Ik ben aan het zoeken naar info over Lewisia's zowel de species als de cultivars!
Als (rots)planten liefhebber heb je zo je favorieten en voor mij zijn daar ook Lewisia's bij!
Graag wat tips om Lewisia species toch goed buiten in de rotstuin te kunnen houden,ik ben nog volop aan het plannen en kan nog alle kanten uit met het onwerp.
Welke soorten kunnen altijd buiten,welke periodiek, welke niet
Orientatie in de tuin, substraat/grond, kunnen ze op tufsteen, wat in de winter.
Ik kijk alvast uit naar jullie tips!
Hier schrijft nog een Lewisia fan van het eerste uur, Hugo !
Zelf houd ik een collectie met verschillende kleuren van L. cotyledon en L. tweedyi in pot die ik binnen overwinter. Daar zitten planten tussen die intussen een 10-tal jaar oud zijn.
In de tuin staan er ook heel wat en daarvoor hanteer ik volgende vuistregels.
L. cotyledon : best op hellingen op het oosten en het westen - grond heel stenig en doorlatend met wat turf door gemengd om het geheel wat zurig te maken - krijgt geen winterbescherming. De planten zijn op hun best van het tweede tot hun vijfde groei-jaar, daarna wordt het meestal minder. Maar intussen heb je voldoende zaailingen ter vervanging. Jaarlijks een portie bemesting met beendermeel en gedroogde koemest
L. columbiana : idem
L. columbiana x cotyledon : geeft sterke planten die ook alle weer probleemloos schijnen te trotseren - verder identieke behandeling als cotyledon.
L. tweedyi : doet het best op een steile helling op het oosten gericht, gelegen in de regenschaduw van de huismuur, zodat hij heel weinig regen vangt. Ik heb er ook een paar op andere plaatsen, die krijgen dan een glasplaatje vanaf november tot begin maart. Hij zaait zich ook vlotjes uit.
L. rediviva : gaat niet buiten ! Ook in pot, niet gemakkelijk voor mij aangezien ik niet over een alpiene kast beschik. Ik vind hem echter zo ontstellend mooi dat ik het volgend seizoen nog maar eens probeer !
Ik heb ook een paar van die rediviva kruisingen van Michael J. Campbell
- die houd ik eveneens in pot. Nu al een vijftal jaar.
Op tufsteen heb ik ze (nog) niet geprobeerd, maar ik sta toch met een twee jaar oude zaailing die zichzelf heeft gezaaid op mijn tufsteenbergje (tussen de stenen weliswaar).
De overige soorten vind ik persoonlijk minder mooi met inferieure bloemen - dat is natuurlijk persoonlijke smaak - en die kweek ik dan ook niet (meer). Behalve misschien L. brachycalyx, die wil ik ook nog wel eens proberen als ik een mooie vorm op de kop kan tikken.
Ik blijf ze prachtplanten vinden die jammer genoeg de laatste jaren wat in de verdrukking zijn geraakt, maar ik denk dat ze een come back maken !
Jij kan daaraan alvast mee helpen !