele jaren in de "kalkwanden" van de Harelbeekse bergen Frankie !  11))

Kijk 's aan, zeg, dus toch. Waar heb jij hem vandaan, Luc?

Hij staat hier zeker al een 15 jaar, Frankie - veel kans dat hij ooit van bij Noel Portier vandaan kwam.

Hmmm, Noël, dat is al altijd een echte 'Dolomietenganger' geweest. Veel kans dat hij hem daar ooit gestekt heeft.

Frankie Wulleman

Dan ook nog eens een dagje inlassen zonder planten. Daarvoor trekken we richting Gardameer, meer bepaald Limone. Je kent dat misschien wel, het stadje van de limoenen, hé, waar ze de befaamde Limoncella verbouwen. Leuk om eens door te lopen.

Frankie Wulleman

Jaja, zo'n dagje zonder planten, hé, alleen maar bijvoorbeeld wat clowneske figuren 'trekken'.
En eendjes 'trekken', dat mag ook wel nog, hé?

Frankie Wulleman

Allée, schat, ik zal u nog eens 'trekken', zie.
Hey, wat is dat ginds aan die muur...

Frankie Wulleman

Lap, 't is weeral om zeep natuurlijk. Weeral planten.

Een klimplant, dus, met schone bloemen, je ziet ze vrijwel door heen het hele dorp. Iemand die weet wat het is?

Frankie Wulleman

Nog iets wat ik niet ken: 't groeit tussen de spleten van oude muren en er komen bijzonder mooie bloemen aan. Wat is het? De basis van de plant lijkt helemaal verhout.

[attachimg=4]

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 21:05:11
Nog iets wat ik niet ken: 't groeit tussen de spleten van oude muren en er komen bijzonder mooie bloemen aan. Wat is het? De basis van de plant lijkt helemaal verhout.

Hey Frankie ,

Kappertjesstruik  of in het latijn :  Capparis . Van deze struik worden dus de vruchten gebruikt en deze zijn bekend als de befaamde kappertjes die we kennen van de vele culinaire toepassingen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 december 2014, 21:51:13
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 21:05:11

Hey Frankie ,

Kappertjesstruik  of in het latijn :  Capparis . Van deze struik worden dus de vruchten gebruikt en deze zijn bekend als de befaamde kappertjes die we kennen van de vele culinaire toepassingen .

Aha Capparis spinosa. Is inheems rond het Middellands zeegebied. Groeit op zeer schrale, droge grond en rotsachtige plaatsen. Is zelfs beperkt winterhard tot -7°c. Allicht zijn de exemplaren hier in Limone aangeplant?
Bedankt voorzitter, alweer een vraagstuk opgelost.  )2)

Gerrit Roest

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 21:02:50

Een klimplant, dus, met schone bloemen, je ziet ze vrijwel door heen het hele dorp. Iemand die weet wat het is?

Het is Bougainvillea spectabilis of een kruising, wat zuidelijker kom je ze overal tegen.
Deze planten zijn ingevoerd vanuit Zuid-America.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Roest op 26 december 2014, 23:09:19

Het is Bougainvillea spectabilis of een kruising, wat zuidelijker kom je ze overal tegen.

Bedankt Gerrit, ook al opgelost. Blijkbaar is de plant in ons klimaat niet winterhard, maar dat had ik wel enigszins verwacht. Het Gardameerklimaat is wel bijzonder zacht. Er komen tal van meditirane planten voor in het hele gebied.

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 december 2014, 00:18:56
Citaat van: Gerrit Roest op 26 december 2014, 23:09:19

Bedankt Gerrit, ook al opgelost. Blijkbaar is de plant in ons klimaat niet winterhard, maar dat had ik wel enigszins verwacht. Het Gardameerklimaat is wel bijzonder zacht. Er komen tal van meditirane planten voor in het hele gebied.
Nee bij ons niet winterhard, maar veelvuldig als kuipplant in gebruik.

Frankie Wulleman

Limone hebben we nu gezien.
De dag is nog maar halverwege...we hebben dus tijd om nog iets te doen.
"Zoals wat", vraagt mijn vrouw.
"Ahwel, ik zag daar wat verder wegwijzers met daarop -Tremalzo-" antwoord ik.

Die naam is me altijd bijgebleven. Ik had ergens gelezen of gehoord dat Physoplexis comosa daar ook zou groeien.
Dus ja, de 'plantenloze dag' zal dus toch nog weer eens ontsporen...