Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Deze plant is erg populair blijkbaar , hier ook tussen de tufstenen , Edraianthus pumilio
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het wordt alleen maar mooier met de jaren, heren, deze E. pumelio. Vooral wanneer die zich spontaan begint uit te zaaien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Jancaea heldreichii staat ook weer te bloeien op de noordkant van een grote tufsteen.

Theo Stronks

Dit jaar gelukkig weer enkele bloemen in de Physoplexis comosa.

Frankie Wulleman

Jankaea heldreichii op de tufsteen ziet er wat mottig uit, maar dat komt allemaal goed. Deze planten kunnen er tijdens de winter en in droge zomermaanden er erg belabberd uitzien, maar herstellen zich vliegensvlug. Eigenlijk zijn deze Grieken helemaal niet zo moeilijk als wordt beweerd in oudere boeken.

Jos Beeren

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2016, 21:31:37
Jancaea heldreichii staat ook weer te bloeien op de noordkant van een grote tufsteen.
Kunnen we eind mei dit plaatje  ,zie bericht 11207, wel weer van jou verwachten Frankie!
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Bert Stegeman

misschien als ik ooit de voortuin deels wil veranderen maar eens gaan denken aan tufsteen. ((12

Bert Stegeman

is wel de schaduwkant van het huis.
er is tot 12. 00 zon in de zomer.
zou dit dan misschien :-[ :-[ ooit kunnen

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op 16 januari 2017, 21:43:38
is wel de schaduwkant van het huis.
er is tot 12. 00 zon in de zomer.
zou dit dan misschien :-[ :-[ ooit kunnen

Klinkt ideaal, Bert! Een tuftuin in de halfschaduw zal ideaal zijn voor veel rotsplanten, denk maar aan Saxifraga, Androsace, Ramonda en natuurlijk ook Jankaea heldreichii. Het sortiment voor zo'n plaats is wellicht nog vele keren groter.
Doen, Bert!

Bert Stegeman

dan zal ik er de komende tijd is over gaan denken.
bedankt voor de info Frankie.
Weet nog niet of het dit jaar word.
maar eigenlijk wil ik al lang mijn voortuin deels veranderen.
En dit is een leuke optie.

Joost Riksen

Ik heb hetzelfde idee Bert. Ik was eerst van plan om het in de herfst te gaan doen, maar ik heb wat tufstenen via marktplaats kunnen kopen dus wordt waarschijnlijk al in het voorjaar. Het bleek dat de stenen uit de tuin bij het oude huis van Luc Vermeer komen, er zaten zelfs nog wat plantjes in.

Bert Stegeman

dan heb je een goede vangst gedaan. ((12
ben benieuwd nar het resultaat.
ik weet nog niet wanneer te beginnen.
eerst een plan bedenken. )--1 )--1

Luc Gilgemyn

Op de tufstenen is er onderhand ook alweer van alles aan de hand natuurlijk.

Hier vormt Morisia Monanthos (voorgrond) een aardig duo met Draba x 'John Saxton' , een goede, sterkbloeiende Draba hybride.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen