mediterrane orchideeen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 16 februari 2010, 21:32:07

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Wim Boens op 12 maart 2015, 18:55:30
Ophrys sphegodes.

Lijkt geheel op Ophrys sphegodes, maar de basale kenmerken van de soorten uit de mammosa/sphegodes groep zijn: "...an undivided lip and which have more or less pronounced humps on the shoulder." Kretschmar: Orchids Crete & Dodecanese blz 106.

Jouw plant heeft een gedeelde lip (2 afhangende zijlobben) en is verder geheel vlak. Interessant!!

Wim Boens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 maart 2015, 21:33:37
Lijkt geheel op Ophrys sphegodes, maar de basale kenmerken van de soorten uit de mammosa/sphegodes groep zijn: "...an undivided lip and which have more or less pronounced humps on the shoulder." Kretschmar: Orchids Crete & Dodecanese blz 106.

Jouw plant heeft een gedeelde lip (2 afhangende zijlobben) en is verder geheel vlak. Interessant!!

Ik heb hem zo gekregen, hoor Gerrit. Ik zal eens vragen waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Ik ben benieuwd.

Niet vergeten te zeggen wat een mooie resultaten je boekt met deze orchideeën. Prachtig.

Wim Boens

Serapias lingua in bloei.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Brian Blanken

#289
Hoi Allen

Vrijdag heb ik mijn eerste ophrys plantjes ontvangen.  Ok ik heb ze al eens eerder gehad maar dit is toen uitgedraaid op niets...
Via een collega van mij ( ook planten liefhebber heb ik 3 x ophrys apifera  gekregen ... of eerder gezegd gewisseld )

Via jullie uitleg en topics heb ik geprobeerd om zo’n best mogelijke grond samenstelling klaar te maken  voor deze plantjes

Momenteel heb ik ze gezet in

30 % kleigrond
20 % gemalen oester schelpen
50 % : mengeling van Perliet met kippen/ duivengrit  ( rode teracotta steentjes )







Als dit lukt wil ik in de toekomst  nog wat andere soorten aanschaffen. Wel heb ik mij niet kunnen inhouden en heb ik ook nog  2 x ophrys sphegodes

;D ;D ;D ;D ;D ;D  besteld


Hoop dat ik deze keer meer succes heb.

Kwa water geven heb ik  op dit moment  de planten na toekomen geplant en een keer  begoten met regen water. Momenteel zijn bij alle bulpen de groei scheuten zichtbaar
Ik dacht ze water te geven 1 keer per  1.5  week.  Is dit ok  of te weing of te veel  ?



Brian Blanken

Leuk leuk leuk  ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12

Gisteren zijn ook de andere toegekomen : 2 x ophrys sphegodes  besteld.

En wat zie ik  4 x ophrys sphegodes  ontvangen ,met een leuk berichtje erbij   ((3 ((3 ((3 ((3


Topper  ((14   :-*


Gisterenavond dan maar  tijdens de storm even in de kletsende regen naar mijn serre gerend om ze toch nog even tijdelijk  op te potten...

vandaag ga ik het deftig afwerken.


Lily-Anne Vereecken

Hopelijk lukt het nu ! Ik duim mee. Spannend !  Dat ís genieten hé!

Wim Boens

Orchis ??  ))4 ((--11 Afkomstig van gered materiaal bij het uitgraven van een zwembad in Cyprus...
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Nova de Jong

Anacamptis morio ssp. syriaca (syn. Orchis syriaca)
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Wim Boens

Citaat van: Nova de Jong op 19 december 2015, 18:59:45
Anacamptis morio ssp. syriaca (syn. Orchis syriaca)

((13 Dank u, Nova!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gerrit Eijkelenboom

Ophrys fusca in bloei met 3 stelen.

Brian Blanken

Laatste soorten die mijn richting uit komen

Ophrys fusca
Ophrys tenthredinifera
Ophrys lutea


deze gaan momenteel nog niet in de  serre daar  mijn serre niet verwarmd is
zij gaan een plaatsje hebben boven in een kamer  onder het raam waar veel licht is :-) en  de temp  gemiddeld 12 ° is.





Peter Rijntjes

Brian, over dat watergeven:
jij gebruikt 30 % klei wat prima is. Maar klei houdt best wel vocht vast dus extra aandacht bij het water geven. Kan snel te net zijn vooral na de groei....Met een sate prikker kan je het vochtgehalte een beetje bepalen. Ik zou pas weer water geven als deze er weer helemaal droog uit komt.En dan nog een weinig water.

Brian Blanken

Hey Peter

Bedankt voor de tip, ophrys  is nieuw voor mij dus alle tips helpen
 
((12 

goed om te weten

Peter Rijntjes

ach, hobbyisten onder elkaar hé. Je kunt elkander maar helpen toch....Als je nog meer orchideeën uit die hoek zoekt heb ik wel een nuttig adres voor je via ebay. Heel betrouwbaar.