Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Het is nog een heel eindje rijden naar de Tremalzopas, maar uiteindelijk bereiken we het begin van de weg die naar boven leidt.

We bevinden ons nog in de boszone, maar ik stap al even uit of er iets te zien is op de bergwand. En ja hoor: Physoplexis comosa groeit hier dus, wel al lang uitgebloeid. Het loof is hier ook extreem groot.

Maar wat ik nog opmerkelijk vind: we zitten hier amper enkele honderden meters boven zeeniveau, helemaal in het bos, en toch groeit hier al Physoplexis? Het is dus geenszins een hoogalpiene plant. Deze zou eigenlijk bij wijze van spreken ook kunnen groeien in onze Ardennen op een kalkrijke wand in een bos?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Physoplexis groeit hier niet alleen: in de smalle berm tussen de weg en de bergwand, ontdek ik het loof van Hepatica en..... Cyclamen purpurascens!

Frankie Wulleman

Wat een leuke ontdekking, zeg.  Cyclamen purpurascens is hier bijzonder rijk vertegenwoordigt.

Frankie Wulleman

Ze groeien niet alleen op de begane grond, maar ze zoeken het ook hoger op in de bergwand. Waarschijnlijk zullen ook mieren hier voor de verspreiding zorgen. Het doet me denken aan de Cyclamen die Kris ook zag in Zakynthos, zeker? Daar groeiden die ook in rotsspleten.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 december 2014, 11:04:32

"Ahwel, ik zag daar wat verder wegwijzers met daarop -Tremalzo-" antwoord ik.

Daar komt ook de befaamde witte vorm van Daphne petrea "Tremalzo" vandaan Frankie - al zal die al wel uitgebloeid geweest zijn bij jullie passage.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

Hallo Frankie,

prachtige beelden die je laat zien van de fascinerende vergezichten in de Dolomieten en de vele bijzondere rotsplanten die je daar kunt vinden.

Ik verheug me heel erg op de rest. ((12 ((12 ((12
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2014, 23:38:34
Citaat van: Matthias Fouquaert op 25 december 2014, 14:57:07
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:14:12
We zijn nu aangekomen op een plekje pal aan de bergwand, en daar zoek ik iets...een echte cliffhanger.

Ik zie hier o.a. fraaie exemplaren van Saxifraga caesia en Phyteuma sieberi.

Die Saxifraga caesia is minder groot van rozetvorm dan ik dacht.

Ja Matthias, de rozetjes van S. caesia zijn echt niet zo groot, maar de pollen kunnen soms tot ruim 10 cm doorsnede worden.

Frankie,

de plant die je laat zien is volgens mij Saxifraga squarrosa, die heeft inderdaad hele kleine rozetjes. De Italiaanse naam is Sassifraga delle Dolomiti !

Tijdens onze vakantie in 2011 heb ik Saxifraga squarrosa op 2 plekken in de Dolomieten gevonden. Zie de foto's.

Hier een detail van de rozetten:

[attachimg=4]
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

Saxifraga caesia heeft grotere rozetten. In 2011 heb ik die niet gevonden in de Dolomieten, wel een week later in de Hohe Tauern. Ook hiervan een paar foto's, te beginnen met een detail van de rozetten:

[attachimg=1]

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

Citaat van: Hans Meulenbelt op 27 december 2014, 14:10:09
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2014, 23:38:34
Citaat van: Matthias Fouquaert op 25 december 2014, 14:57:07
Citaat van: Frankie Wulleman op 24 december 2014, 17:14:12
We zijn nu aangekomen op een plekje pal aan de bergwand, en daar zoek ik iets...een echte cliffhanger.

Ik zie hier o.a. fraaie exemplaren van Saxifraga caesia en Phyteuma sieberi.

Die Saxifraga caesia is minder groot van rozetvorm dan ik dacht.

Ja Matthias, de rozetjes van S. caesia zijn echt niet zo groot, maar de pollen kunnen soms tot ruim 10 cm doorsnede worden.

Frankie,

de plant die je laat zien is volgens mij Saxifraga squarrosa, die heeft inderdaad hele kleine rozetjes. De Italiaanse naam is Sassifraga delle Dolomiti !

