Lewisia

Gestart door Hugo Van Woensel, 29 januari 2013, 22:19:46

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Hier bekent Lewisia x longipetala 'Little peach' zijn eerste kleur.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 april 2025, 12:32:50
Citaat van: Thomas Eckert op 18 april 2025, 18:38:31
Allereerst een actuele foto van deze Lewisia tweedyi voordat alle bloemen open zijn gegaan... want de knoppen van dit exemplaar zijn opvallend donker.

Een heel mooie vorm van 'rosea' , Thomas ! Prachtig.
Mocht je daar wat zaad van kunnen winnen ??  Dan houd ik mij aanbevolen  ((13

Dank je Luc... ik heb nog nooit zaden verzameld van L. tweedyi, maar ik ga op jacht.

Vergeleken met de "rosea" ziet de wilde vorm uit de Wenatchee Mountains (foto 2) er ronduit bleek uit.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 18 april 2025, 18:38:31
Allereerst een actuele foto van deze Lewisia tweedyi voordat alle bloemen open zijn gegaan... want de knoppen van dit exemplaar zijn opvallend donker.

Eens met Luc , een echte beauty !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Hier alleen mogelijk in pot ....Een eerste Lewisia rediviva ...

Rudi Berthels

Trio van Lewisia in trog

Mark Stolk

Mooi trio. Mijn cotyledon houdt niet op met bloeien
Met vriendelijke groet

Luc Gilgemyn

De Lewisia's zijn hier ook goed in actie : Lewisia x longipetala 'Little Peach' is de eerste.
Opvallend is het kleurverlies bij de oudere bloemen.

De Lewisia x longipetala vormen komen normaal vrij soort- en kleurecht terug uit zaad.
Een uitzondering is deze zaailing van Little raspberry die veel lichter is van kleur dan de originele.  (op foto 3 hangt de riem van mijn fototoestel wel te bungelen in beeld...  -2((

Luc Gilgemyn

2x Lewisia cotyledon en 2x Lewisiopsis tweedyi

Luc Gilgemyn

Tot (voorlopig) slot 1 x het kleine bloempje van Lewisia pygmea en 1 x Lewisia x longipetala 'Pinkie' de oudste kruising uit de familie met ook kenmerkend kleurverschil bij het verouderen van de bloem.

Thomas Eckert

Lewisia rediviva is zeer variabel van kleur... maar mooi.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 25 mei 2025, 09:19:34
Lewisia rediviva is zeer variabel van kleur... maar mooi.

Mooi is een understatement Thomas !  Ze zijn prachtig.

Hier nog een L. x longipetala kruising 'Tutti Frutti' genaamd.

Kris De Raeymaeker

Ik ga iets moeten gaan doen om deze Lewisia tweedyi te helpen vrees ik ...Foto is niet gedraaid als je dat zou denken. Deze plant werd ooit verticaal geplant tussen een turfblok die nu ten prooi is gevallen aan enige vorm van erosie .

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 december 2025, 17:36:58Ik ga iets moeten gaan doen om deze Lewisia tweedyi te helpen vrees ik ...Foto is niet gedraaid als je dat zou denken. Deze plant werd ooit verticaal geplant tussen een turfblok die nu ten prooi is gevallen aan enige vorm van erosie .

Ik zou hem om te beginnen wat winterbescherming geven Kris, dat jonge blad zal dat op prijs stellen.  Benieuwd of hij zich nog herstelt...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 december 2025, 16:50:46Ik zou hem om te beginnen wat winterbescherming geven Kris, dat jonge blad zal dat op prijs stellen.  Benieuwd of hij zich nog herstelt...

Heeft er nog zo uit gezien in de winter Luc , maar dan niet met deels   ontblote wortel ...))4

Wim Boens

De eerste van het jaar...een Lewisia die al jaren in dezelfde trog staat tegen een zuidermuur wou vandaag al zijn kleuren tentoon spreiden.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270