Rotsplanten die niet of nauwelijks willen bloeien in cultuur

Gestart door Kris De Raeymaeker, 26 juli 2025, 11:28:50

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Nog zo een vreemde plant qua gedrag hier in de tuin is Saponaria 'Bressingham'....
Ik heb er heel vroeger nog goed bloeiende planten van gehad maar de laatste 10 jaar was het meestal kommer en kwel. Waar ik ze ook neerzet. Meestal gingen ze heel snel dood. Ik heb eens vernomen van een ervaren kweker dat dit te maken heeft met het feit dat die planten, die op de markt meestal worden aangeboden, bijna allemaal via weefselkweek zijn vermeerderd. En dat dit op den duur een verzwakte plant geeft ? Ik heb er eentje in het tufsteen gedeelte die  er al meer dan 5 jaar staat maar nog nooit een bloem produceerde. Ik zou deze dit jaar maar een keer verwijderen omdat hij toch nooit bloeide. Maar dat ben ik vergeten en kijk dan nu toch enkele bloempjes . 
Een tweede exemplaar dat ik vorig jaar meebracht van een liefhebber uit Tsjechië bloeit ook een beetje.    
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 maart 2026, 10:59:13Deze Centaurea sp. Ak Dag die ik van Pavelka kocht staat nu 3 jaar in de crevice en tot op heden nooit een bloem...Gelukkig is het mooie grijze blad ook enorm mooi. Liefhebbers die hier de tuin bezoeken denken vaak dat dit een Eriogonum is ....

Dat klopt... de gelijkenis met sommige Eriogonum-soorten is verbluffend.

Een klein voorbeeld: Eriogonum niveum.