Tijdens onze vakantie in 2011 heb ik Saxifraga squarrosa op 2 plekken in de Dolomieten gevonden. Zie de foto's.

Hier een detail van de rozetten:

[attachimg=4]

Hey Hans, je hebt helemaal gelijk, hoor. Dit gaat om S. squarrosa. Bedankt om me daarop te wijzen.
De plant in post 151 is volgens mij wel S. caesia. Deze komen dus te samen voor op dezelfde berg. Mogelijks groeit hier ook die kruising?

Frankie Wulleman

Citaat van: Hans Meulenbelt op 27 december 2014, 14:13:00
Saxifraga caesia heeft grotere rozetten. In 2011 heb ik die niet gevonden in de Dolomieten, wel een week later in de Hohe Tauern. Ook hiervan een paar foto's, te beginnen met een detail van de rozetten:

[attachimg=1]

S. caesia heeft nochtans een groter verspreidingsgebied dan S. squarrosa. Die laatste komt enkel voor in de Dolomieten en een klein beetje er rond, terwijl S. caesia doorheen de hele Alpen te vinden is op kalkrijke rotsen.

De Hohe Tauern, zeg je? Interessant gebied ook?

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 december 2014, 11:52:01
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 december 2014, 11:04:32

"Ahwel, ik zag daar wat verder wegwijzers met daarop -Tremalzo-" antwoord ik.

Daar komt ook de befaamde witte vorm van Daphne petrea "Tremalzo" vandaan Frankie - al zal die al wel uitgebloeid geweest zijn bij jullie passage.

Inderdaad Luc, de Tremalzopas ligt niet zo hoog, dus alle voorjaarsgebeuren was hier al voorbij.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 december 2014, 23:48:27
En dan eindelijk...zie ik het eerste loof van de plant die ik zoek op deze berg: Physoplexis comosa. Ik vind nog meerdere planten, echter...nog niet helemaal ten volle in bloei. Koortsachtig zoeken we met z'n allen de bergwand af, maar een mooi bloeiende plant kunnen we niet ontdekken. Shit zeg, 't zal toch geen waar zijn zeker?

Kalm blijven...ik realiseer me dat we ongeveer nog maar aan het begin van de vakantie zitten. We hebben nog tijd...laten we binnen acht dagen nog maar eens terug keren, tegen dan zullen de bloemen wel open zijn, denk ik zo.
Maar ik maak ook de bedenking dat we hier vrij hoog zitten, zo rond de 2500 m. Als we lager op de berg of de pas zelf misschien planten kunnen vinden zal het daar iets warmer zijn en kunnen die planten misschien wel in bloei staan.

Ik bekijk nog even aandachtig het biotoop: de tientallen planten die we zien zitten allemaal in spleten in de bergwand, volledig in de schaduw. Ik had zo altijd het gedacht dat het een halfschaduwplant was maar deze groeiplaats bewijst het tegendeel.

Heel interessante informatie Frankie !  6))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 00:10:35
En dan...onverhoopt...toch nog een bloeiende Physoplexis comosa. Misschien een dagje over zijn hoogtepunt, maar ik kan er toch nog een deftige foto van maken. Missie dus toch nog zo goed als geslaagd.

[attachimg=1]

Heel fraai Frankie !  3))  Heel tof dat je toch een bloeiende exemplaar aantreft , een verdiende beloning !  2))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 20:57:45
Dan ook nog eens een dagje inlassen zonder planten. Daarvoor trekken we richting Gardameer, meer bepaald Limone. Je kent dat misschien wel, het stadje van de limoenen, hé, waar ze de befaamde Limoncella verbouwen. Leuk om eens door te lopen.

Toch wel een leuke plaats hé Frankie , een jaar of 5 geleden logeerden wij nabij Riva del Garda .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2014, 20:59:49
Jaja, zo'n dagje zonder planten, hé, alleen maar bijvoorbeeld wat clowneske figuren 'trekken'.
En eendjes 'trekken', dat mag ook wel nog, hé?

Een snipperdag Frankie , de andere gezinsleden willen ook wel eens iets anders dan planten .... 11))
Ieper , West-Vlaanderen